افکار

- غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از عضو اصلی ائتلاف ۳ نفره برای انتخابات ریاست جمهوری(حداد عادل – قالیباف – ولایتی) در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ۸دی به مسائل پیرامون این ائتلاف پاسخ داد.

آیا احنمال دارد افرادی دیگری هم به این ائتلاف سه نفره اضافه شوند؟

حداد عادل: بله، این طور نیست که این عدد سه قطعی شده باشد و اگر احساس کنیم فرد دیگری هم می تواند، با او ائتلاف می کنیم.

آیا اخباری که درباره اختلاف شما با آقای قالیباف به گوش می رسد، صحت دارد؟

حداد عادل: از وقتی که این ائتلاف مطرح شده شایعه سازی برای تضعیف آن بالا گرفته و هیچ گونه اختلافی بین ما وجود ندارد.

چرا با آقای ولایتی و قالیباف با توجه به عملکردشان در فتنه ائتلاف نمودید؟

حداد عادل: نمی توانیم بگوئیم که این آقایان فتنه گران را همراهی می کردند و حتی نمی توان گفت در زمان فتنه سکوت می نمودند و بنده خودم شاهد بودم که آقای ولایتی در زمان فتنه خیلی خوب موضع گرفت و آقای قالیباف هم تکلیف خود را به درستی انجام داده است. ما طبق نظرسنجی ها به این نتیجه رسیدیم که اگر هر سه باهم نامزد شویم، رای اصولگرایان شکسته خواهد شد و گرفتار برخی حوادثمی شویم.

ممکن است قالیباف نوع برخوردی که بنده انتظار داشتم را انجام نداده باشد ویا آقای ولایتی هم سبکش با من یکی نباشد ولی نباید این موضوع را بزرگ جلوه داد.

مگر می شود فقط بر مبنای نظرسنجی و داشتن سبد رأی بالا، فرد را انتخاب کرد با این وضعیت جبهه پایداری ظاهراً منطقی تر بوده و با برنامه و تعهد دنبال اصلح است!

حداد عادل: ما حرفی نداریم، اگر جبهه پایداری فرد اصلحی را انتخاب کند و رأی هم داشته باشد، از نظر ما آن هم ایرادی ندارد، این طور نمی باشد که ما بگوییم، نام این سه نفر در آسمان نوشته شده و وحی نازل شده است!

در جبهه پایداری که دوستان ما هستند، و آیت الله مصباح عزیز هم حضور دارند، اگر کسی را انتخاب کردند و در نظرسنجی ها معلوم شد که رأی بالایی دارد ما اصراری نداریم که او را جدای از خود بدانیم، ولی اگر معتقد بودند یک فردی اصلح است اما در نظرسنجی ها رای نداشت چه باید کرد؟ بالآخره با رای مردم رییس جمهور انتخاب می شود. آن موقع تکلیف ما چیست؟

آیا آن موقع بازهم باید با همدیگر رقابت بکنیم تا نه اصلح انتخاب بشود و نه صالح؟ و سرنوشتمان دوباره بیافتند بدست همان هایی که می دانید و به قول سعدی: اعادت ذکر آن ناکردن اولی

برخی قالیباف را جزء کسانی می دانند که در فتنه موضع شفاف نداشته است، نظر شما چیست؟

حداد عادل: نه ، ایشان بعد از اینکه من در تلویزیون برنامه داشتم ایشان هم آمدند و به روشنی موضع گرفتند . ولی کسانی که در آن موقع سکوت کردند و حرفی نزدند امروز مدعی شده اند. ما آقای قالیباف را از امروز و دیروز نمی شناسیم . در قائله سال ۷۸ هم بعلت مواضع ایشان و اینکه در مقابل اصلاح طلبان ایستاد ، مجلس اصلاح طلب وقت آقای قالیباف را در جلسه غیر علنی برای توضیح عملکردش به مجلس احضار کرد.آن زمانی که به هیچ وجه این حرفها نبود ما آقای قالیباف را تجربه کردیم. من از آقای قالیباف مساعدتی برای فتنه گران ندیدم.