احزاب باید سرنوشت کشور را تعیین کنند

به گزارش افکارنیوز، حجت‌السلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا با اشاره به اینکه " سرنوشت‌ساز نبودن احزاب یک نقطه ضعف محسوب می‌شود "، ابراز عقیده کرد: جایگاه احزاب نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و این امر به چند دلیل رخ داده است؛ برخی از احزاب مورد بی‌مهری نظام واقع شده‌اند و برخی طیف‌ها و احزاب اصولگرا نیز از نامزدهای اصولگرا حمایت نمی‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه " فعالیت نکردن در قالب تشکل‌های سیاسی می‌تواند شگرد ارتباطی باشد "، اظهار کرد: عده‌ای با وجود اینکه وابسته به یک جناح هستند به دلیل جمع‌آوری آرای موافق و مخالف، خود را مستقل معرفی می‌کنند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی همچنین با بیان اینکه " احزاب در کشور منزوی شده‌اند و شاهدیم که با نظام حزبی مبارزه می‌شود "، تصریح کرد: مردم باید احساس کنند که می‌توانند در قالب گروه‌های شناسنامه‌دار و قانونی فعالیت کنند. احزاب نیز باید برنامه‌های خود را مشخص کنند.

به گفته وی رشد و شکوفایی کشور در گرو فعالیت حزبی است و باید تعاملی میان احزاب و مردم شکل بگیرد. باید احزاب مردم را نمایندگی کنند و در برابر آنها پاسخگو باشند.

این فعال سیاسی همچنین افزود: شرکت در انتخابات جزو حقوق اساسی افراد است و کسانی که خود را شایسته مقام ریاست جمهوری می‌دانند، این حق را دارند که به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کنند.

منتجب‌نیا در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر افرادی که برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند به دو دسته نامزدهای شاخص و غیرشاخص قابل تقسیم‌بندی است، خاطر نشان کرد: تعداد زیاد نامزدهای شاخص و پر رای موجب خوب شدن آرای آنها می‌شود و هرکدام از آنها که پیروز انتخابات شوند، این موفقیت را با رای حداقلی به دست می‌آورند.

به گفته وی اگر رئیس جمهور پشتوانه قوی مردمی نداشته باشد، احساس قدرت نمی‌کند و خود را از بخش زیادی از مردم جدا می‌بیند که این اتفاق به زیان نظام خواهد بود این فعال سیاسی همچنین با اشاره به اینکه نامزدهای غیرشاخص مطمئن هستند که در انتخابات رای نمی‌آورند اظهار کرد: این نامزدها یا به دنبال امتحان کردن شانس خود یا به دنبال مطرح کردن خود هستند.

منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: وجود تعداد زیاد نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو چندان مضر نیست و لطمه‌ای به کلیت انتخابات وارد نمی‌کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخاب غیرمنتظره رییس‌جمهور توسط مردم در سال‌های ۷۶ و ۸۴ نقشی در حضور پرتعداد نامزدها در انتخابات سال آینده دارد؟، گفت: انتخابات یک پدیده اجتماعی است و هر پدیده‌ اجتماعی معلول علت‌های مختلفی است. درست است که در انتخابات سال‌های ۸۴ و ۷۶ افرادی پیروز انتخابات شدند که مورد انتظار نبودند اما در انتخابات پیش رو چهره‌های غیرشاخص شانس بسیار کمی برای پیروزی در انتخابات دارند.

منتخب‌نیا با اشاره به این نارضایتی مردم از سیاست‌های جاری کشور موجب پیروز شدن خاتمی در سال ۷۶ شد. گفت: مردم در آن دوره احساس کردند که نیروهای خط امامی به حاشیه رانده شده‌اند بنابراین به طرف آنها اقبال پیدا کردند.

به گفته وی شعارهای پر جاذبه احمدی‌نژاد و حمایت اصول گرایان از وی موجب پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۴ شد.

منتخب‌نیا در ادامه با بیان این که نباید در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو انتظار پیروزی نامزدهای غیرشاخص را داشت گفت: در انتخابات ریاست جمهوری آینده باید نامزدهای پرقدرت و پرجاذبه وارد رقابت انتخاباتی شوند و میدان‌دار صحنه انتخابات یک نفر نباشد.

این فعال سیاسی در پایان گفت: انتخاباتی رقابتی است که همه فعالان سیاسی به صورت جدی وارد صحنه انتخابات شوند، اگر در یک جناح، افراد پرقدرت و با نفوذ حضور داشته باشند ودر جناح دیگر چنین افرادی وجود نداشته باشند، رقابتهای عادلانهای وجود نخواهد داشت و نتیجه انتخابات از پیش شخص است.