به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی،سرگئي لاوروف که اين اظهارات را در حاشيه نشست خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو مطرح کرد، از قدرتهاي بزرگ خواست تا رويکردي تدريجي در برابر ايران اتخاذ کنند.

وی همچنین افزود، ایران باید به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قاطعانه پاسخ دهد.

لاوروف همچنین تأکید کرد: " باید با اقداماتی چون کاستن شدت تحریم‌ها، مشوق گام‌های مثبت ایران باشیم. "

لاوروف همچنین گفته است دور بعدی مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵ باید به‌زودی و در راستای کسب دستاوردهای عینی صورت گیرد.

گفتنی است، در ادامه ادعاهای اثبات­ نشده امریکا، اسرائیل و متحدان غربی آن­ها مبنی بر این­که برنامه هسته‌ای تهران ماهیت نظامی دارد، شورای امنیت سازمان ملل متحد نهم ژوئن(۱۹ خرداد) دور چهارم تحریم‌علیه ایران را تصویب کرد.

این تحریم‌ها در حالی علیه ایران اعمال شد که تهران یک ماه قبل از آن برای اعتمادسازی و شفافیت بیشتر درباره برنامه صلح­آمیز هسته­ای خود، بیانیه­ای را با ترکیه، برزیل برای مبادله سوخت امضا کرده بود.

اظهارات لاوروف در حالی مطرح می­شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه(۷ بهمن) در تازه­ترین گزارش خود درباره ایران، بار دیگر تأیید کرد در برنامه هسته‌ای ایران انحرافی به سمت ساخت تسلیحات هسته‌ای وجود ندارد.

در عين حال، ايران در ماه ژانويه ۲۰۱۱ ميلادي بار ديگر به نشان حسننيت، نمايندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي، جنبش غيرمتعهدها، گروه ۷۷ و اتحاديه عرب را دعوت و ميزبان ديدار دو روزه آنان براي بازديد از تاسيسات هستهاي ايران شد.