دادسرای تهران در سالی که گذشت

به گزارشافکارنیوز،سال ۹۱ را شاید بتوان یکی از سال‌های پر کار دادسرای تهران در سال‌های اخیر بر شمرد.

دادسرای تهران در این سال حتی در شب یلدا هم شب پر کاری داشت به‌گونه‌ای که در یک شب دادستان تهران خبر از اعلام جرم علیه رسایی و صدور کیفرخواست عامل جنایت خیابان مدنی خبر داد.

در سال ۹۱ هر چند اتفاقات دیگری هم افتاد که دادستانی تهران درباره آن‌ها اظهار نظر کرده و اطلاع رسانی کرد.

مجموعه اقدامات دادسرای تهران را در دو بخش در خبرگزاری فارس می‌خوانید

توضیحات دادستانی تهران در مورد مطالب منتسب به دادستان تهران

روابط دادستانی تهران در اولین واکنش سال ۹۱ خود با انتشار اطلاعیه‌ای، در خصوص اقدام برخی از سایت های اینترنتی در انعکاس ناقص سخنان دادستان تهران توضیحاتی را ارایه کرد.

بر اساس این اطلاعیه، دادستان تهران در بخشی از سخنان خود که روز شنبه ۲۶ فروردین جاری در مراسم معارفه سرپرست جدید دادسرای ناحیه ۳۱ ایراد شد، گفت:

… عوامل شکست خورده بدانند که راه فتنه و دشمنی با انقلاب سرانجامی ندارد تمام کسانی که با این انقلاب مقابله کردند سر از نیستی و نابودی درآوردند. این انقلاب شکوهمند روز به روز بالغ تر خواهد شد و کسانی که با این نظام، دشمنی و مقابله کردند، سران فتنه گر، معاند، برانداز، آن ها حسابشان جداست، اما عواملی که در داخل وجود دارند به یاد داشته باشند که پیروزی های چشمگیر در سال ۹۰ یک بار دیگر نشان داد که اگر به دامان ملت و اسلام بازگردند، هنوز دیر نیست. جمهوری اسلامی آنقدر قدرت دارد که از کسانی که اشتباهاتی کردند و ابراز ندامت کردند، بگذرد آن ها را در سایه رافت خودش ببخشد اما حساب متهمان اصلی، عوامل اصلی جریان فتنه، سران انها، سران معاند، براندازان و کسانی که در ان طرف مرزها نشسته اند و برای انقلاب و ایران و اسلام نقشه می کشند، حساب آن ها جداست.

دادستانی موضوع فوت ۶ شهروند تهرانی در حادثه ریزش آوار را بطور ویژه پیگیری می‌کند

دادستان تهران در تاریخ ۲ اردیبهشت به موضوع فوت ۶ شهروند تهرانی که در اثر ریزش دیوار و سقف مسجدی در تهران جان خود را از دست دادند، اشاره کرد و عنوان کرد به طور ویژه به این موضوع پیگیری می‌شود.

دادستان تهران گفت به موضوع فوت ۶ شهروند تهرانی که در اثر ریزش دیوار و سقف مسجدی در تهران جان خود را از دست داده اند‌، به طور ویژه پیگیری می‌شود.

عباس جعفری دولت آبادی با اعلام این مطلب افزود از نخستین ساعات وقوع این حادثه بازپرس ویژه قتل در صحنه حضور یافته و نسبت به بررسی صحنه دستورات لازم قضایی را برای تعقیب و دستگیری متهمان صادر کرده است.

دادستان تهران افزود بعد از وقوع این حادثه متاسفانه مسئولان گودبرداری ساختمان مجاور مسجد اعم از مالک ملک، پیمانکار و مهندس ناظر که عامل اصلی ریزش دیوار و سقف مسجد بوده اند متواری هستند و دادستان به رئیس پلیس تهران دستور اکید داده است که از تمامی ظرفیت های لازم برای شناسایی و دستگیری هر چه سریعتر متهمان استفاده شود.

۹ قاچاقچی عمده مواد مخدر اعدام شدند

در تاریخ ۱۷ اردیبهشت امسال حکم اعدام ۹ قاچاقچی عمده مواد مخدر در محوطه زندان به موقع اجرا گذارده شد و این در حالی بود که احکام اعدام این ۹ قاچاقی در جریان رسیدگی به دو پرونده جداگانه صادر شده بود.

