دو خواسته رهبر مخالفان سوری از صالحی

به گزارش افکارنیوز، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه است. وی در ۹ آبان ۸۸ به عنوان دستیار ویژه وزیر خارجه و سخنگوی جدید این وزارتخانه معرفی شد. پیش از وی حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه بوده است.

مهمانپرست پیش از تصدی سخنگویی دستگاه دیپلماسی سابقه فعالیت به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند و قزاقستان و مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی و معاون مدیرکل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه را داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه در آستانه نوروز ۹۲ به سئوالات خبرنگار مهر در حوزه های مختلف سیاست خارجی به ویژه در حوزه موضوعات منطقه و مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در آلماتی پاسخ داد.

* درباره مذاکرات ایران و ۱ + ۵ که اخیراً در آلماتی برگزار شد هر دو طرف با نگاه مثبت از جلسه خارج شدند. می توانید در خصوص این جلسه و اینکه چه مذاکراتی از طرف ۱ + ۵ صورت گرفت که باعثشد ایران با نگاه مثبت به این مذاکرات اشاره کند، توضیح دهید؟

- برای اینکه مذاکرات کشورهای ۱ + ۵ با نمایندگان کشورمان به یک چارچوب مورد توافق طرفین برسد، باید ببینیم از دورنمای مذاکرات چه انتظاری داریم. ما فکر می کنیم طرف ۱ + ۵ راجع به بعضی از اطلاعاتی که ممکن است به شکل های مختلف دستشان رسیده باشد یا ادعاهایی که در این زمینه وجود دارد، ابراز نگرانی می کنند. این علیرغم آن است که تمام گزارش های آژانس نشان دهنده این بوده است که فعالیت های ما زیر نظر آژانس صورت گرفته و گزارش های نیز نشان دهنده این امر بوده که زیر نظر بازرسان آژانس فعالیت کرده ایم.

پس کشورهای ۱ + ۵ در موضوع هسته ای به دنبال این هستند که نسبت به صلح آمیز بودن فعالیت های ما کسب اطمینان کنند. خواسته هایی هم در این جهت همیشه عنوان می کردند و به دلیل همین نگرانی هایی که اعلام کردند تا کنون قطعنامه هایی را علیه کشور ما تصویب کردند و تحریم های یک جانبه ای را در دستور کار گذاشتند و همیشه اصرار داشتند با افزایش فشارها به مردم خواسته های خود را محقق کنند.

از سوی دیگر طرف ایرانی در مذاکرات به دنبال این است که از حقوق کشورمان برای داشتن فعالیت های صلح آمیز هسته ای دفاع کند. معتقد است همه فعالیت ها زیر نظر آژانس است و ما یک عضو متعهد آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم. معاهده ان پی تی را امضا کردیم و به تعهدات خود نیز پایبندیم. در صورتی که حقوق ما به رسمیت شناخته شود آمادگی داریم به یک تفاهم با کشورهای ۱ + ۵ برسیم تا نگرانی های آنها برطرف شود. این دورنمای دو طرف برای رسیدن به خواسته های شان است.

اگر قرار باشد که ما طی گام هایی به این تفاهم برسیم معنی آن این است که در هر گام باید دو طرف اقداماتی انجام دهند که نتیجه این اقدامت در نهایت توافق ایران و کشورهای ۱ + ۵ باشد و خواسته های ما و آنها را تامین کند.



این که چرا مذاکرات در نشست های گذشته به نتیجه نمی رسید یا با بن بست روبرو شد، به این علت بود که خواسته هایی که کشورهای ۱ + ۵ اعلام می کردند مغایر با حقوق صلح آمیز هسته ای کشورمان بود و فعالیت ها را مختل می کرد و اقداماتی که آنها برای انجام آن اعلام آمادگی می کردند؛ در قبال خواسته هایی که داشتند بسیار نامتوازن بود و همسطح و هم وزن قدم بر نمی داشتند. این مساله باعثمی شد مذاکرات ادامه پیدا نکند و همیشه نمایندگان ما اشاره می کردند؛ ما آمادگی گفتگو و مذاکره را به شکل جدی داریم. باید منطقی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود داشته باشد و برای اینکه قدم هایی را برداریم تا به نقطه مطلوب برسیم باید قدم ها همزمان توسط طرفین برداشته شود و هم وزن باشد.

