احمدی نژاد: بهار حقیقی در راه است

به گزارش افکارنیوز،محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز سه شنبه در مراسم اعطای دومین جایزه ملی علامه طباطبایی و اولین جایزه ملی شهید آوینی با بیان اینکه باید یادمان باشد که اگر در دنیا یک تئوری برتر برای اداره جهان و انسان ارائه نکنیم مستحیل خواهیم شد، تصریح کرد: کسانی که جهان امروز را اداره می کنند برای همه امور جامعه نظریه پردازی کردند و تعاریف روشنی از انسان و جامعه ارائه کردند و در تمام کارهای علمی و هنری خودشان بر همین مبانی عمل می کنند.

احمدی‌نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: هر کس هر مقدار از حقیقت انسان را فهم کرده است باید آن را به جامعه ارائه کند و اگر منتظر باشد تا دیگران به این کار مبادرت ورزند اشتباه کرده است چرا که کسی که پیش از دیگران نسبت به این مهم درکی حاصل کرده باشد بیش از دیگران هم مسوولیت دارد.

رییس جمهور گفت: ایران در دنیا جایگاهی دارد که ضدیت و دشمنی ها با ملت ایران هم مبنای مقطعی نداشته بلکه مبنای تاریخی دارد و پذیرش مخالفت ها به بهانه ساخت مثلا تجهیزات نظامی ساده انگاری است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ‌ دشمنان ظرفیت های تاریخی ملت ایران را می شناسند و می دانند که اگر این ملت خودش را پیدا کند جهانی می شود، البته نه به این معنا که بر دیگران سیطره و حاکمیت بیابد بلکه اندیشه ملت ایران جهانی می شود و این ملت برای همه دنیا الگو خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسوولیت اندیشمندان و هنرمندان ایرانی در این عرصه بسیار سنگین است، اظهار داشت: انتظار نیست که همه انتظارات زیبا و تاریخی ملت ایران با تلاش های یک نسل برآورده شود اما با توجه به توانمندی های این ملت امید چنین رویدادی را داریم و مطمئنم آینده پرافتخار متعلق به ملت ایران و همه بشریت است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: مشکل امروز بشر کج فهمی ها، خودخواهی ها و زیاده خواهی هاست و وقتی ملتی برای تحقق جهانی انسانی و زیبا حرکت کند این دشمنی ها در برابر او رخ خواهد داد و حتما دشمنان حرکت و تحولی در ملت ایران دیده اند که این همه با او دشمنی می کنند.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ایران بسیار زیبا زندگی کرده و پیام های زیادی برای ارائه به جهانیان دارد که یکی از اینها همین عید نوروز است که هدیه ای آسمانی به ملت ایران و جهانیان است و ملت ایران آن را در تاریخ خود تعبیه کرده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه هر نوروز به ما وعده بهار را می دهد، گفت: نوروز پیام آور بهار حقیقی انسانیت است که در راه است و ملت ایران برای تحقق بهار انسانیت مسوولیتی تاریخی و الهی دارد و البته همه در این مسیر مسوول هستند.

رییس جمهور تاکید کرد: در حرکت به سمت بهار است که مفهوم انسانیت معنا پیدا می کند و اینها در تاریخ ایران و در وجود ایرانی ها وجود داشته است و امروز نیازمند نظریه پردازانی هستیم که این مفاهیم را در قالب های انسانی و جدید بازآفرینی کنند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخان خود ضمن تشکر از جامعه علمی، فرهنگی و هنری کشور به خاطر انجام کارهای بسیار ارزشمند و ماندگار، سرعت سیر تحول در کشور را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: نگاه و تحلیل تاریخی به روشنی حاکی از آن است که سرعت تحول و البته اعتلاء در همه زمینه‌ها در ایران امروز، بسیار بالاست.

وی اضافه کرد: البته این مسئله به معنای نبود نابسامانی‌ و ناهماهنگی‌ نیست، اما اگر بخواهیم یک ملت را ارزیابی کنیم باید حرکت عمومی او را در طول تاریخ ارزیابی کرده و وضعیت گذشته و حال را به قضاوت گذاشت و با این نگاه می‌توان گفت که شرایط امروز نسبت به گذشته مطلوب است و این محصول زحمات و تلاش های آحاد ملت ایران است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: انسان مسئله اصلی عالم هستی است و در عالم مخلوقات همه چیز در نسبت با او معنا و مفهوم می‌یابد.

احمدی‌نژاد گفت: انسان از خاک خلق شده اما بناست به قله کمال رسیده، جلوه خدا در هستی و آینه اسماء و صفات جمال الهی باشد و این یک ماموریت سنگین فردی و اجتماعی بر عهده همه انسان‌هاست.

