اعتراف به توانمندی ایران هسته‌ای

به گزارشافکارنیوز،جیمز کلپر، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا چند روز قبل در جدید‌ترین گزارش سالیانه خود به کنگره ایالات متحده اعترافات مهمی درباره برآوردهای اطلاعاتی خود از ایران ارائه داده است.


سر فصل اعتراف‌های رسمی جامعه اطلاعاتی آمریکا به شرح ذیل می‌باشد:


۱ - برآورد اطلاعاتی آمریکا از پرونده هسته ایران در سال ۲۰۱۲ این است که ایران در حوزه فناوری هسته‌ای پیشرفته‌تر شده و توانایی فنی آن برای سرعت در تولید غنی سازی اورانیوم افزایش پیدا کرده است.


۲ - مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا اعتراف کرده که تاکنون مقامات و رهبران ایران تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای نگرفته‌اند.


جامعه اطلاعاتی آمریکا پیش از این نیز در گزارش‌های خود تاکید کرده است که ایران اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای نکرده است. این در حالیست که سرویس اطلاعاتی اسرائیل همواره در گزارش‌های گذشته خود تاکید می‌کرد که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای می‌باشد.


هر چند رئیس دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل اخیرا مدعی شد که ایران می‌خواهد به توان ساخت بمب اتم دست یابد، تا در صورت نیاز به سرعت به سمت ساخت آن پیش رود. وی البته متذکر شد که برآوردهای اطلاعاتی نشان می‌دهد که ایران هنوز تصمیم به ساخت بمب اتم نگرفته است. در هر صورت این اعترافات نشانه این موضوع می‌باشد که اتهام به ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای از طرف مقامات غربی و علی الخصوص آمریکایی‌ها تنها یک اقدام سیاسی می‌باشد.


۳ - همچنین جیمز کلپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، در گزارش سالانه‌اش درباره تهدیدهای جهانی به کنگره آمریکا نوشته است: «ارزیابی ما این است که ایران نمی‌تواند مواد هسته‌ای تحت‌نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تغییر دهد و آن‌ها را به اورانیوم غنی‌شده مناسب و در حجم لازم برای تولید سلاح تبدیل کند، پیش از آنکه این اقدامش فاش شود.» معنی این سخن این می‌باشد که کلیه اقدامات فنی ایران جهت غنی سازی اورانیوم تحت نظارت کامل آزانس می‌باشد و بدین صورت درخواست برای نطارت و بازرسی‌های بیشتر گروه ۶ + ۵ تنها بهانه‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن پرونده هسته‌ای ایران و امتیاز گیری و هدفگذاری‌های غیر از مسائل هسته‌ای ایران می‌باشد.


۴ - طبق این گزارش برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که زرادخانه موشک‌های بالستیک ایران، بزرگ‌ترین زرادخانه در نوع خود در خاورمیانه است.


در ادامه این گزارش همچنین به توانمندی ایران در فرستادن ماهواره نیز اشاره شده و توانایی فنی ایران را در اینباره اینگونه برآورد کرده است که بزودی ایران به موشک بالستیک قاره پیما نیز دست پیدا خواهد کرد.


۵ - در گزارش مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا به تولید موشک‌های کروز دریایی و موشک‌های کروز برد بلند در ایران اشاره شده و آمده است که ایران توسعه توانایی موشک‌های متعارف خود را بخشی از استراتژی بازدارندگی خود در مقابل نیروهای حاضر در منطقه، از جمله نیروهای آمریکایی می‌داند و در صورت لزوم می‌تواند از آن‌ها برای تلافی کردن حملات احتمالی استفاده کند. اعتراف به توانایی ایران برای تلافی کردن در صورت حمله نظامی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحثدر محافل امنیتی غرب می‌باشد و حتی آن‌ها عنوان کرده‌اند که یکی از دلایل احتیاط درباره حمله نظامی به ایران این می‌باشد که برآورد دقیقی از نحوه و قدرت پاسخ و تلافی ایران به پایگاه‌های نظامی منطقه ندارند.


۶ - این گزارش همچنین به افزایش توانمندی ایران در عرصه جنگ سایبری اشاره می‌کند و از ایران به عنوان یک قدرت نوظهور در عرصه سایبر یاد می‌کند.


در همین حال در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا که توسط جیمز کلپر، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا و مشاور ارشد اوباما در مسائل امنیتی ارائه شده یک کد اختصاصی وجود دارد که نشان می‌دهد تیم سیاست خارجه دولت اوباما به رهبری جان کری نحوه محاسباتشان بر پایه این برآورد اطلاعاتی در مواجه با ایران می‌باشد.


کلپر در گزارش خود نوشته است که رهبران ایران به هنگام تصمیم گیری در مورد برنامه هسته‌ای خود، هزینه و فایده را محاسبه می‌کنند و امنیت، اعتبار و نفوذ خود را در کنار شرایط امنیتی و سیاسی بین المللی در نظر می‌گیرند.


مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا مدعیست این شیوه تصمیم گیری حاکمان ایران، به کشورهای قدرتمند جهان امکان می‌دهد که بر آن‌ها اثر بگذارند.


تأکید آقای کلپر بر عدم توانایی ایران در تولید مخفیانه اورانیوم مورد نیاز برای تسلیحات اتمی و همچنین اینکه رهبران ایران محاسباتشان بر اساس هزینه و فایده می‌باشد دو توجیهه را برای جان کری و همکارانش در اختیار می‌گذارد:


الف: از آنجائیکه ایران همچنان به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نرفته و در صورت رفتن به این سمت بازرسان آزانس خبردار می‌شوند بنابراین فرصت برای تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد.


ب: طبق برآورد اطلاعاتی آمریکا که رهبران ایران محاسباتشان بر اساس هزینه فایده و در نظر گرفتن شرایط امنیتی و بین اللملی در محیط داخلی و خارجی ایران می‌باشد بنابراین ادامه تحریم‌ها همچنان می‌تواند بر تاثیر گذاری بر محاسبات رهبران ایران موثر باشد و توجیهه پذیر خواهد بود.


لازم به ذکر است آن چیزی که از دید جامعه اطلاعاتی آمریکا پنهان مانده این است که تحریمها تاکنون خطری به بزرگی به خطر افتادن موجودیت نظام جمهوری اسلامی نه تنها ایجاد نکرده بلکه اقتصاد ایران آرام آرام در حال وفق دادن خود با آن میباشد و همچنین عدم تاثیرتحریمها بر محاسبات مردم ایران به عنوان اصلیترین حامیان پرونده هستهای ایران مورد غفلت همیشگی دستگاههای اطلاعاتی آمریکا همچنان باقی مانده است.