امحاء سلاح هسته ای باید هدف نهایی جامعه بشری باشد

افكار نيوز - منوچهر متکي : مدعیان مبارزه با تسلیحات هسته ای از حرف به عمل تغییر موضع دهند

متکی: پیشنهاد روشن ما که در اجلاس بازنگری معاهده " ان پی تی " نیز بیان شد این است که دنیای امروز نیازمند تدوین کنوانسیون جامعی است که به طور کامل سلاح هسته ای را در دست هرکس ممنوع کند و امحاء سلاح هسته ای باید هدف نهایی جامعه بشری باشد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: متاسفانه برخی مدعیان مبارزه با تسلیحات هسته ای در تسلیح کشورهای دیگر به این نوع سلاح طی چند دهه گذشته نقش داشته اند که به آنان توصیه می کنیم از حرف به عمل تغییر موضع داده و در جایگاه عمل قرار گیرند.
به گزارش افکار به نقل از ایرنا، منوچهر متکی شامگاه جمعه در نشست مشترک خبری به همراه مدیچه میانگ وزیر خارجه سنگال افزود: جمهوری اسلامی ایران شعار بسیار روشن خود را با برگزاری کنفرانس خلع سلاح هسته ای در تهران فراگیر و جهانی کرد و آن " انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هیچکس " است.
خبرنگاری از تلاش سازمان سیا برای افتتاح مرکز مبارزه با گسترش تسلیحات هسته ای برای جلوگیری از توسعه این تسلیحات سخن گفت و متکی در پاسخ اظهار داشت: ما پای ثابت همه تلاش های منطقه ای و بین المللی برای خلع سلاح هسته ای هستیم.
وی اضافه کرد: پیشنهاد روشن ما که در اجلاس بازنگری معاهده " ان پی تی " نیز بیان شد این است که دنیای امروز نیازمند تدوین کنوانسیون جامعی است که به طور کامل سلاح هسته ای را در دست هرکس ممنوع کند و امحاء سلاح هسته ای باید هدف نهایی جامعه بشری باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید براینکه سلاح هسته ای کمکی به هیچ کشوری نمی کند، تصریح کرد: تنها کاربرد این سلاحها نابودی است و به همین دلیل است که مدعیان مبارزه با آن را به موارد ذکر شده توصیه می دهیم.
متکی همچنین درخصوص نشست گروه وین نیز گفت: قبلا دراین خصوص اطلاع رسانی شده و پس از هماهنگی هایی که آژانس در دست انجام دارد و مشخص شدن تاریخ این گفتگوها، اطلاع رسانی خواهد شد.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه همزمان با سوخت گذاری نیروگاه بوشهر، امریکا مدعی شده با راه اندازی این نیروگاه، ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم ندارد، گفت: اگر به مصوبه مجلس شورای اسلامی توجه کنند خواهند فهمید که از دولت خواسته شده تا نسبت به تولید ۲۰ هزارمگاوات برق از طریق نیروگاههای هسته ای اقدام کند.
متکی اضافه کرد: میزان انبوه سوخت مورد نیاز کشور مشخص است و در همین راستا در زمینه نیازهای سوختی، می خواهیم خودمان آن را تامین کنیم.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ان پی تی حق تولید سوخت را دارد و بعداز آن هم چنانچه نیاز نداشته باشیم از طریق بانک سوخت آن را در اختیار نیازمندان قرار می دهیم.
وزیر امور خارجه سنگال نیز دراین نشست مشترک، آغاز به کار و فعالیت نیروگاه بوشهر برای تولید برق را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: راه اندازی این نیروگاه سند جدیدی به جهان ارائه می کند که استفاده از انرژی برای اهداف غیرنظامی واقعیت است و سنگال از این موضوع استقبال می کند.
" مدیچه میانگ " با تصریح بر اینکه تولید انرژی توسط همه کشورها ضرورتی اجتناب ناپذیر است، افزود: انرژی هسته ای ارزان و مفید است و ایران در این زمینه موفق بوده و به زودی با تولید برق هسته ای به نیازهای خود پاسخ خواهدداد.
وی با بیان اینکه همه کشورها دارای حقوق مساوی هستند، اظهار داشت: همه باید بتوانند با رعایت مقررات به انرژی هسته ای دسترسی داشته باشند.

/ ب.