به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، عبدالرحیم کرامت زاده رییس مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به دریافت تندیس طلای اولین دوره جایزه ملی لجستیک اظهار داشت: تندیس طلای اولین دوره جایزه ملی لجستیک به مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین (ع) رسید.

کرامت زاده گفت: این عنوان در حالی برای مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی به دست آمد که گروه صنعتی ایران خودرو، تندیس نقره ای و گروه خودروسازی سایپا، تندیس برنز اولین دوره جایزه ملی لجستیک را کسب کردند.

وی ادامه داد: پنجمین کنفرانس لجستیک و زنجیره تأمین در سالی که مزین به فرمایشات مقام معظم رهبری در توجه به تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است با شعار «لجستیک ملی، پشتیبان تولید ملی» و با ریاست مهدی غضنفری وزیر صنعت، ‌ معدن و تجارت که خود از صاحب‌نظران حوزه لجستیک و زنجیره تأمین محسوب می‌شوند، برگزار شد، وجه مهم و متمایز این کنفرانس با دوره‌های قبلی، برگزاری همزمان اولین دوره «جایزه ملی لجستیک» بود.

کرامت زاده افزود: از آخرین افتخاراتی که این مرکز در سال جاری کسب کرده است می توان به کسب تندیس طلای اولین دوره جایزه ملی لجستیک که در پنجمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی لجستیک و زنجیره تأمین برگزار شد، اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی از پانل های کاربردی کنفرانس لجستیک و زنجیره تأمین، پانل لجستیک نظامی است، که این پانل با همکاری و مشارکت آماد و پشتیبانی کلیه سازمان های نظامی و وزارت دفاع و به محوریت مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی در روز دوم کنفرانس برگزار شد و یکی از اهداف اصلی برگزاری پنجمین کنفرانس لجستیک و زنجیره تأمین، پانل لجستیک نظامی با محوریت تبیین فرمایشات امام خامنه ای(مدظله العالی) در خصوص شعار سال «لجستیک نظامی، پشتیبان تولید ملی» و بیان راهکارهای تحقق این شعار است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: امروزه لجستیک به عنوان یک مزیت رقابتی راهبردی برای سازمان ها، بنگاه ها و حتی دولت ها در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه جدی است. منظور از مزیت رقابتی، امتیاز ویژه‌ای است که یک بنگاه و یا یک کشور نسبت به رقبای خود دارد و براساس آن می‌تواند از رقبای خود پیشی بگیرد. اهمیت موضوع لجستیک به‌حدی است که بانک جهانی از سال ۲۰۰۷ اقدام به تعریف شاخص جهانی با عنوان «شاخص عملکرد لجستیک» کرده و از طریق آن وضعیت کشورهای مختلف جهان(در گزارش ۲۰۱۰ به تعداد ۱۵۵ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند) را در حوزه لجستیک می‌سنجد.

کرامت زاده در خصوص کسب اولین دوره جایزه ملی افزود: لجستیک یکی از مهمترین فعالیت های پشتیبان اقتصاد و تجارت کشورها بوده و کمتر فعالیت اقتصادی و تجاری یافت می شود که متکی بر فعالیت های لجستیکی چون حمل ونقل، ذخیره سازی، توزیع، تأمین و … نباشد. همچنین کارآمدی فعالیت های لجستیکی، یکی از عواملی است که بهره وری در زمان و هزینه را برای بنگاه ها به دنبال خواهد داشت در این راستا، تشویق و فرهنگ سازی برای بهبود مستمر و دست ابی به تعالی در حوزه لجستیک از جمله رویکردهای ارتقاء لجستیک در سطح بنگاه ها، سازمان هاو سایر نهادهاست.

وی با اشاره به این که اعطای جوایز ملی و بین المللی لجستیکی یکی از ابزارهای تشویق و فرهنگ سازی می باشد، تصریح کرد: این جوایز همه ساله در قالب فراخوان، بنگاه ها و سایر نهادها و مؤسسات را تشویق می کنند تا برای کسب جایزه در حوزه های مختلف تعریف شده با دیگر شرکت کنندگان مسابقه به رقابت بپردازند.

کرامت زاده ادامه داد: جایزه ملی لجستیک در مجموع ۳۰۰ متقاضی حقیقی و حقوقی داشت که ۱۷۰ متقاضی مدارک خود را به دبیرخانه جایزه ملی لجستیک ارسال کردند. ۶۴ متقاضی به مرحله ارزیابی راه یافتند که از این تعداد ۲۰ متقاضی(۶ متقاضی حقیقی و ۱۴ حقوقی) به مرحله دریافت جایزه رسیدند.

وی افزود: نحوه ارزیابی، نوع مخاطبان، حوزه موضوعی و منطقه جغرافیایی از ویژگی های اصلی اولین دوره جایزه ملی لجستیک است.

