کاندیدایی با یک خانه و سانتافه و پادویی از اول انقلاب
افکار

- «کرسی انتخابات ریاست جمهوی» اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با حضور سعیدی‌کیا به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دفتر مرکزی این اتحادیه برگزار شد.

سعیدی‌کیا در این مراسم گفت: من وابسته به هیچ حزب و گروه و دسته‌ای نیستم. در عرف جامعه هر چند که این دو گروهی که بیشتر مشهور هستند، از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب شناسنامه ندارند، یعنی معلوم نیست تفاوت‌های آنها چیست؛ ولی به لحاظ عرف جامعه من در اصول‌گراها تعریف می‌شوم. ممکن است اولین سوال شما این باشد که انگیزه من از حضور در انتخابات چیست؟

من همانطور که گفتم در جمهوری اسلامی از اول پادویی کرده‌ام و در دولت‌هایی که بوده‌ام نیز محاسن و مشکلات متفاوتی را دیده‌ام. فکر می‌کنم الان دوران سختی را می‌گذرانیم، نشانه این سختی این است که اعتماد مردم به ما مسئولین کاهش پیدا کرده است. در یک طیفی از جامعه، این اعتماد خیلی محکم است و در طیف گسترده‌تری ضعیف شده است. علت این است که هم ما مسئولین با مردم درست رفتار نمی‌کنیم و هم دیگران علیه ما کار می‌کنند و از آنچه ما درست رفتار نمی‌کنیم بهترین استفاده را می‌برند. اهم سخنان سعیدی کیا در ادامه به نقل از فارس می‌آید:

مقام معظم رهبری چند بار تا به حال گفته‌اند اینقدر اختلاف نکنید. تقریبا یک ماه پیش مقابل مردم گفتند که اختلاف را کنار بگذارید. ده روز پیش هم یک جلسه‌ای خدمت آقا بودند، آنجا هم دوباره رهبری فرمودند که اختلافات خود را علنی نکنید. از آن حرف دو هفته نمی‌گذرد دوباره دیروز شاهد این اختلافات بودیم. مردم از این چیزها به شدت ناراحت می‌شوند یا حداقل آن این است که اگر اختلافی است، در یک اتاق بنشینید و آن‌را حل کنند. چرا دعوا را به وسط جامعه می‌آورید. صداوسیما از موضوع مجلس چیزی نگفت. چرا مردم را نامحرم می‌دانید. نمی‌فهمم چرا به مردم اعتماد نمی‌کنیم. مردم همه چیز را می‌فهمند. چرا اینطور رفتار می‌کنیم؟

آقای احمدی نژاد گفت من خصوصی‌سازی را قبول ندارم عمومی‌سازی را قبول دارم مانند سهام عدالت. این سهام عدالت یک کمک هزینه و خرجی به مردم است. اگر به مردم اعتماد داشته باشیم باید اجازه دهیم بیایند و کار کنند و نه به آنها سهام عدالت بدهیم. سهام عدالت حاصل کار و تلاش مردم نیست. وقتی کشور آباد می‌شود که مغزها و دست‌ها کار کنند.
رئیس جمهور طبق قانون اساسی باید متوجه باشد که نفر دوم در کشور است آن هم به اعتبار امضای نفر اول و نه فقط به اعتبار رای مردم. علاوه براین درست است که رئیس جمهور از مجلس و قوه قضائیه کمی بالاتر است به(اعتبار قانون اساسی) و لذا او باید ابتدا کار برقراری تعادل و هماهنگی بین سران سه قوه را داشته باشد. رئیس جمهور باید برای رضای خدا و راه‌افتادن کار کشور و مردم باید تلاش کند، انگیزه من اینست.

من با حقوقم زندگی می‌کنم و هیچ پول اضافی هم ندارم که خرج انتخابات کنم؛ اما من در پست‌های مختلف کار کرده‌ام. من یک شماره حسابی اعلام می‌کنم، هر کسی این طرز فکر را پسندید کمک‌های مالی خود را به آن بریزد، هرقدر هم در آن حساب جمع شود خرج انتخابات می‌کنم؛ اما اصولا آدم پرخرجی نیستم. یک خانه آپارتمانی ۲۱۸ متری در شهرک قدس(غرب) دارم همراه با یک ماشین سانتافه. البته من با خانه و ماشین وارد انقلاب شدم. در انقلاب نیز هرچه‌که حقوق به من دادند با آن زندگی کردم و هیچ کار اقتصادی نکردم. طبق قانون اساسی رهبری باید نسبت به چهار وزارتخانه، نظر خاص داشته باشند؛ البته تدبیر حکم می‌کند که تمام کابینه را خدمت رهبری برد.

من یک‌بار استیضاح شده ام سال ۷۱. وزیر راه و ترابری در دولت هاشمی بودم. علت استیضاح هم سانحه‌ای هوایی بود که یک هواپیمای جنگنده به یک هواپیمایی مسافربری برخورد کرد، هر دو هواپیما در تهران به زمین افتادند و همه کشته شدند. من تابحال سر هیچ چیز با هیچ کس معامله‌ای نکرده‌ام. من یک اصول اعتقادی دارم، آنها را حفظ کرده‌ام و با هیچ رئیس جمهوری درگیر نشده‌ام، اما زیر بار آنچه می‌خواستند نرفتم، بخاطر همین در دولت دوم احمدی نژاد کنار گذاشته شدم. من با سلیقه حسن روحانی خیلی نمی‌توانم کار کنم، به همین خاطر پست وزارت‌خارجه را به وی نمی‌دهم. علاوه بر این من به این مطلب عقیده دارم که در هر وزارت خانه‌ای افراد باید سردار باشند تا آن وزارت رشد کند.

سر نخ بعضی سیاست‌ها دست رهبری است. مثلا انرژی هسته‌ای، مثلا رابطه با آمریکا، اما این معناش این نیست که رئیس جمهور در این کار باید کاملا کنار باشد. متاسفانه وزارت خارجه را سیاسی کردیم و از کار کارشناسانه دور کردیم یک رئیس جمهور استوار و همراه بسیار نقش آفرین می تواند باشد. کسانی که حرف از انتخابات آزاد می‌زنند جفایی است به ۳۰ انتخاب. من از روند اول که انتخابات بوده، پای صندوق بودم این جفاست. من نمی خواهم بگویم تخلفی صورت نمی‌گیرد. درصدش خیلی پایین. این جفاست انتخابات خوب برگزار می‌شود. من مطمئنم که تقلبی بزرگ صورت نمی‌گیرد و اصلا اینگونه نیست چون همه نگاه می‌کنند و رصد می‌کنند.

شما قبول دارید قبل انتخابات طرفداران موسوی جلوی صدا و سیما مانع ورود احمدی نژاد به صدا و سیما شدند. یک اتفاقاتی قبل از انتخابات و بعد از آن افتاد. متاسفانه گروه بازنده شب قبل اعلام کرد ما برندهایم بدون اینکه تمامی آراء شمرده شود و همین زمینه ساز اتفاقات ۸۸ شد. پس ببینید یک بستر فتنه بوجود آمد. موسوی و کروبی خیلی اشتباه کردند . هم خودشان و هم مردم رو درگیر اینکار کردند. این بستری که بوجود آمده بود، موسوی و کروبی در مرکز آن قرار گرفتند و متاسفانه این اتفاقات افتاد . حالا اسم این رو شما هرچه میخواهید بگذارید.من می گوییم اشتباه بزرگ. سال ۸۸ موسوی و کروبی اشتباههای بزرگی انجام دادند و باید تاوان آنرا پس دهند.