رئیس جمهور: پروسه ملی شدن نفت هنوز تکمیل نشده

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، محمود احمدینژاد صبح امروز در مراسم بهرهبرداری رسمی از طرح جامع پژوهشگاه صنعت نفت و هشت محصول نانو ساختار کربنی این پژوهشگاه، در ابتدای سخنان خود با تبریک دهه فجر، به ویژگیهای این پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: در بخش بالادستی، در بخش اکتشاف، توسعه و بهرهبرداری و افزایش بازدهی چاهها و افزایش میزان بهرهبرداری از یک مخزن کارهای خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه " میزان مخازن شناخته شده در نفت کشور ما در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد بشکه است که ما به طور متوسط ۲۵ درصد آن را برداشت می‌کنیم چراکه فعلا نمی‌توانیم به طور کامل برداشت داشته باشیم "، خاطرنشان کرد: ‌ اگر میزان برداشتمان را یک درصد افزایش دهیم هفت میلیارد بشکه به میزان تولید نفتمان افزوده می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه " میزان برداشت‌ها در منطقه ما بر اساس گزارش‌هایی که منتشر شده، حدود ۳۵ درصد است و ما حدود ۱۳ درصد فاصله داریم که باید آن را پر کنیم و این کار پژوهشگاه‌هاست "، گفت: من بارها گفته‌ام که پروسه ملی شدن نفت هنوز تکمیل نشده است. نفت یک سرمایه بی‌بدیل است که جایگزینی نمی‌پذیرد و ما باید حداکثر بهره‌مندی از این نعمت خدادادی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه " برداشت ما به طور متوسط ۲۵ درصد است و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از درآمد حاصل از این برداشت به جیب دیگران می‌رود "، اظهار کرد: این غیر از قیمت نفت و محصولات نفتی است که اقتصادی تعیین نمی‌شود بلکه سیاسی تعیین می‌شود و اگر قیمت نفت اقتصادی تعیین می‌شد، با حفظ سایر قیمت‌ها، قیمت نفت ۱/۸(یک و هشت‌دهم) برابر قیمت کنونی بود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه " ما باید همت همه را در داخل کشور بسیج و هم‌افزا کنیم و با این اتفاق خیلی از معادلات جهانی را می‌توانیم تغییر دهیم "، گفت: بسیاری از مطالعات و طراحی‌های مهندسی و سرمایه‌گذاری‌ها را ما می‌توانیم خود انجام دهیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه " ما در سال‌های اخیر سالی حدود ۲۵ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری داشته‌ایم "، ادامه داد: اگر این میزان سودی که از برداشت نفت ما به جیب دیگران می‌رود به داخل کشور منتقل شود، حدود هشت الی ۹ میلیارد دلار خواهد بود و بسیار برای کشور مفید خواهد بود و ارزش افزوده زیادی را ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه " باید به موضوع نفت نگاه راهبردی داشته باشیم و نگاهی را که اکنون وجود دارد باید تغییر دهیم "، افزود: ‌ جایی که می‌تواند این نگاه را تغییر دهد، پژوهشگاه نفت است. در حوزه اقتصاد نفتی باید پژوهشکده‌ای ایجاد کنیم و در واقع باید بررسی شود که توسعه صنعت نفت کشور در توسعه اقتصاد کشور به چه میزان است، چراکه لوکوموتیو اقتصاد و صنعت کشور ما، نفت است.

