اتحاد و همدلی مسئولان کشور یک فریضه است

افکارنیوز: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام ضمن تبیین سیاستهای جمهوری اسلامی در مسائل مهم داخل و خارجی، ماه رمضان را فرصتی بی بدیل برای توبه و طهارت و خلوص و توجه به ابعاد اجتماعی و سیاسی تقوا دانستند و با تأکید ویژه بر ضرورت وحدت و همدلی افزودند: وحدت مسئولان یک فریضه مهم است و تعمد در بر هم زدن آن، خلاف شرع به شمار می رود.

ایشان ماه رمضان را ماه توبه و اِنابه – ماه تسلیم دل و جان در برابر اراده و شریعت الهی – ماه طهارت بخشی و ماه خالص شدن از آلودگی ها خواندند و افزودند: ماه رمضان در مقیاس هر سال، مانند فرصتهای نماز در هر شبانه روز، فرصت بیدار باش و خلوت با خدا و ایجاد نورانیت در دل و نفس است.

حضرت آیت الله خامنه ای، توبه و اِنابه را در میان خصوصیات ماه رمضان یک ویژگی بسیار مهم دانستند و با اشاره به وظیفه سنگین تر مسئولان و کارگزاران در این زمینه افزودند: بازگشت از «راه و فکر و کار» غلط و انابه به درگاه خداوند، در گام اول نیازمند شناخت اشکالات، غفلتها و تقصیرها و قصورهاست.

رهبر انقلاب اسلامی دایره توبه و بازگشت را در تمامی ابعاد فردی و جمعی، گسترده خواندند و افزودند: همه کسانیکه به هر علت در حوزه های مختلف جامعه تاثیر گذارند باید کاملا مراقب خود، زیر مجموعه ها و حوزه های تاثیرگذاری کلام و رفتار خود باشند چراکه غفلت ها و خطاهای زیر مجموعه ها نیز اگر مستند و متکی به رفتار و گفتار آن مسئول باشد به پای او نوشته خواهد شد.

ایشان هدف «توبه و تصحیح فکر و عمل» را تقوای الهی دانستند و افزودند: رعایت ابعاد فردی تقوا و ترک محرمات و انجام واجبات مهم است اما تقوا ابعاد مهمتری دارد که عمدتاًٌ از آنها غفلت می شود.
رهبر انقلاب اسلامی با استناد به دعای شریفه مکارم الاخلاق در صحیفه سجادیه، گسترش عدالت، فرو بردن خشم، اصلاح ذات البین، ایجاد وحدت، فرو نشاندن آتش هایی که در جامعه ایجاد می شود و گرد آوردن کسانی را که به هر دلیل از مجموعه برادران مؤمن جدا شده اند از ابعاد مهم تقوا برشمردند و تأکید کردند: این موارد، از جمله مسائل اساسی امروز ما نیز هست.
رهبر انقلاب اسلامی تلاش برای گسترش عدالت در همه ابعاد را از بالاترین ابعاد تقوا دانستند و افزودند: عدالت قضایی – اجرایی – اجتماعی – عدالت در تقسیم منابع و فرصتها و عدالت در گزینش افراد، از جمله مصداقهای عدالت در مفهوم حقیقی آن است.