در یکی از این پرونده‌ها، در پی دستگیری چند متهم فروشنده مواد مخدر، در جریان تحقیقات از آنان ماموران اطلاع پیدا کردند که چند قاچاقچی یک محموله پانصد کیلوگرمی شیشه را به طرز ماهرانه‌ای در درون محموله قطعات پیش ساخته سنگی ارسالی به یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا قرار داده و در حال ارسال آن بودند.

همچنین در پرونده دیگری از دو برادر به اسامی بهمن و بهزاد نبوی به اتهام ساخت ۲۱۲ کیلو و ۶۱۰ گرم مواد روانگردان شیشه تحت تعقیب قرار گرفتند که در تحقیقات بعدی از محل زندگی آنان ۲۱۲ کیلو و ۶۱۰ گرم دیگر مواد روانگردان شیشه کشف شد که شعبه دادگاه انقلاب اسلامی پس از رسیدگی‌، نامبردگان را به اعدام محکوم کرد.

رسیدگی به اتهامات این افراد با حضور وکلای آنان انجام شد و بنا به آرای صادره، تمامی اموال محکومان یاد شده از جمله ده‌ها دستگاه خودروی گرانقیمت نیز که از محل قاچاق مواد مخدر تهیه شده بود، به حکم دادگاه مصادره گردید.

عامل ترور شهید علی محمدی به دار مجازات آویخته شد

اما در ۲۶ اردیبهشت همین سال اتفاق دیگری نیز رقم خود و مجید جمالی فشی جاسوس موساد و عامل ترور شهید مسعود علی محمدی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان بامداد امروز(سه شنبه) به دار مجازات آویخته شد.

مجید جمالی فشی جاسوس موساد و عامل ترور شهید مسعود علی محمدی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان بامداد ۲۶ اردیبهشت به دار مجازات آویخته شد.

وی که در جریان سفر به خارج از کشور با عوامل سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد ارتباط برقرار کرده بود‌، چندین نوبت با عوامل این سرویس در کشورهای مختلف دیدار و نهایتا برای دریافت آموزش‌های مربوط به ترور شهید علی محمدی به اراضی اشغالی فلسطین منتقل و تحت آموزش‌های نظامی و تروریستی قرار گرفته بود.

نامبرده پس از بازگشت به کشور، با تهیه مقدمات ارتکاب جنایت، نهایتا با بمب گذاری در یک دستگاه موتورسیکلت، این دانشمند هسته ای کشورمان را در برابر خانه اش به شهادت رسانده بود.

۱۴ قاچاقچی مواد مخدر اعدام شدند

اما بعد از جمالی فشی نوبت به اجرای حکم اعدام ۱۴ قاچاقچی عمده مواد مخدر رسید و این افراد سحرگاه اول خرداد به دار مجازات آویخته شدند.

بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران، اسامی این محکومان و جرائم هر یک از آنان به شرح ذیل است.

۱ – امرالدین هدایتی فرزند عبدالکریم به اتهام حمل و نگهداری یک کیلو و ۴۰۸ گرم هروئین.

۲ – علی خاص پری زاده فرزند پیر ولی به اتهام نگهداری یک کیلو و ۲۲۰ گرم هروئین و فروش پانصد گرم مواد مخدر.

۳ - حسن نقی زاده ورزقانی فرزند سوادگرعلی به اتهام حمل و نگهداری ۸۴ کیلوگرم مرفین و شرکت در فروش ۱۰۷ کیلوگرم تریاک.

۴ – پرویز امامی مقدم فرزند محمد علی مشارکت در نگهداری یک کیلو و ۶۰۰ گرم هروئین و فروش ۳۰ گرم هروئین و نیز ۴۸۷ گرم تریاک.

۵ – حمید یاری فرزند حسین به اتهام حمل و نگهداری ۲۹۵ کیلوگرم تریاک و توزیع حدود ۳۰۰ کیلوگرم تریاک و فروش یکصد و بیست کیلوگرم تریاک.

۶ – محمد ابراهیم ابراهیمی فرزند رحمان به اتهام عرض یک کیلوم هروئین، مشارکت در نگهداری ۵۴۰ گرم از مواد مخدر یاد شده.

۷ – محمد علی باایمان فرزند مسلم به اتهام مشارکت در نگهداری و عرضه ۵۰۸ گرم هروئین، یک کیلوگرم تریاک و ۲۲۰ گرم حشیش.