رییس‌جمهور به اهمیت برنامه‌های درازمدت راهبردی در زمینه انرژی و نفت اشاره کرد و گفت: تقسیم‌بندی که شما اکنون انجام داده‌اید فنی است و باید ما جایی را داشته باشیم و نگاه کلان داشته باشد و همه چیز را با هم ببیند مثلا به تاثیرات اجتماعی نفت، تاثیر نفت در اقتصاد، رابطه آن با کشاورزی کشور و مسائل این‌چنینی توجه داشته باشد و در واقع نگاه راهبردی به اقتصاد کشور از منظر نفت لازم است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه " در بحثصنعت نفت اگر بخواهیم منابع را به داخل کشور برگردانیم باید علاوه بر کارهای انجام شده، کارهای دیگری نیز انجام دهیم "، اظهار کرد: اکنون برخی از تجهیزات مرتبط در اینجا درست می‌شود و پژوهشگاه خود صاحب لیسانس شده است و این خوب است و به نظر من لازم است استاندارد ایران برای قطعات و تجهیزات تعریف شود.

وی خطاب به حاضران گفت: شما می‌توانید این کار را با کمک سازمان استاندارد انجام دهید و اگر این استاندارد تعریف شود و هر سازنده‌ای آن را ساخت ما از آن حمایت می‌کنیم و در کوتاه مدت، دولت لیسانس شما را تضمین می‌کند. دولت و وزارت نفت آمادگی‌های لازم برای حمایت از شما در این زمینه را دارد، اینکه هزینه‌هایی پرداخت شود و متخصصان داخلی کشور بوانند خطرپذیری کنند و در ساخت کالاها و تجهیزات مورد نیاز ورود کنند و آن را بسازند و از طرف دیگر لیسانس‌های شما نیز گسترش پیدا کند.

رییس‌جمهور ادامه داد: در صنعت نفت با وجود کارهای خوبی که انجام شده، معتقدم که ما اول کار هستیم. باید به پایگاه دانش فنی در بخش صنعت نفت تبدیل کنیم و این امر شدنی است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه " ما ضمن استفاده از تجارب دیگران باید به فکر استفاده از راه‌های ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر نیز باشیم "، در ادامه صحبتهای خود از دست‌اندرکاران و متخصصان پژوهشگاه نفت تقدیر و تشکر کرد و افزود: ما باید به سرعت به جلو برویم زیرا می‌توانیم در تمام زمینه‌ها در صدر قرار بگیریم. شما دو روز قبل شاهد بودید که ما موجود زنده به فضا پرتاب کردیم؛ البته در داخل چندان انعکاس پیدا نکرد. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که می‌توانیم موجود زنده به بالای ۱۲۰ کیلومتری زمین بفرستیم و سالم برگردانیم و تمام حالات این موجود زنده در این سفر ثبت و ضبط شد و این یک اتفاق بزرگ بود.

وی با بیان اینکه " ما باید پایگاه دانش و صدور نیروهای انسانی باشیم و صنعت نفت می‌تواند در این زمینه پیشتاز باشد "، گفت: به شما توصیه می‌کنم که قدر مسئولیتتان را بدانید، چراکه کاری که شما اکنون انجام می‌دهید کار بزرگی است.

رییس‌جمهور خطاب به وزیر نفت، با تاکید بر اینکه " از پژوهشگاه نفت باید حمایت‌های بیشتری صورت بگیرد "، اظهار کرد: از این پژوهشگاه حمایت کنید، پروژه‌ها را به اینجا انتقال دهید و از ظرفیت دانشگاه‌ها نیز استفاده کنید. ما باید یک نقطه برنامه‌ریزی برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی در این صنعت داشته باشیم و اینجا می‌تواند جای مناسبی در این زمینه باشد؛ البته از دانشگاه‌ها نیز باید کمک گرفته شود و نباید شاهد چندباره کاری و اسراف منابع باشیم. ما می‌توانیم در چند سال آینده انقلابی را در بهره‌برداری از منابع نفتی کشورمان داشته باشیم و ان‌شاءالله همان‌طور که در دوران انقلاب صنعت نفت پیشتاز بود، در دوره سازندگی هم پیشتاز باشد.

به گزارش ایسنا، پیش از صحبتهای رییسجمهور، رستم قاسمی - وزیر نفت - و حدادی - رییس پژوهشگاه نفت - به ایراد سخنرانی پرداختند.