کرامت زاده به علت های کسب تندیس طلای اولین دوره جایزه ملی لجستیک توسط مرکز مطالعات و پژوهش های اشاره کرد و افزود: وجود ۱۲ واحد پژوهشی مجزا در زمینه لجستیکی یا زنجیره تأمین، همکاری با حداقل صد نفر از اعضای هیأت علمی دارای تخصص لجستیک و زنجیره تأمین، برگزاری نزدیک به ۱۲۰ دوره آموزشی مرتبط با حوزه لجستیک و زنجیره تأمین، حمایت از تقریباً ۱۵ پایان نامه و رساله دانشجویی در حوزه لجستیک و زنجیره تأمین، جذب ۴۰ طرح پژوهشی مرتبط با لجستیک و زنجیره تأمین، طراحی، تدوین و اجرای نزدیک به ۱۱۰ طرح تحقیقاتی و پروژه های پژوهشی در حوزه لجستیک و زنجیره تأمین، ارائه نزدیک به ۴۰ مقاله مرتبط در همایش، ها و کنفرانس ها، انتشار نزدیک به ۳۰ جلد کتاب در حوزه لجستیک و زنجیره تأمین از دلایلی است که می توان به آن در دریافت کسب تندیس طلا توسط این مرکز اشاره کرد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار داشت: این مرکز در راستای نیازمندی های مطالعاتی و پژوهشی لجستیک سپاه در سال ۱۳۷۷ تأسیس شد که با دارا بودن توانایی های قوی علمی و تجربی به عنوان یکی از مراکز پژوهشی کشور با اجرای پروژه های متنوعی در زمینه های مختلف علمی لجستیک نظیر برآورد، تأمین، اعم از خرید یا تولید، نگهداری، توزیع، حمل و نقل و نگهداری و تعمیرات به عنوان یکی از مراکز علمی تحقیقاتی کشور شناخته شده است.

وی افزود: این مرکز آمادگی دارد با بهره گیری از کادر مجرب پژوهشی اعضاء هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و کارشناسان با تجربه در امور لجستیک در زمینه های مطالعه، تحقیق و اجرای پروژه های مختلف فنی و سیستمی در زمینه کارکردهای لجستیکی به ویژه در زمینه های طراحی و پیاده سازی سیستم های یکپارچه لجستیکی و سیستم های اطلاعاتی – سیستم های نگهداری و تعمیرات – سیستم های کنترل و مدیریت موجودی – ارزیابی مالی و اقتصادی پروژه ها – برنامه ریزی و کنترل تولید و فرآیند – کنترل پروژه های صنعتی و غیرصنعتی – سیستم های حمل و نقل – سیستم های برآورد، تأمین و توزیع، کدینگ اقلام، طراحی شیوه های پیشرفته، بسته بندی و نگهداری اقلام و تدوین روش ها و دستورالعمل های مربوطه – طراحی و بهبود سیستم های ایمنی و استقرار تجهیزات و کالا – اتوماسیون صنعتی – چاپ کتب و نشریه های لجستیکی – ارائه خدمات علمی، اطلاع رسانی و خدمات رایانه ای و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت علمی کاربردی و سمینارهای تخصصی با سازمان ها و مؤسسات صنعتی و اقتصادی کشور همکاری می کند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در خصوص معرفی مجموعه فعالیت های این مجموعه گفت: از اهم مأموریت های این مرکز می توان به مواردی همچون؛ برآورده نمودن مؤثر و کارآمد نیازمندی های پژوهشی، مشاوره ای، آموزشی و اطلاع رسانی در زمینه لجستیک نظامی و غیرنظامی، با تکیه بر نیازسنجی، تحقیقات، پژوهش، تولید و نشر علوم و دانش های مرتبط با حوزه های مختلف لجستیکی و مبتنی بر فن آوری های نوین اشاره کرد.

کرامت زاده در خصوص اهداف مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: رصد فن آوری های نوین، تولید، روزآمد نمودن و اشاعه دانش در حوزه های مختلف لجستیکی،جذب و انجام پروژه های پژوهشی، مشاوره ای و آموزشی مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه لجستیک،، جذب و انجام پروژه های پژوهشی، مشاوره ای و آموزشی سازمان های دولتی و خصوصی در حوزه لجستیک با بهره گیری از ظرفیت های مازاد مرکز، ارتقاء توانمندی ها، ظرفیت ها و قابلیت های تخصصی مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین (ع)مطالعه و تحقیق، تحلیل و طراحی، نصب، پیاده سازی و نظارت بر سیستم های نوین لجستیکی در کارکردها و حوزه-های مرتبط ،استانداردسازی، بسته بندی، طبقه بندی و کدینگ، برآورد، تأمین، توزیع، ذخیره سازی، حمل و نقل، نگهداری و تعمیرات، کنترل اموال، بازیافت و تعیین تکلیف، مهندسی ارزش، سیستم های یکپارچه، مدیریت پروژه، مهمات، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و پژوهش و نوآوری اقلام از اقداماتی است که این مرکز در انجام آن اهتمام دارد.