طرحی که نمایندگان برای خودشان تصویب کردند

تصویب شرایط جدید حضور کاندیداها در انتخابات مجلس تعجب بسیاری از کارشناسان را در پی داشته است.
هفته پیش ۹۳ نفر از نمایندگان مجلس هشتم با ارائه طرحی دو فوریتی در نظر داشتند که سطح مدرک تحصیلی نامزدهای انتخابات مجلس را تا مقطع کارشناسی ارشد ارتقا دهند. اما نمایندگانی با اشاره به اینکه تعداد فارغ التحصیلان این مقطع محدود هستند، این طرح را تبعیض آمیز می​دانستند.

نهایتا با رای نمایندگان به پیشنهاد اصلاحی مهدی مفتح نماینده رزن برای این طرح، مصوب شد که دارا بودن مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا معادل آن به شرط داشتن پنج سال سابقه‌ خدمتی در پست مدیریتی و بالاتر در بخش‌های خصوصی یا دولتی و یا پنج سابقه‌ی فعالیت آموزشی و یا پژوهشی با تایید مراجع ذی‌ربط.

جالب اینجاست که برای نمایندگان دوره‌های قبل، داشتن مدرک کارشناسی کفایت می کند و لازم نیست نمایندگان دوره های مختلف مجلس مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند.

نکته عجیب این است که این طرح در حالی به تصویب رسید که تنها یکسال تا انتخابات بعدی مجلس فرصت باقی مانده است و عملا هیچ دارنده مدرک لیسانسی نمی تواند در این مدت سطح تحصیلات خود را ارتقا دهد. قابل توجه آنکه بسیاری از نامزدهای احتمالی مجلس از مدتها پیش کارهای خود برای جلب نظر مردم حوزه رای گیری خود را آغاز کرده اند.

اکنون چند سوال مطرح است
۱. اگر داشتن مدرک فوق لیسانس برای همه اجباری است چرا نمایندگان کنونی خود را از این مساله مستثنی کرده و فقط درباره دیگران این موضوع را تصویب کردند.

۲. ارتقا سطح علمی و دانش نمایندگان مجلس بدون شک امری پسندیده است اما چرا این طرح در حالی تصویب شده است که هیچ کس فرصت ارتقا سطح تحصیلی خود برای شرکت در انتخابات پیش رو را ندارد

۳. اکنون مدتهاست که بطور موردی نمایندگان محترم موادی را در خصوص انتخابات تصویب کرده و به شورای نگهبان می برند. آیا وقت آن نرسیده که به جای این حکم های مقطعی و موردی نمایندگان محترم وقت گذاشته و طرح جامعی برای انتخابات در کشوری که بیش از ۳۰ سال از انقلاب آن می گذرد تصویب کنند؟

۴. شورای نگهبان هیچ منع قانونی و شرعی برای تایید مصوبه مجلس ندارد اما ایا بهتر نیست که وقت شورای نگهبان با این طرح های مقطعی گرفته نشود. این در حالی است که برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تنها سواد خواندن و نوشتن کافی است و همین مساله مدتهاست که سبب تلطیف فضای جدی انتخابات ریاست جمهوری و مایه تمسخر رسانه های خارجی و حتی داخلی شده است.

5.آیا ندادن وقت به نامزدهای احتمالی مجلس نهم برای ارتقا سطح تحصیلات تبعیضی آشکار نیست؟ضمن این که الزاما داشتن فوق لیسانس هم نشانه برتری بر دیگران نیست.هستند کسانی که نداشتن مدرک دلیلی بر کم سوادی آنها نیست و بالعکس کسانی هم هستند که علی رغم داشتن مدارک بالا در نوشتن یک متن ساده هم دچار مشکل انشایی و حتی املایی می شوند