در نشست آلماتی تفاوت محسوسی نسبت به گذشته وجود داشت و این فضای مذکرات را مثبت کرد. اول اینکه خواسته های کشورهای ۱ + ۵ که بیشتر کشورهای غربی هستند به پیشنهاداتی که نمایندگان ما در اجلاس مسکو داده بودند نزدیک تر و خواسته هایشان قابل مذاکره شد. هرچند شاید هنوز باید در نشست های بعدی سعی شود این نزدیکی بین خواسته های آنها و پیشنهادات ما را بیشتر کرد. جهت گیری جدید ۱ + ۵ مغایرت اصولی با حقوق هسته ای کشورمان نداشت، این یک قدم رو به جلو بود. لحن شان نیز بهتر و فضا مثبت تر و برخوردها منطقی تر بود. در مقابل نیز اقداماتی را که اظهار می کردند آمادگی انجام آن را دارند نسبت به گذشته مثبت تر بود. یکی از دلایلی که تصمیم گرفته شد نشست کارشناسان در تاریخ ۲۸ اسفند در استانبول برگزار شود، به این دلیل است که نقطه نظرات کارشناسان فنی دو طرف خواسته هایی که آنها دارند را از نظر فنی مورد بررسی قرار دهند.

بالاخره رویکرد کلی سیاسی است ولی اقدامات جنبه های فنی دارند و در نشست بعدی که قرار است در آلماتی تشکیل بشود و مذاکرات ادامه پیدا کند تا آن زمان دو طرف درباره خواسته ها و اقدامات با مطالعاتی که انجام می دهند و نتیجه جلسه کارشناسان فنی می توانند مذاکرات را دنبال کنند.

ما فکر می کنیم دلیل اصلی اینکه ایران و کشورهای ۱ + ۵ مذاکرات را مثبت اعلام کردند، تغییر محسوس در رویکرد کشورهای ۱ + ۵ بود. ما از ابتدا خواستار یک رویکرد منطقی بودیم. فکر می کنیم این مذاکرات نسبت به گذشته منطقی تر به نظر می رسید که می تواند در یک فضای مناسب با ادامه مذاکرات و تعریف گام های مختلفی که باید برداشته شود و توازنی که باید در انجام این گام ها بین طرفین باشد، چشم انداز مذاکرات را روشن ترسیم کند و به همین دلیل ما نسبت به ادامه مذاکرات خوشبین هستیم. ولی این رویکرد منطقی باید ادامه پیدا کند.

* بخشی از پیش نویس بیانیه گروه ۱ + ۵ برای مذاکرات آلماتی در رسانه ها منتشر شده است که در بخشی از این پیش نویس اعلام شده بود نگاه ۱ + ۵ نسبت به مذاکرات مثبت بوده است اما در بخش دیگر اعلام شده بود که نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ایران ادامه دارد.

- آن چیزی که عملاً نتیجه مذاکرات بود نشان دهنده یک گام مثبت بود. بالاخره مذاکرات باید ادامه پیدا کند و دو طرف به خواسته های خود نزدیک شوند و یک تفاهم کلی به وجود بیاید. همین که هردو طرف تاکید می کنند نباید بین مذاکرات فاصله بیافتد و در همان نشست آلماتی نیز راجع به زمان نشست کارشناسان فنی به توافق می رسند. در رابطه با زمان و مکان و ادامه مذکرات بین ایران و ۱ + ۵ به تفاهم می رسند و اعلام می کنند؛ نشان دهنده آن است که دو طرف جدی و آماده ادامه مذکرات هستند و احساس می کنند فضای حاکم بر مذکرات می تواند به سمت یک توافق مورد قبول پیش رود. پس رویکردها مثبت است اما اینکه چه گام هایی برداشته شده: در گام اول قرار است در یک فاصله زمانی مذکرات ادامه پیدا کند و تبیین شود. اقدامات دو طرف مشخص و در صورتی که در پایان این گام اقدامات مورد توافق بتواند ما را نسبت به جلو پیش ببرد اقدامات بعدی می تواند تعریف شود و مسیر آینده مذاکرات به سمت درست خود حرکت کند.