حضرت آیت الله خامنه ای، جلوگیری از خشمی را که موجب انحراف در فکر و عمل می شود از دیگر ابعاد تقوا دانستند و با اشاره به اهمیت مقابله و مهار اختلاف افکنی ها افزودند: عده ای در حال آتش افروزی های سیاسی میان جناحها و عناصر مختلف جناحها هستند و مقابله با این تحرکات، از مصادیق بارز تقوای الهی است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید مجدد بر جذب حداکثری و دفع حداقلی به عنوان یک سیاست اصولی و اساسی افزودند: البته میزان و معیار این کار اصول و ارزشهاست اما باید توجه کرد که ایمان اشخاص درجات متفاوتی دارد و باید کسانی را که جزو مجموعه بوده اند اما بر اثر اشتباه یا غفلت، کنار افتاده اند با نصیحت و دلالت به راه برگرداند.
رهبر انقلاب اسلامی، روزه را یک عمل جمعی خواندند و خاطرنشان کردند: اگر همه کسانی که بر سر سفره پربرکت رمضان جمع هستند یعنی ملت ایران و دیگر ملل اسلامی، از این فرصت الهی برای توبه و بازگشت به خدا استفاده کنند، مسائل داخلی و مشکلات امت اسلامی علاج خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان، توجه به واقعیات موجود در جبهه بندی میان ملت ایران و جبهه استکبار را برای تحلیل صحیح مسائل داخلی و خارجی، مهم خواندند و افزودند: تأمل در واقعیات این جبهه بندی ۳۲ ساله، نشان می دهد که ملت ایران و جمهوری اسلامی «همان راه و اصول و اهداف انقلاب و امام» را ادامه داده است اما جبهه مقابله دچار تغییراتی شده است.
ایشان رو به ضعف بودن جبهه دشمنان ملت ایران و حرکت صعودی جمهوری اسلامی را دومین واقعیت قابل توجه خواندند و افزودند: اگرچه جبهه مقابل جمهوری اسلامی، خود را در دروغی بزرگ جامعه جهانی می خواند اما تنها رژیم صهیونیستی و امریکا، محور این جبهه هستند.

ایشان در تبیین این واقعیت، به دو مفهوم مخالفت سطحی و مخالفت بنیانی اشاره کردند و افزودند: مخالفت متقابل رژیم صهیونیستی و امریکا با جمهوری اسلامی، مخالفتی بنیانی است.
ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: مخالفت بنیانی در واقع مخالفت با موجودیت است و همانگونه که ما رژیم صهیونیستی را غاصب و جعلی و دچار فروپاشی حتمی و بدون تردید می دانیم آن رژیم هم با موجودیت نظام اسلامی مخالف است.
رهبر انقلاب اسلامی در تشریح مفهوم مخالفت بنیانی در رابطه ایران و امریکا افزودند: نگاه امریکا به ما، با وجود همه حرفهای امریکایی ها درباره لزوم تغییر رفتار جمهوری اسلامی، نگاهی مبتنی بر نفی موجودیت نظام اسلامی است ما نیز متقابلاً جنبه استکباری و ابرقدرتی امریکا را مردود می دانیم و نفی می کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دلایل و مصادیق روند رو به ضعف جبهه دشمنان ملت ایران، محروم بودن رژیم صهیونیستی و امریکا از هر گونه عقبه مردمی در جهان را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: نفرت ملتها از این دو رژیم، ناکامی آنها در حوادثنظامی سالهای اخیر در عراق و افغانستان و فلسطین، گرفتار آمدن در رکود اقتصادی سنگین، ناکامی در سیاستهای خاورمیانه ای در سوریه و لبنان و فلسطین، کاهش اعتماد به نفس مسئولان امریکایی و اسرائیلی و عاجز ماندن امریکا در تصمیم گیریهایی مانند ادامه اشغال یا خروج از عراق و افغانستان، از نمودهای روند رو به تزلزل جبهه دشمنان ایران است.
رهبر انقلاب همچنین در تصریح دلایل روند صعودی جمهوری اسلامی، به پیشرفتهای مختلف در عرصه های علمی – فناوری اشاره کردند و افزودند: علاوه بر حرکت درخشان در عرصه های مختلف، از لحاظ اجتماعی و معنوی نیز، ملت ایران از روحیه ملی بالایی برخوردار است و اصل حضور ۴۰ میلیونی در انتخابات سال گذشته نشان دهنده شور و نشاط اجتماعی و سیاسی در کشور است.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین بحث، به عقبه بی نظیر جمهوری اسلامی در میان ملتهای مسلمان اشاره کردند و با یادآوری استقبال پرشور ملتها از مسئولان جمهوری اسلامی در طول سه دهه گذشته افزودند: ملت ایران با تجربیات سیاسی موفق در خاورمیانه و دیگر مناطق جهان و سرشار از امید به آینده، به حرکت خود ادامه می دهد و این واقعیات، اثبات کننده حرکت صعودی جمهوری اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی، با تأکید بر ضرورت «فکر و تدبیر و برنامه ریزی» در مقابله با جبهه دشمن خاطرنشان کردند: آنها نیز در مقابل ما برنامه ریزی دارند و ما باید دست در دست یکدیگر، و متکی بر عقل و خرد و شجاعت در این میدان، همچنان به پیش برویم.
حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح برنامه های بیگانگان، به فشار اقتصادی – تهدید نظامی – جنگ روانی و ایجاد اختلال سیاسی و خرابکاری در داخل اشاره کردند و افزودند: امریکایی ها در کنار همه این برنامه ها، یعنی تحریم و تهدید و قطعنامه، بحثآمادگی برای مذاکره را نیز مطرح می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استفاده امریکایی ها از همه این روشها در سه دهه گذشته خاطرنشان کردند: تحریم ۳۰ ساله ایران، تهدیدهای مستمر در دوران رؤسای جمهوری مختلف امریکا – تبلیغات مسموم بی وقفه درباره امام خمینی(ره) و ملت ایران و خرابکاری و آشوب به دست عوامل داخلی در برخی سالهای گذشته، نشان می دهد که امریکا امروز هم در مقابله با ملت ایران، از همان روشهای کهنه استفاده می کند.
ایشان اعلام آمادگی امریکا برای مذاکره را نیز تکراری دانستند و با رد مذاکره در سایه زور و تهدید افزودند: البته ما در دو مسئله یعنی درباره عراق و یک مسئله دیگر که آنها موضوع امنیتی مهم می خواندند با امریکایی ها مذاکره کردیم اما آن تجربیات نیز نشان می دهد که آنها هر وقت در پای میز مذاکره در مقابل استدلال و حرف حساب، کم بیاورند متوسل به زورگویی و قطع یک طرفه مذاکره می شوند.

