افکار -

حسین فدایی در پایان نشست هفتگی شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی اظهار داشت: خطی مشی و راهبرد جمعیت ایثارگران از بدو تاسیس، همگرایی بین نیروهای وفادار به نظام و تلاش برای انسجام، وحدت و ائتلاف بین نیروهایی است که صادقانه و خالصانه بر اصول و مواضع اصلی انقلاب وفادارند، و لذا هر اقدامی را که در این راستا صورت بگیرد، از منظر جمعیت ایثارگران مورد قبول است.

وی ادامه داد: هر اقدام و تلاشی که به انسجام، وحدت، همگرایی و ائتلاف بین اصولگرایان و نیروهای وفادار به نظام و کسانی که روی اصول، مبانی و محکمات ایستادگی می‌کنند، منتهی شود مورد قبول جمعیت ایثارگران است.

دبیر کل جمعیت ایثارگران گفت: از منظر ما هرگونه سهمیه‌خواهی، تمامیت‌خواهی، خود برتربینی و حذف نیروهای وفادار به نظام مردود است و قابل قبول نیست؛ تلاشی که خیرخواهان برای همگرایی می‌کنند، اگر متکی بر ارزش‌ها و ایستادگی بر روی ارزش‌ها باشد، پسندیده است.

فدایی افزود: ائتلاف سه گانه‌ای که اخیرا شکل گرفته، اگر بر روی اصول و مواضع ایستادگی کند و آمادگی داشته باشد که در صورت لزوم از خود بگذرد و معیارها و ارزشهای انقلاب را نصب‌العین خود قرار دهد، قطعا از نظر ما پسندیده است و مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شواهد و قرائنی نشان می دهد این ائتلاف سه گانه بنا دارد که روی اصول و ارزش‌ها بایستد و بنا دارد که خودشان را مطلق ندانند و حاضر هستند که اگر کسی خارج از خودشان صلاحیت و شایستگی بیشتری داشته باشد، بررسی کنند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران افزود: ائتلاف سه‌گانه می‌خواهد مرجعیتی را برای خود رقم بزنند که منحصر به خود نباشد و به نظر من این ارزشمند و مثبت است؛ طبیعا این حرکت مورد بخل و حسادت خیلی از جریانات واقع خواهد شد و مشی تخریب را پیش می‌گیرند و با انواع گوناگون تهمت‌ها نسبت به هر کس و جریانی که روی اصول و ارزش‌ها بخواهند بایستند، موضع‌گیری می‌کنند لذا توصیه و تقاضای ما از همه نیروهای پایبند به اصول و ارزش‌ها این است که نسبت به تخریب‌ها، سعه صدر داشته باشند و موضع اثباتی و ایجابی خود را دنبال کنند و با ارائه برنامه و ارائه تیم، افراد شایسته‌ای که بتواند در این مقطع انقلاب مشکلاتی مردم را حل کند، بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند.

فدایی اظهار داشت: شرایطی که انقلاب با آن مواجه است چه در عرصه بین‌الملل، چه در عرصه منطقه‌ای و چه در مسائل داخلی شرایط ویژه و خاصی است که شاید در ۳۲ و ۳۳ ساله انقلاب نظیرش را نداشته ایم. لذا در این مرحله آنچه که می‌تواند برای ملت مفید باشد و مشکل‌گشای مسائل اساسی مردم باشد، عقلانیت، توجه به کار جمعی، اعتنا به نخبگان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلفی است که در حوزه‌های مختلف کشور وجود دارد البته تاکید می کنم با حفظ مواضع اصولی و روحیه انقلابی و جهادی برای خدمت به مردم.

وی گفت: اگر این ائتلاف سه‌گانه بتواند بر روی ارزش‌ها پایبند باشد و بر اصول، محکمات انقلاب، عقلانیت، اعتدال و عدالت وضعیت صادقانه به مردم متکی باشد و بهره‌گیری از نخبگان را سرمشق خود قرار دهد و با ارائه برنامه و معرفی تیم و افرادی که شایستگی و لیاقت دارند در صحنه حضور پیدا کند، مردم چنین رویکردی را می‌پسندند ولی به میزانی که رویکردها، سیاسی، حزبی، جناحی و سهمیه‌خواهی باشد، مردم نسبت به آن اقبالی نشان نخواهند داد.