* پرونده آمیا در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته و توافقنامه ای در این زمینه با آرژانتین به امضا رسیده است. اساساً با توجه به کارشکنی هایی که ممکن است لابی صهیونیستی داشته باشد و با توجه به مجموعه عواملی که باعثشده تا به حال اتهامات به سمت ایران باشد تا چه اندازه این اطمینان وجود دارد که در نتیجه مذکرات اتهامات رفع شود و ایران سربلند از این مساله بیرون بیاید.

- همین که دولت ما و دولت آرژانتین به توافق رسیدند که بدون دخالت برخی عوامل خارجی نسبت به روشن کردن واقعیت های این پرونده و دسترسی به حقایق تلاش بکنند، این توافق می تواند موجب عصبانیت رژیم صهیونیستی و یا برخی جریان های وابسته به آن در آرژانتین و کشورهای دیگر بشود این خود نشان دهنده این است که ما گام درستی را برداشته ایم.

اتهامات زیادی را به ما وارد می کنند برخی از آنهاکاملاً روشن است که به لحاظ حقوقی بی اساس هستند و به عنوان یک ابزار برای فشار آوردن به ایران استفاده شده است. یکی از موضوعاتی که طی سال های گذشته تلاش کردند در فضای تبلیغاتی بر علیه کشور ما استفاده کنند، انفجار آمیا بود. دو دولت ایران و آرژانتین با کمک یکدیگر و از طریق راه هایی که می تواند مورد قبول طرفین باشد و به شکل دو طرفه ای از رخدادهای مختلف در این پرونده جلوگیری کند، می توانند نسبت به کشف حقایق فعال باشند. وقتی به دنبال حقیقت هستیم نفس این فعالیت و توافق یک فضای مثبت ایجاد می کند. ما می خواهیم حقایق مشخص شود و در پرونده معلوم شود که چه کسانی در چنین اقداماتی دست دارند.



* در توافقنامه ای که بین ایران و آرژانتین منعقد شده مشخصاً در بندی از آن به بازجویی کسانی که به نوعی اعلام شده در این پرونده نقش دارند اشاره شده است. کمیسیون مربوطه هم گویا قرار است در تهران این موارد را پیگیری کند. در فضای رسانه ای این موضوع مطرح می شود که برخی از این افراد مقامات ایرانی هستند. فکر نمی کنید این مساله با واکنش نمایندگان مجلس که قصد بررسی این موضوع را دارند مواجه شود؟

- یک تفاهم کلی صورت گرفته است. مذاکرات ادامه دارد. اصل این کار که با کمک دو دولت ایران و آرژانتین نسبت به کشف حقایق اقدام شده و اجازه دخالت کشورهای دیگر را نمی دهد و می تواند کمک کند تا فضای مناسبی برای همکاری های بین ما و آرژانتین و کشورهای دیگر آمریکای لاتین به وجود بیاید، بسیار مفید است. اینکه دقیقاً چه گام هایی را باید با هم برداریم در طی مذاکرات و ادامه گفتگوها مشخص می شود. ما فکر می کنیم روشن شدن حقایق از طریق راهکارهایی که به تفاهم می رسیم مورد نظر ایران و آرژانتین است و منافع دو کشور را تامین خواهد کرد و موجب نگرانی کشورها و جریانات و رژیم های نامشروعی که از پدیده های تروریستی حمایت می کنند و خودشان عامل این گونه اقدامات هستند ولی معمولاً کشورهای مستقل را به این گونه اقدامات متهم می کنند و سعی می کنند فضای سنگین تبلیغاتی را اعمال کنند، خواهد شد. ما در جهت منافع ملی و کوتاه کردن دست عوامل خارجی در روابط مان با سایر کشورها گام بر می داریم و حتماً در گام هایی که بر می داریم با درایت و تفاهم طرفین خواهد بود.