ایشان تأکید کردند: ما با دلایل واضح، مذاکره با امریکا را رد کرده ایم چرا که مذاکره در سایه تهدید و فشار و ارعاب را مذاکره نمی دانیم و به همین علت، همچنان که مسئولان محترم کشور گفته اند ما اهل مذاکره هستیم اما نه با امریکایی که خواستار گفتگو در سایه تهدید و تحریم و زورگویی است.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: طبعاً اگر آنها از نردبان پوسیده ابرقدرتی پایین بیایند و تهدید و تحریم را کنار بگذارند و برای مذاکره، هدف و نهایت مورد نظر خودشان را ترسیم نکنند ما همانگونه که قبلاً گفته ایم آماده گفتگو هستیم اما آنها در واقع اهل مذاکره نیستند و می خواهند زور بگویند.
ایشان در ادامه همین بحثتأکید کردند: امریکایی ها بدانند که نمی توانند ایران را همچون دیگران تحت فشار قرار دهند چرا که جمهوری اسلامی زیر بار هیچ فشاری نخواهد رفت و به سبک خود به هر فشاری پاسخ خواهد داد.
رهبر انقلاب اسلامی در مسئله هسته ای نیز بار دیگر چرخه تولید سوخت را حق طبیعی ملت ایران خواندند و تأکید کردند: ملت و مسئولان ایران از این حق کوتاه نمی آیند و انشاءالله با ایجاد نیروگاههای هسته ای و تولید سوخت آنها در داخل، این حق طبیعی خود را دنبال خواهند کرد.