این نماینده مجلس هشتم در خصوص اظهار نظر برخی فعالان سیاسی مبنی بر اینکه اعضای ائتلاف سه‌گانه باید در پیوند با روحانیت به یک نامزد برسند، بیان کرد: شاید اولین بار است که بعد از انقلاب اسلامی، ائتلافی خارج از جریان حزبی و سیاسی شکل می‌گیرد و این هم تجربه بسیار خوبی است؛ نکته دوم این است که این ائتلاف می‌تواند الگوی خوبی برای مناسبات سیاسی ما باشد و تا آنجا که مطلع هستیم این ائتلاف با شخصیت‌های روحانی و سیاسی مختلفی ارتباط گرفته‌اند و همه به این موضوع، رویکرد مثبت داشته اند و حمایت و تایید کردند.

فدایی ادامه داد: زمانی که این جریان متکی بر اصول و ارزش‌ها باشد و حاضر باشد از خود هم عبور کند، این ارزشمند است و می‌تواند مقبولیت بیشتری را برای خود فراهم کند.

وی در خصوص اظهارات دکتر حدادعادل مبنی براینکه ما منعی برای حضور افراد جدیدی که اصول‌گرا باشند، اظهار داشت: ما این رویکرد را ارزشگرایانه می‌گوییم و از این جهت برای ما مثبت است.

فدایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ترکیب سه‌گانه با هم سنخیت دارد؟ بیان کرد: مهم این است که این ائتلاف سه‌گانه مبتنی بر اصول، محکمات انقلاب و ارزش‌ها باشد و گفتمان اصلی انقلاب را سر دست نگه دارد؛ اگر روی این معیار و مبنا جلو بروند، قابل حمایت و پشتیبانی است و اگر خدای ناکرده از آن، فاصله و زاویه بگیرند، طبعاً اقبال مردم کم می‌شود و ما هم نمی پسندیم.

وی در خصوص برخی اخبار و تحلیل های تخریبی علیه اعضای ائتلاف سه گانه گفت: من اعتقاد دارم که واقعا عده‌ای بسیج شده اند، این ائتلاف را تخریب کنند و عده‌‌ای هرگونه وحدت و انسجام بین نیروهای اصیل و ارزشی انقلاب را برنمی‌تابند و به هر دلیلی دنبال تخریب کردن و همچین مرجعیتی دیگر هستند که این یک بحثجداست.

دبیر کل جمعیت ایثارگران ادامه داد: بحثدوم این است که اگر فرض بر این است که اینها می‌خواهند با هم رقابت کنند، و یا رفتار جناحی و سیاسی و سهمیه خواص داشته باشند غیرقابل قبول است. تاکید می کنم اگر هر ائتلافی که پایبند بر اصول و ارزش‌ها باشد و حاضر باشد در نهایت و در صورت لزوم از خود عبور کند این قابل قبول و مورد حمایت ما است و ارزشمند نیز است.

نماینده مجلس هشتم گفت: از مواضعی که اعضای ائتلاف سه گانه تاکنون ابراز کرده اند عزم این افراد برای اینکه روی مواضع اصولی و ارزش‌ها بایستند جزم است و دنبال این نیستند که خودشان حتما از داخل این ائتلاف دربیایند؛ وقتی صریحا ابراز می‌کنند که ما حتی حاضریم خارج از این مجموعه هم اگر کسی واجد این شرایط باشد و مورد اقبال عمومی قرار بگیرد، آن را بر خودمان ترجیح می‌دهیم؛ این نیز یک موضع ارزشمندی است و ما از این موضع حمایت می‌کنیم.

فدایی افزود: ما که نمی‌توانیم تضمینی در مورد افراد بدهیم، حالا اگر کسی در صحنه عمل از این مواضع عدول کند طبعا خلاف تعهد، میثاق و عهد و پیمان اولیه عمل کرده است و کسی که خارج از عهد و پیمان و تعهد اولیه عمل کند، در اسلام حکمش معلوم است و مردم ما نیز اینگونه آدم‌ها را نمی‌پسندند؛ البته تجربه‌های تلخی هم در این چند ساله انقلاب از این سنخ آدمها داشته و دارند.

وی در خصوص وضعیت ائتلاف سه‌گانه گفت: این الگوی جدیدی است و رفتار ائتلاف سه‌گانه مدل جدیدی است و این مدل جدید اگر واقعا همانگونه که اظهار کردند روی مواضع اصولی و ارزش‌ها بایستند و دنبال قطع تاثیر گروه‌های فشار و جریاناتی که می‌خواهند سهمیه‌خواهی کنند یا دیدگاه‌های خود را تحمیل کنند باشند و روی معیار و موازین اصولی و ارزشها عمل کنند، کار بسیار خوب و پسندیده‌ای است.