* در خصوص تفاهمنامه جدید ایران و مصر و به ویژه در خصوص لغو روادید که ایران به صورت یک طرفه انجام داد و آنها در مقابل تنها برای بخش جنوبی این کشور روادید را برای ایرانیان لغو کردند اگر اصل بر عمل متقابل است چرا طرف مقابل لغو روادید را به صورت متوازن با ایران انجام نداده و اینکه آیا احتمال دارد در آینده مذکرات به این سمت پیش رود؟

- بحثلغو روادید به شکل های مختلفی در کشورها اجرا می شود. بعضی از کشورها به شکل متقابل لغو روادید را انجام می دهند. برخی کشورهای یک طرفه انجام می دهند، در بعضی مواقع نیز ممکن است تسهیل رفت و آمد برای اتباع کشورها را شاهد باشیم. هر کشوری بر اساس منافع ملی و برنامه هایی که در روابط دو جانبه در نظر می گیرد تصمیم به لغو یا تسهیل روادید می گیرد.

ما فکر می کنیم دو ملت ایران و مصر به هم علاقه دارند. مشترکات زیادی به لحاظ فرهنگی و تاریخی بین مردم ایران و مصر وجود دارد و کشور مصر را یک کشور تاریخی با فرهنگ و تمدن تاریخی می شناسیم که به همین دلیل از ظرفیت بالایی برخوردار است و تعامل ایران و مصر می تواند تاثیرات خوبی را در روابط دو کشور در سطح منطقه از خود به جای بگذارد. بنابراین برای اینکه روابط این دو ملت گسترش پیدا کند بحثآسان کردن رفت و آمدها می تواند منجر به افزایش همکاری های تجاری، گردشگری و شناخت بهتر از واقعیت ها و ظرفیت هایی که وجود دارد بشود و بعد از سالها که بنا به دلایل سیاسی و وجود حاکمانی در مصر که منتخب مردم نبودند از هم فاصله داشتیم، این مسیر را آغاز می کنیم که این مسیر می تواند به گسترش همکاری ها و ارتقا سطح روابط ایران و مصر کمک کند. در ادامه زمانی که این کار شکل بگیرد و آغاز شود با توجه به منافع ملی دو کشور می توان این دایره همکاری ها را گسترش داد.

* در دومین سالگرد بحران سوریه به سر می بریم، ارزیابی شما از وضعیت کنونی سوریه نسبت به چند ماه قبل چیست و به نظر شما بحران سوریه به چه سمتی پیش می رود؟

- سوریه یک دوره ای را پشت سر گذاشته است که هجمه سنگینی توسط گروه های مخالف با حمایت برخی از کشورهای منطقه و خارج از منطقه با در اختیار گذاشتن سلاح، امکانات مالی و اقدامات خشونت آمیز تروریستی با هدف سرنگونی نظام داشته است. شاید تصور کسانی که به دنبال سقوط نظام در سوریه بودند این بود که با رویکرد نظامی و برخورد مسلحانه و ایجاد بی ثباتی و ناامنی می توانند خیلی سریع به خواسته های خود دسترسی پیدا کنند. حتی در برخی از اظهار نظرهای اولیه از سقوط یک هفته و ۱۰ روزه صحبت می کردند، ولی عملاً مشاهده شد که سوریه دارای نظام مستحکمی است و ارتش در دفاع از تمامیت ارضی کشور مقاومت جدی دارد، به نظام خود وفادار است و در این بین کسانی از این درگیری ها صدمه می بینند که مردم عادی هستند و اکثریت جامعه را تشکیل می دهند و مخالفین از طرف آنها مطالبی را عنوان می کردند.