رییس جمهور با اشاره به اینکه همه انسان‌ها ماموریت دارند خودشان را به قله رسانده و جامعه را نیز در راه رسیدن به قله کمک کنند، گفت: البته رسیدن به قله از خلال احساس مسئولیت نسبت به این ماموریت و عمل به این احساس مسئولیت محقق می‌شود.

احمدی‌نژاد مشکل بشر را در طول تاریخ نداشتن تعریف صحیح از انسان عنوان و اضافه کرد: اگر حقیقت انسان آن‌گونه که هست معرفی نشود راه کمال او نیز اشتباه تعریف می‌شود و اشتباه رایج بشر حداقل در هزار ساله گذشته همین بوده که انسان و خدا را در مقابل هم باور و تعریف کرده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه خداوند خود عاشق‌ترین عاشقان به انسان و به طور مطلق خواهان رسیدن انسان‌ها به اوج کمال است، اظهار داشت: خدا میلیاردها انسان خلق کرده و دقیقا اراده او بر این قرار ندارد که حتی یک نفر از این میلیاردها نفر به قله کمال نرسیده و یا از حقیقت انسانی ساقط شود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: امروز در دوره تحول هستیم و انقلاب عظیم ملت ایران که انقلاب در اندیشه‌ها و باورها مقدمه آن بود آغاز این دوره است.

رییس جمهور ادامه داد: انقلاب ملت ایران صرفا جابجایی در قدرت یا مجالی برای تخلیه کینه‌ها نبود بلکه شعارها و شکل رفتار مردم گواه آن بود که تحولی از عمق جان ملت ایران و از عمق تجربه‌ها و باورهای تاریخی این مردم بروز کرده است تا انسان هویت خود را بازیابی کرده، به خود بازگردد و نگاهش در مسیر کمال قرار گیرد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: از آنجا که طبیعت و نظم عالم بر مبنای نیل انسان به کمال است اگر انسان در مسیر کمالی خود قرار گیرد همه ظرفیت‌های عالم همراه او می‌شود و بر همین اساس انقلاب اسلامی ظرفیت عظیمی را برای کمال بشریت ایجاد کرد.

رییس جمهور با تاکید بر لزوم بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ایجاد شده در نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران گفت: این نگاه که انسان در راستای خداست و نه رودرروی او، همه عالم را در خدمت کمال انسان قرار می‌دهد و این همان حرف نو و نقطه کلیدی پیام تاریخی ملت ایران بود که البته حرف و پیام پیامبران الهی نیز بوده و ملت ایران به دلیل باور به همین پیام همواره پیرو پیامبران الهی بوده است.

وی افزود: ایرانیان تنها ملتی بودند که منتظر ظهور مسیح بودند و در راستای همین انتظار به محل تولد حضرت عیسی(ع) سفر کردند و تنها ملتی بودند که منتظر تولد خاتم پیامبران(ص) بودند و به محل تولد ایشان نیز سفر کردند و امروز نیز تنها ملتی هستند که آشکارا منتظر ظهور انسان کامل هستند تا بیاید و همه حقیقت انسان را به طور کامل از او بشناسند.

رییس جمهور با طرح این سوال که چطور می توان به حقیقت انسان رسید؟ اظهار داشت: راه آن علم به معنای عام است که شامل معرفت هم می شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه اندیشه‌ها هم‌افزا و مکمل هم هستند، ادامه داد: اگر مبانی و دریافتهای فکری غلط نباشد هیچ اندیشه ای با اندیشه های دیگر در نبرد نخواهند بود و اندیشمندان واقعی با یکدیگر مشکلی نداشته و سعادت انسان را در تسلط بر دیگران و اثبات اقتدار خود بر آنها نمی بینند بلکه آن را در تجلی روح انسانی تعریف می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات یکی از اساتید حاضر در جلسه تصریح کرد: اشکالات اساسی در حرکت یک ملت به طور دفعی اتفاق نمی‌افتد، خیلی از اوقات مباحثنظری، اجرایی و مدیریتی بسیار به هم نزدیک هستند و تفاوت های مبنایی برای خیلی ها قابل درک نیست اما وقتی راهی انتخاب شد در گذر زمان است که به یکباره متوجه می شوند چقدر از اصل دور شده اند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: اگر قرار است سیستمی دموکراتیک را در کشور اجرا کنیم آیا باید همه مبانی اندیشه ای خود را کنار بگذاریم و همچون یک فرد سرگردان در بیابان هرلحظه به رنگی در بیاییم؟ هرگز اینگونه نیست.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: در خلق فرهنگ این سرزمین همواره کار اصلی را مردم انجام داده اند و البته در این مسیر برخی از حاکمان نیز با مردم همراهی کرده اند اما ادوار طولانی نیز بر این سرزمین گذشته است که حاکمان مقابل مردم بودند و مردم ضمن حفظ فرهنگ خود حاکمان را نیز با فرهنگ جامعه همراه کردند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه اهمیت نوع تعامل حاکمان با مردم، گفت: یک وقت حاکمان اینگونه قانون می گذارند که همه را صالح فرض می کنند و باید به کسانی که اشتباه می کنند فرصت اصلاح داده شود اما گاهی قانون اینگونه حکم می کند که همه ناصالح هستند و باید جلوی آنها گرفته شود تا تخلف نکنند؛ این دو نوع جامعه را شکل می دهد.