۸ – مصطفی گلستانی فرزند محمد به اتهام تشکیل باند تهیه و توزیع مواد مخدر و مشارکت در حمل سه کیلوگرم هروئین.

۹ – نجف فتحی بیزدان فرزند سیف علی مشارکت در حمل و نگهداری ۶۳ کیلو ۵۰۰ گرم ماده مخدر کراک.

۱۰ – عباسعلی فتح اللهی فرزند اکبر به اتهام مشارکت در حمل و نگهداری ۶۳ کیلو و ۵۰۰ گرم ماده مخدر کراک.

۱۱ – احمد خسروی نسب فرزند اسماعیل به اتهام نگهداری و عرضه یک کیلو و ۷۳۰ گرم هروئین.

۱۲ – غلامحسین سنچولی فرزند بدیل به اتهام مشارکت در حمل و نگهداری ۲۴۰ کیلوگرم تریاک و ۲۷ کیلوگرم مرفین. نامبرده همچنین دارای سه فقره سابقه قبلی در زمینه نگهداری و حمل سیصد کیلوگرم تریاک در کرج، ساری و گرگان بود.

۱۳ – سید احمد شاهوزهی فرزند فیض الله به اتهام مشارکت در حمل و نگهداری ۲۴۰ کیلوگرم تریاک و ۲۷ کیلوگرم مرفین. نامبرده همچنین دارای یک فقره سابقه قبلی در زمینه نگهداری و حمل سی و هشت کیلوگرم تریاک بود.

۱۴ – مجید آقایی فرزند رضا به اتهام حمل و نگهداری هشت کیلو و ۲۰۰ گرم مواد مخدر از نوع کوکائین و چهارصد گرم مواد روان گردان شیشه که نامبرده قصد داشته آنرا از مبداء یکی از کشورهای اروپایی و از طریق فرودگاه وارد کشور نماید.

۴ متجاوز به عنف به دار مجازات آویخته شدند

پس از متهمان مواد مخدر نوبت به ۴ متجاوز به عنف رسید این افراد در روز ۳۱ خرداد سال گذشته در ملأ عام به دار مجازات آویخته شدند.

اسامی این مجرمان که مراسم اجرای حکم آنان در بزرگراه شهید محلاتی تهران انجام شد عبارتند از ایمان امانی فرزند محمد هاشم، فرشید علیاری فرزند فرید، بهزاد تاجیک رزند کاظم، و محمد عیکاهی فرزند حسن.

یکی از مجرمان، دختر دانشجوی جوانی را مورد تعرض قرار داده بود. دو مجرم دیگر نیز از طریق آدم ربایی زن جوانی را ربوده و او را مورد هتک حرمت قرارداده بودند. یکی دیگر از این محکومان نیز با مراجعه به در منازل مردم، با معرفی خود بعنوان مامور ادارات مختلف خدمات رسانی، به زور وارد منازل شده و زنان خانه دار را مورد تعرض قرار داده بود.

رسیدگی به اتهامات این مجرمان با حضور شکات، نمایندگان دادستانی تهران و وکلای تسخیر آنان در محاکم کیفری استان تهران برگزار و آرای صادره در مورد آنان به تایید شعب دیوان عالی کشور نیز رسیده بود.

اطلاعیه دادستانی تهران در خصوص اظهارات مطهری

اما پس از اجرای حکم اعدام متجاوزان و قاچاقچیان مواد مخدر در تاریخ ۱۹ تیر ماه نوبت به اظهارات دادستان تهران به سخنان مطهری رسید.

در پی انتشار اظهارات مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اعلام جرم دادستانی تهران علیه نامبرده، پایگاه اطلاع رسانی این دادستانی اطلاعیه ای به شرح ذیل منتشر کرد:

۱ - در پی انتشار مطالب آقای مطهری، دادستانی تهران با دقت کامل نسبت به بررسی موضوع پرداخته و تحقیقات کاملی را در این زمینه آغاز کرد که از جمله آنها می توان به اخذ نوار اظهارات نامبرده از مجلس شورای اسلامی، پیاده کردن کامل نوار و استماع اظهارات وی توسط چند نفر کارشناس اشاره کرد که سرانجام بخشی از اظهارات وی مبنی بر «… آقایان مشایی و احمدی نژاد که زیرکانه وضعیت پوشش اسلامی در جامعه را به اینجا رسانده اند… در واقع تحریک جنسی را آزاد فرموده اند و موجب پدید آمدن عقده های روانی در جوانان ما شده اند، پس به فکر بخش دوم کار خود یعنی ارضای جوانان از طریق کاباره ها و کلوپ های شبانه نیز باشند…» جرم تلقی گردیده است. بدیهی است اظهارنظر نامبرده به شرح فوق به مسایل جامعه شناسی و روانشناسی ارتباطی ندارد.