با طولانی شدن درگیری های خشونت آمیز و مسلحانه که جان مردم به خطر می افتاد و زیرساخت های کشور سوریه از بین می رفت، شاهد ایجاد گروه های مردمی بودیم که برای دفاع از کشور در کنار ارتش ایستادگی کردند. حضور مردم یا بخش هایی از مردم برای دفاع در کنار ارتش کفه سنگین وضعیت داخلی سوریه را به ناکارآمد بودن برخوردهای نظامی متمایل کرد و نتیجه این شد که توجه به رویکرد سیاسی برای حل بحران سوریه افزایش پیدا کند. بنابراین طرحی که جمهوری اسلامی ایران برای توقف درگیری ها و گفتگوهای ملی و تعیین تکلیف آینده سوریه توسط مردم از طریق انتخابات داشت طرح مورد توجه در داخل و خارج قرار گرفت و الان حمایت هایی که در روند گفتگوهای سیاسی صورت می گیرد دایماً رو به افزایش است.



ما فکر می کنیم در دفاع از حقوق و مطالبات مردم همه کشورها باید تلاش کنند تا درگیری ها متوقف شود و همه کمک کنند گفتگوهای سیاسی شکل بگیرد. اعلام آمادگی رهبران مخالف برای مذاکره با دولت یک قدم مثبت و تعیین کننده بود و باید کمک کنیم تا گروه های مختلف خودشان درباره آینده و گام هایی که باید برداشته شود تصمیم بگیرند و دولت موقتی که تشکیل شود تا انتخابات برگزار کنند و همه باید به رای مردم احترام بگذاریم. گروه هایی که مسلحانه می جنگند باید بدانند که اگر واقعاً به خواست مردم احترام می گذارند بهترین راه این است که انتخابات برگزار شود و در یک فضای با ثبات و آرام مردم خواسته های خود را دنبال کنند.

* گویا شما در دیدار رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با وزیر خارجه در مونیخ حضور داشته اید مهمترین خواسته ای که معاذ الخطیب از رهبران مخالف سوریه در دیدار با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان داشت چه بود؟ و به نظر شما آیا نظرات خطیب درباره سوریه منطقی بود؟

- نفس اعلام آمادگی آقای معاذ الخطیب برای گفتگو با دولت یک حرکت بسیار مهم و مثبتی است و می تواند فضا را برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز مهیا کند. ایشان دو خواسته را عنوان کرد که یکی از آنها حق استفاده اتباع سوری که در خارج از سوریه زندگی می کنند از گذرنامه های خود و تمدید اعتبار آنها بود و خواسته دوم نیز آزادی تعدادی از زندانیان. ما در هفته گذشته شاهد بودیم درخواست اول محقق شد و دولت سوریه نیز استقبال و اعلام آمادگی کرد و گفت که برای نشست هایی که گفتگوهای ملی را به همراه داشته باشدآمادگی دارد. همه باید کمک کنند. نقش ایران به عنوان یک کشور موثر و تسهیل کننده گفتگوها مورد توجه هم دولت سوریه و هم مخالفین است و ما از این نقش مان برای کمک به حل بحران سوریه در جهت خواسته های مردم استفاده می کنیم.

* در ماه های اخیر مجدداً شاهد ناآرامی ها در منطقه هستیم. در بحثعراق شاهد ناآرامی ها و حتی تحرکاتی از سوی قطر هستیم و این که اظهار نظرهایی مبنی بر اینکه ائتلاف معارضین عراق باید تشکیل شود، ارزیابی شما از این تحرکات چیست؟ توصیه شما به کشورهای منطقه چیست؟

- به نظر می آید یک حرکت مرموزی در منطقه به دنبال ایجاد تنش و اختلافات قومی و مذهبی در درون کشورهای منطقه است و در کنار این اقدامات که به منظور بی ثبات کردن وضعیت سیاسی کشورهای مستقل منطقه صورت می گیرد ایجاد اختلاف و درگیری بین کشورهای منطقه در دستور کار قرار دارد.