دبیر کل جمعیت ایثارگران اظهار داشت: بنده نمی‌گویم احزاب و گروه‌ها نادیده گرفته شوند ولی حزب‌گرایی و سهمیه‌دادن کار مذمومی است. هر چند ما خودمان هم یک حزب هستیم و یک موضع داریم. اما اینکه بگوییم الا و بلا نامزد ما این است و شما باید حرف ما را قبول کنید و اگر قبول نکنید پس ما شما را قبول نداریم حرف غیرمنطقی است.

فدایی اظهار داشت: ما دوست داریم ائتلاف سه گانه مرجعی باشد که واقعا روی اصول و معیارها بایستند و در اینصورت به هر کسی بر اساس شایسته سالاری و ضوابط تعیین شده منتهی شود، وی را می‌پسندیم؛ عدول از اصول، ارزش‌ها و مواضع را مذموم می‌دانیم و هر وقت در انقلاب از اصول و ارزش‌ها فاصله گرفتیم، ضربه خوردیم.

وی ادامه داد: اما هر زمان بر اصول، مواضع و ارزش‌ها ایستادیم، خدمت به مردم شده، وحدت در جامعه ایجاد شده، الفت در جامعه بوده و پیشرفت در کشور صورت گرفته و از سختی‌ها، گردنه‌ها و مشکلات عبور کرده ایم؛ توصیه ما به این دوستان این است که واقعا بر سر اصول و ارزش‌ها بایستند و تحت تاثیر فشارها، سهمیه‌خواهی‌ها و جریان‌های پنهان، آشکار و باندهای قدرت و ثروت قرار نگیرند.

نماینده مجلس هشتم در پاسخ به این پرسش که ائتلاف سه‌گانه آیا در جریان بدنه اجتماعی قرار دارد یا بیشتر نگاه سیاسی دارد و چه جریان‌هایی مخالف آن هستند، تاکید کرد: در بحثبدنه اجتماعی این موضوع به برنامه‌ای که ارائه خواهند داد، مربوط می شود؛ اگر در برنامه ‌و تیمی که برای همکاری ارائه می‌دهند رویکرد حل مشکلات اساسی مردم، توجه به نیازها و کمبودها و کسری‌های جاری که جامعه به آن مبتلا هست و پیوند برنامه‌های آنها با نیاز واقعی متن جامعه باشد، طبعاً به معنای رویکرد اجتماعی و مورد حمایت بدنه اجتماعی هم خواهد بود.

فدایی افزود: اما اگر برنامه‌های آنها برنامه‌های سیاسی صرف باشد یعنی فاصله گرفتن؛ اگر کادر و تیم آنها فقط آدم‌های سیاسی، حزبی، گروهی و باندی باشند یعنی فاصله گرفتن با متن اجتماعی؛ پس این موضوع برمی‌گردد به اینکه این افراد چه برنامه‌ای را ارائه دهند.

دبیر کل جمعیت ایثارگران در خصوص جریان‌هایی که مخالف ائتلاف سه‌گانه هستند، تصریح کرد: طبیعی است که جریان فتنه و جریان انحراف با ائتلاف سه گانه مخالفند و این روشن است. ولی ما از برخی کسانی که خودشان را اصولگرا معرفی می‌کنند یا سایت‌ها و امکانات خبری به نام اصولگرایی دارند و از این منظر خودشان را جا انداخته‌اند، انتظار نداریم که در مقام تخریب و عملیات روانی و جوسازی و شایعه‌پراکنی نسبت به این حرکت اقدام کنند. رسانه‌ها به جای اینکه کارهای تخریبی کنند، اقدامات ایجابی مثبت انجام دهند.

فدایی گفت: این رویکرد که عده‌ای مثل ائتلاف سه گانه آمده‌اند و رویکردشان مبتنی بر ارزش‌ها، اصول، وحدت، انسجام، حل مشکلات اساسی مردم، ولایتمداری، مقابله و ایستادگی در مقابل فتنه، انحراف و نظام سلطه قرار دارد هر انسان منصفی این را ببیند، باید حمایت کند و هر جماعتی در هر گوشه کشور این مواضع را بگیرد ما باید با تمام وجود از آن فرد حمایت کنیم؛ انتظار داریم که این جماعتی که این شعارها را دادند و این مواضع را می‌گیرند روی مواضع‌شان بایستند و عدول نکنند.

نماینده مجلس هشتم در پایان خاطرنشان کرد: عدول کردن از این مواضع، مذموم است و باید نگرانی داشته باشیم والا طرح اینگونه مواضع بسیار خوب و مثبت است و هر کسی که میدانیم صادقانه این مواضع را قبول دارد باید مورد حمایت ما باشد.