ایشان برخی سخنان امریکایی ها درباره تأمین سوخت مورد نیاز ایران را مهمل و بی وجه دانستند و با اشاره به عدم صداقت بیگانگان در ماجرای تأمین سوخت ۲۰ درصد راکتور تهران افزودند: ما براساس عرف معامله در جهان، حدود ۲ دهه قبل سوخت این نیروگاه را خریده بودیم اما آنها تا احساس کردند ما به این سوخت ۲۰ درصد دوباره نیاز پیدا کرده ایم بازی بدی را شروع کردند که البته این اشتباه بزرگ امریکا و غرب به ضرر خودشان تمام شد.
ایشان تشویق شدن ایران برای تولید سوخت ۲۰ درصد و اثبات قابل اعتماد نبودن امریکا و دیگر تولید کنندگان سوخت را نتایج مشخص بازی غرب درباره سوخت ۲۰ درصد خواندند و تأکید کردند: در این ماجرا برای همه ملتها مشخص شد که آنها واقعاً قابل اعتماد نیستند.
حضرت آیت الله خامنه ای درباره تهدید نظامی امریکا نیز تأکید کردند: بعید است آنها این حماقت را انجام دهند اما همه بدانند اگر این تهدید عملی شود میدان مقابله ملت ایران فقط منطقه ما نخواهد بود بلکه این مقابله، میدان گسترده تری خواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی، تبلیغات منفی امریکایی ها درباره نقض حقوق بشر در ایران را مضحک خواندند و افزودند: آنها همچنان که در عراق و افغانستان و فلسطین نشان دادند برای جان انسانها هیچ ارزشی قایل نیستند اما با پررویی از نقض حقوق بشر در ایران سخن می گویند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تدابیر بسیار مستحکم و خوب مسئولان نظام برای مقابله با برنامه های دشمن از جمله تحریم اقتصادی افزودند: مسئولان کشور در مقابل قطعنامه تحریم و تحریمهای یک جانبه امریکا و اروپا، تصمیمات بسیار درستی گرفته اند و انشاءالله با این تدابیر و در سایه وحدت و همدلی، تحریم به یک فرصت تبدیل خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، افزایش و ارتقای تولید ملی را در این زمینه مهم خواندند و افزودند: واردات باید مدیریت شود و اگر در این زمینه به اصلاح قوانین نیز نیاز هست مجلس این کار را انجام دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای، عقل گرایی، تدبیر و شجاعت را در مقابله با برنامه های دشمن بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: باید خردمندانه و شجاعانه، با عزم راسخ، بدون تزلزل و با نگاه به دوردستهای روشن، به راه خود ادامه دهیم.
حضرت آیت الله خامنه ای، وحدت و همدلی را تکیه گاه اساسی ملت و نظام در ادامه حرکت مقتدرانه انقلاب اسلامی دانستند و برای تشریح اهمیت این موضوع تأکید کردند: اتحاد و همدلی مسئولان کشور یک فریضه است و تعمد در مخالفت با آن، بخصوص در سطوح بالا خلاف شرع است.

ایشان با اشاره به تلاش دشمنان برای تبدیل اختلافات کوچک به مسائل بزرگ افزودند: اختلاف نظر دولت و مجلس در مسائل مختلف فاجعه نیست بلکه تبدیل این اختلاف سلایق به شکافهای غیرقابل اصلاح و زخمهای غیرقابل علاج، خطایی بزرگ است.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: از چندی قبل از شورای نگهبان خواسته ایم در مواردی که میان مجلس و دولت محل گفتگو و مناقشه است ورود کند تا با مشخص شدن حدود اختیارات و وظایف مسائل حل شود و تفکیک قوا که از اصول قانون اساسی است تحقق پیدا کند.
ایشان حفظ و تمسک مستمر به اصول و بازی نکردن در زمین دشمن را مورد تأکید مجدد قرار دادند و خاطرنشان کردند: دشمن درصدد بی اعتماد کردن مردم به مسئولان است و هیچکس نباید به گونه ای سخن بگوید که مردم به دولت، مجلس و قوه قضایی بدبین شوند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین زیر سؤال بردن بی دلیل آمارهای ارائه شده از سوی دستگاههای مسئول را مورد انتقاد قرار دادند و خاطرنشان کردند: باید از این گونه کارهایی که اعتماد مردم را تضعیف می کند خودداری کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان تأکید کردند: همه عوامل و تدابیری که بیان شد تنها در سایه توجه و توسل به قدرت الهی و حسن ظن کامل به وعده یاری و حمایت پروردگار، مؤثر خواهد بود و ملت ایران و مسئولان نظام، مانند گذشته این راه پرافتخار را با تکیه بر همین عامل عزت بخش ادامه خواهند داد.