حتماً با یک تحلیل عمیق کارشناسی متوجه می شویم که اختلافات بین کشورهای منطقه یا بی ثباتی در درون کشورهای مهم و موثر منطقه نهایتاً منافع رژیم صهیونیستی را تامین می کند و خطر اصلی منطقه را می تواند به فراموشی بسپرد و موضوعات دیگر غیرواقعی بر وضعیت روابط کشورها حاکم شود که نتیجه آن را رژیم صهیونیستی می بیند و از آن بهره مند می شود.

اگر دقت کنیم بعد از جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی با وضعیت بسیار نامناسبی به لحاظ اقتدار و توانایی های ادعایی اش روبرو شد. به دنبال این بود که این رژیم با یک عملیات نظامی تلاش کند که مجدداً بتواند به جایگاه ویژه ای دست یابد و فکر کرد بهترین شرایط این است که به مردم محاصره شده غزه حمله ای انجام دهد و از آن یک پیروزی ظاهری به دست بیاورد و بتواند به وضعیت خود سر و سامان بدهد.

زمانی را برای این کار انتخاب کرد که کشورهای مهم منطقه هر کدام به شکلی درگیر مشکلات داخلی بودند. در مصر به دلیل انتخابات قانون اساسی تحرکاتی در حال انجام بود، گروه های مخالف اقداماتی را انجام می دادند و وضعیت سیاسی آنجا را دچار مشکل کرده بودند. در لبنان انفجار تروریستی مشکوکی اتفاق افتاده بود و زمینه ای برای تلفات زیاد در لبنان فراهم شد. در سوریه نیز اقدمات ترورییستی اوج گرفته بود و در عراق نیز اقدامات تروریستی و انفجارها اوج گرفت. در زمانی که کشورهای مهم منطقه هر کدام درگیر مسایل خود شدند رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرد و جنگ ۸ روزه را دنبال کرد. البته تصور نمی کرد که مردم غزه توانایی دفاع از خود را داشته و مجهز به موشک هایی باشند که نتیجه آن شکست جدیدی برای رژیم صهیونیستی شد.



می خواهم عنوان کنم که اگر اتفاقاتی در داخل عراق می افتد خواسته یا ناخواسته؛ بی ثبات کردن عراق و دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی می تواند در جهت تامین منافع کشورهایی باشد که از این گونه اقدامات حمایت می کنند و یا جریان های سیاسی که سعی می کنند به این سمت حرکت کنند. باید ببینیم که به جای ایجاد وحدت در منطقه و نزدیک کردن کشورهای منطقه به یکدیگر و ایجاد یک اتحاد بالاتر برای جهان اسلام در جهت تضعیف جهان اسلام، کشورهای اسلامی منطقه حرکت می کنند و نهایتاً در جهت تامین منافع رژیم صهیونیستی پیش می روند. توصیه ما این است که از دخالت در مسایل داخلی کشورهای منطقه خودداری کنند و به ایجاد ثبات و امنیت و آرامش در منطقه کمک کرده و از کشورها در این راستا حمایت کنند.

مردم و جریانات سیاسی داخل عراق از یک بلوغ سیاسی کامل برخوردارند و می توانند از این بحران وضعیت داخلی کشور را از روش های مردم سالاری به سمت یک وضعیت مطلوب هدایت کنند و اختلافات را برطرف کنند. ما باید از دولت و مردم و آرا مردم حمایت کنیم. فکر می کنم کشورهای منطقه یا برخی از مقامات آنها اگر بی دقتی کرده و در مسیری حرکت کنند که به اختلافات قومی و مذهبی دامن زده شود شاید خود آنها نیز دچار همین گرفتاری شوند که می خواهند برای دیگران ایجاد کنند.