۲ – توهین به مقامات کشوری از جمله رئیس جمهوری و هم چنین انتشار اکاذیب حسب قانون مجازات اسلامی جرم بوده و اظهارات نامبرده به شرح فوق جنبه مجرمانه داشته و دادستانی در این زمینه برطبق تکلیف قانونی اقدام کرده است.

۳ – این که آقای مطهری اقدام دادستانی در عمل به قانون را موجب وهن نظام دانسته مایه تاسف است زیرا آن چه موجب وهن نظام است اظهارات اخیر نامبرده و قایل بودن به مصونیت ویژه برای خود است.

مفاد اصل ۸۶ قانون اساسی هیچگاه شامل عناوین مجرمانه نمی شود و دادستان در صورت اظهارات و اقدامات مجرمانه نمایندگان، حق ورود دارد، کما اینکه تاکنون نیز در موارد مشابه اقدام صورت گرفته است و نظریه تفسیری شورای محترم نگهبان از جمله به شماره ۸۰/۲۱ / ۳۰۳۶ مورخ ۲۰/۱۰ / ۱۳۸۰ نیز موید این امر می باشد.

۴ – نحوه اظهارات و ادبیات آقای مطهری در مورد نهاد دادستانی تحت عنوان اینکه «نماینده در اظهارنظر درباره همه مسایل کشور آزاد است و نباید چماقی به نام دادستان بالای سر او باشد» و یا «اعلام جرم از فرط بیکاری یا فشار دولت» خود از مصادیق عناوین مجرمانه است.

۵ – نامبرده در اظهارات خود از برخی افراد دارای پرونده در دستگاه قضایی نام برده است که در این زمینه نیز اعلام می شود همانگونه که بارها دادستان تهران و سایر مقامات قضایی اعلام و تصریح کرده اند «در برخورد قضایی با متخلفان هیچ کس مصونیت ویژه ندارد» و این موضوع شامل آقای مطهری هم می‌شود.

عفو ۱۳۰نفر از محکومین جرائم امنیتی

اما بعد از پاسخ به اظهارات مطهری به مناسبت عید سعید فطر تعداد ۱۳۰ نفر از محکومین جرائم امنیتی مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند.

جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران روز ۲۵ مرداد با اعلام این مطلب افزود عفو این دسته از محکومان بر اساس تقاضای عفو ارائه شده و نیز ابراز ندامت و پشیمانی از جرائم ارتکابی توسط آنان صورت گرفته است.

دادستان تهران گفت: تعداد ۹۰ نفر از محکومانی که عفو مقام معظم رهبری شامل آنان شده در حال تحمل کیفر هستند که با عفو معظم له مابقی دوران حبس اکثر آنان مشمول رافت اسلامی شده و از زندان آزاد خواهند شد.

جعفری دولت آبادی اضافه کرد این گزارش هم چنین حاکیست در این فرمان عفو، مجازات حبس برخی از محکومان جرائم امنیتی نیز تخفیف و تقلیل یافته است.

فائزه هاشمی بازداشت شد

اما در تاریخ ۲ مهر ماه و بهتر است بگویم در آخرین ساعت‌های شامگاه ۲ مهر فائزه هاشمی جهت اجرای حکم محکومیت خود بازداشت شد.

فائزه هاشمی پیشتر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس محکوم شده بود.

مهدی هاشمی با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شد

تنها یک روز بعد از بازداشت فائزه هاشمی و انتقال وی به زندان اوین مهدی هاشمی در بازگشت به کشور بازداشت شد و پس از تفهیم اتهام با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران مهدی هاشمی روز ۳ مهر در دادسرای شهید مقدس بهمراه وکیل خود حضور یافته بود.

بازپرس پرونده پس از انجام تحقیقات و تفهیم اتهام به متهم، نامبرده را با صدور قرار بازداشت موقت به زندان معرفی کرد. رسیدگی به اتهامات نامبرده کماکان ادامه دارد.