آقای احمدی نژاد رئیس جمهور در این دیدار در سخنانی گزارش مبسوطی از فعالیتها و تلاشهای دولت در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، علمی و فناوری، سازندگی و عمران، صنعت و معدن، اصلاح ساختار اداری، سیاست خارجی و مدیریت فضای داخلی ارائه کرد.

رئیس جمهور، مسائل فرهنگی را یکی از بخشهای مورد اهتمام دولت برشمرد و با اشاره به زمینه و اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: دولت، بودجه فرهنگی را به میزان سه برابر افزایش داده است و در سفرهای استانی کارگروههای فرهنگی وظیفه توسعه و هدفمندسازی همه فعالیتها در مسیر ارزشها را بر عهده دارند.

آقای احمدی نژاد در بخش مربوط به اقدامات دولت در عرصه علم و فناوری، به تشکیل شرکتهای دانش بنیان، افزایش اعتبارات پژوهشی، برنامه تحول در آموزش و پرورش، برنامه تحول در علوم انسانی و پیشرفتهای چشمگیر در بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: پیشرفتها در بخش هوا فضا بسیار چشمگیر بوده است و بزودی ماهواره جدید ایران به فضا پرتاب خواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه، کشور را به یک کارگاه بزرگ سازندگی تشبیه و به افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور، صدها سد در دست ساخت، بومی سازی نیازهای نفتی، گسترش گاز رسانی به شهرها و روستاها، آغاز اجرای فازهای باقیمانده پارس جنوبی با سرمایه گذاری داخلی و با حضور پیمانکاران داخلی، افزایش تولید و صادرات پتروشیمی و افزایش تولید بنزین بصورت آزمایشی اشاره کرد.

آقای احمدی نژاد همچنین آمارهایی از اقدامات انجام گرفته در بخش مسکن بویژه مسکن مهر، صادرات معدنی و صنعتی، احداثشهرکهای صنعتی، رشد مثبت اقتصادی، کاهش تورم، واگذاری سهام عدالت، وضعیت خوب بورس و حجم بازار، و صادرات غیرنفتی ارائه کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم دولت، هدفمند کردن یارانه ها است که با برنامه ریزی دقیق و در عین حال متانت، در دست پیگیری است.

رئیس جمهور فضای داخلی کشور و اتحاد و همبستگی مسئولان و شور و نشاط مردم و دلبستگی آنان به نظام را، در سطح بالا خواند و با اشاره به تلاش مذبوحانه نظام سلطه و دشمنان ملت ایران برای آغاز دور جدیدی از فشارهای اقتصادی، تأکید کرد: ملت ایران به فضل الهی، این بداخلاقی دشمنان را به فرصتی برای تحول و اصلاحات اساسی اقتصادی و ارتقای کمی و کیفی تولید ملی تبدیل خواهد کرد.

آقای احمدی نژاد با اشاره به صدور قطعنامه بر ضد ملت ایران خاطرنشان کرد: این قطعنامه حاکی از موضع انفعال نظام سلطه و تلاش آنها برای خروج از بن بست است اما دشمنان ملت ایران بدانند، صدور این قطعنامه آنها را نجات نخواهد داد و بزودی از این اقدام پشیمان خواهند شد.

رئیس جمهور، ملت ایران را اهل گفتگو و منطق در چارچوب عدالت دانست و تأکید کرد: ملت ایران ضمن آنکه از گفتگوی عادلانه استقبال می کند اما ذره ای از حقوق خود عقب نشینی نخواهد کرد.