* یک تحلیلی در بین اذهان عمومی در ایران ایجاد شده که کشورهای عربی منطقه از اختلاف بین ایران و آمریکا و کشورهای ۱ + ۵ خوشحال می شوند و یا اینکه در آن راستا حرکت می کنند که اختلافات حل نشود. اخیراً ما شاهد بودیم به محض اینکه توافق بین ایران و ۱ + ۵ شکل گرفت، وزیر امور خارجه یکی از این کشورها که تا کنون تحفظ داشتند بگویند ایران دنبال سلاح هسته ای است در نشست خبری با جان کری این اتهام را مطرح کرد. این تحلیل به نظر شما تا چه اندازه در افکار عمومی مردم ایران عمیق است و نظرتان در این مورد چیست؟

- اگر کشورهای منطقه به دنبال اقتدار خود و اقتدار منطقه در مقابل تهدیدات اصلی یعنی رژیم صهیونیستی و حامیان آن باشند، باید از رفع بحران و درگیری و تنش ها حمایت کنند. به رویکرد همکاری های منطقه ای نزدیک شوند. کشورهای مهم و قدرتمند منطقه باید در کنار هم قرار گیرند. قطعاً جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه است و از همکاری های منطقه ای استقبال می کند. ما معتقدیم اگر توانایی های کشورهای منطقه در کنار هم قرار گیرند بدون حضور کشورهای خارجی قادر به تامین صلح و امنیت و ثبات در منطقه هستیم.

ایران قدرتمند می تواند برای کشورهای منطقه یک فرصت باشد. اگر تصور اشتباهی وجود داشته باشد و فکر بکنند ایرانی که ضعیف است یا اینکه مورد اتهام قرار می گیرد شرایط بهتری را برای آنها فراهم می کند اشتباه می کنند. ما معتقدیم همه کشورهای منطقه باید قدرتمند باشند و در کنار هم باشند راه قدرتمند شدن کشورها را وابسته به دنیای غرب نمی دانیم و قدرتمند شدن کشورها برخورداری از حمایت اکثر مردم خودشان می دانیم.

اگر مقامات برخی از کشورها از دسترسی ملت ما به حقوق خودشان نگران می شوند اشتباه می کنند. اگر ملت ما به حقوق خود با اقتدار دسترسی پیدا بکند و تبدیل به یک قدرت تاثیرگذار باشد این اقتدار می تواند در خدمت همه کشورهای اسلامی منطقه باشد و می تواند به توسعه و ثبات و امنیت در همه کشورهای منطقه کمک کند.

* در مورد وضعیت بحرین ایران چندین بار اذعان داشت به این موضوع کمک کرده است و در یک مقطعی نیز بحرین این مساله را پذیرفته بود. بفرمایید که ایران چه کمک هایی را برای جلوگیری از کشتار مردم و شیعیان در بحرین انجام داده است و چرا دوباره اتهام زنی ها بر علیه ایران از سوی بحرین آغاز شده است.

- سیاست کلی ما دفاع از حقوق و مطالبات مردم در کشورهای منطقه است. برای ما بحرین، سوریه و کشورهای دیگر فرقی نمی کند و معتقدیم مردم اگر خواسته هایی دارند و خواسته های خود را مسالمت آمیز بیان می کنند، باید به حرف آنها گوش کرد و خواسته های اکثریت یک ملت باید محقق شود.

در بحرین هم اگر ما بتوانیم کمکی بکنیم و گفتگوهای ملی شکل بگیرد و نشست های جدی بین نمایندگان مردم و نمایندگان حکام بحرین منجر به یک تفاهمی بشود که خواسته های مردم را برآورده کند، برای این کار آمادگی داریم.

ایران طرحی هم دارد؟

به هر صورت قدم اول این است که حاکمان بحرین تصمیم جدی بگیرند که خواسته های مردم را بشنوند و سرکوب را کنار بگذارند و مذاکرات جدی با نمایندگان مردم داشته باشند و تلاش کنند در جهت تحقق این خواسته ها حرکت کنند.

* یکی از سایت های غربی خبری مبنی بر نشت رادیو اکتیو سایت فردو متنشر کرده است. آیا این خبر صحت دارد؟

- خیر؛ نشت رادیواکتیو فردو از اساس واقعیت نداشته است.

* در رابطه با سفر رئیس جمهور به ترکمنستان برنامه خاصی اگر وجود دارد بفرمایید.

- جشن جهانی نوروز هر سال با توافق كشورها در یكی از كشورهایی كه نوروز را جشن می گیرند برگزار می شود و امسال نیز در تركمنستان است.