رییس جمهور افزود: در اثنای اجرای جزییات اداره جامعه شاید خیلی تفاوت این دو نگاه مشخص نشود اما وقتی ۵۰ سال زمان می گذرد ناگهان مشاهده می‌شود که بیش از یک سوم هزینه های کشور صرف نظارت و پیشگیری از تخلفی شده که از ابتدا مسلم فرض شده بود و حالا خود این ناظران مساله‌ای می‌شوند که اشتباهات آنها چگونه کنترل شود.

احمدی‌نژاد افزود: همواره اختیار منهای مسئولیت، زمینه فساد است، نمی گویم قطعا باعثفساد می شود اما یقینا زمینه بسیار خوبی برای فساد است. اینکه کسی بتواند بازخواست کند اما بازخواست نشود، قدرتی است که زمینه مناسبی برای گرایش به فساد دارد و تازه این اصل، زبان نیست و هزینه هایی که در این جامعه صرف نظارت می شود در برابر ضرر اصلی خیلی مهم نیست، زیان اصلی آنجاست که به جایی برسیم که انسان های فاقد صلاحیت یا دارای ظرفیت بسیار کمتر از آنچه می خواهند در جامعه کاری انجام دهند یا برعهده بگیرند زمام کار را در دست بگیرند که این باعثمی شود استعدادهای گسترده در جامعه فرصت شکوفایی پیدا نکنند.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اظهارات یکی دیگر از برگزیدگان حاضر در جلسه با تاکید بر اینکه جامعه را نمی توان بدون نظریه و ایده پردازی اداره کرد، گفت: شاید حتی خود آدم متوجه نباشد که همه کارهایش تحت تاثیر نظریه و مبانی فکری است اما انسان و جوامع انسانی بدون مبنای فکری و اندیشه نمی توانند زندگی کنند.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ایران یک ملت بزرگ و دارای آرمان های بلند است، آیا می توان بدون اتکا به اندیشه ها و آرمان های بومی و خودی متکی بر حقیقت انسان و اندیشه ناب ملت ایران که به آسمان متصل است، زندگی کنیم؟

وی با طرح این سوال که چه کسی باید برای جامعه نظریه پردازی کند و امور را اصلاح نماید اظهار داشت: خود مردم و نخبگان فکری جامعه باید این کار را بکنند، اگر حکومت با آنان همراهی کرد که بهتر اما اگر حکومت با آنان همراهی نکرد حرکت عمومی یک ملت نباید متوقف شود.

در ابتدای این مراسم ۱۰ نفر از اساتید و برگزیدگان حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

دکتر اردشیر قوام‌زاده با اشاره به تلاش‌های خود برای گسترش مراکز و افزایش تعداد متخصصان درمان سرطان خون، خواستار کمک به گسترش مراکز جدید درمان سرطان خون شد.

دکتر یوسف ثبوتی یکی دیگر از برگزیدگان جایزه علامه طباطبایی در این جلسه با انتقاد از اتخاذ مدل‌های غربی قانون‌گذاری و اداره جامعه و عدم تطبیق آن با مبانی و اصول ایرانی – اسلامی اظهار داشت: براساس این روش امروز به جایی رسیدیم که دو سوم نهادهای کشور یا به صورت ۱۰۰ درصد و یا با درصدهای کمتر ناظر نهادهای دیگر شده‌اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه برداشت عمومی از قانون به عنوان وسیله‌ای برای مچ‌گیری تبدیل شده است و افراد همواره خود را در مظان اتهام دیده، اعتماد به نفس آنها سست شده و نتوانسته‌اند عملکرد مطلوبی داشته باشند و تغییر این شرایط مشارکت همگان برای یک تحول بنیادین در تعریف از انسان و نگاه به انسان را می‌طلبد.

احمدرضا معتمدي برگزيده دوره اول جايزه شهيد آويني نيز با بيان اينكه سينماي كشور امروز گرفتار يك ابتذال محض شده و در ظواهر متوقف شده است، گفت: ظرف سينما و هنر براي انتقال پيام به خوبي درك نشده و ما نيازمند نظريهپردازي در عرصه مباني و انديشهها و نوع انتقال آنها از طريق سينما هستيم.