اشتون: مواضع ایران و ۱ + ۵ با یکدیگر فاصله دارد / جلیلی: مذاکرات خوبی داشتیم

به گزارش افکارنیوز، نوبت سوم مذاکرات ایران و ۱ + ۵ که قرار بود ساعت ۹ صبح به وقت تهران(۱۰:۳۰ به وقت آلماتی) در هتل ریکسیوس آلماتی آغاز شود؛ با تأخیر تقریبی یک ساعته شروع شد.

پیش از شروع دور سوم مذاکرات سعید جلیلی و کاترین اشتون با یکدیگر دیدار کردند. تا این لحظه هیچ گونه خبری از محتوای دیدار جلیلی و اشتون در اختیار خبرنگاران قرار نگرفته است اما به نظر می رسد دو طرف به بحثو بررسی در خصوص پیشنهادهای مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در جلسه صبح روز گذشته(جمعه) پرداخته باشند.

پس از دیدار جلیلی و اشتون، علی باقری نیز با ˈژاک او دیبرˈ نماینده فرانسه در این مذاکرات دیدار کرد.

مذاکرات روز نخست ایران و گروه موسوم به ۱ + ۵ در دو نوبت صبح و عصر به وقت آلماتی در مجموع حدود ۵ ساعت به طول انجامید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از پایان روز اول گفت وگوهای ایران و ۱ + ۵ در «آلماتی» اعلام کرد که این مذاکرات گرچه مهم و واقعی بوده اما پیشرفتی نداشته است.

تکذیب تعلیق غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد

یک منبع دیپلماتیک حاضر در آلماتی خبر برخی از رسانه‌ها درباره موافقت ایران با تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد به مدت ۶ ماه در قبال لغو برخی از تحریم‌ها را تکذیب کرد.

پیش از این شبکه تلویزیونی المیادین از موافقت ایران با تعلیق موقت غنی سازی در قبال لغو برخی از تحریم‌ها خبر داده بود.


ادعای رویترز درباره مذاکرات آلماتی

خبرگزاری رویترز پیش از شروع دور سوم مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در گزارشی درباره‌ مذاکرات آلماتی ۲ ادعا کرد: ایران در حالی به دومین روز مذاکرات با قدرتهای جهانی در روز شنبه وارد می‌شود که به حل مشاجره هسته‌یی نزدیک‌تر نشده است. به ادعای این خبرگزاری بعید است آخرین روز مذاکرات به چیزی بیشتر از تمایل برای ادامه گفت‌وگوها دست یابد.

پایان نوبت سوم مذاکرات ایران و ۱ + ۵ / ادامه مذاکرات بعدازظهر

نوبت سوم مذاکرات هیئت‌های ایران و گروه ۱ + ۵ پس از ۲ ساعت و نیم، لحظاتی پیش پایان یافت و با توجه به لزوم ادامه بحثبین دو طرف توافق شد بعد از ظهر گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.

دور چهارم مذاکرات ایران و ۱ + ۵،۱۵: ۰۰ به وقت ایران

دور چهارم مذاکرات ایران و ۱ + ۵، ساعت ۱۵ به وقت تهران(۱۶:۳۰ به وقت آلماتی) برگزار می‌شود.

شروع دور چهارم مذاکرات ایران با کشورهای ۱ + ۵

دور چهارم مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ لحظاتی پیش آغاز شد.

دور چهارم مذاکرات نمایندگان ایران و اعضاء شورای امنیت(آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه) و آلمان به سرپرستی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش آغاز شد.

طی نشست دو روزه آلماتی، تاکنون سه نوبت مذاکره میان ایران و ۱ + ۵ برگزار شده که دو نوبت آن در روز نخست مذاکرات بوده و نوبت سوم آن نیز صبح امروز در هتل ریکسوس برگزار شده است.


نوبت چهارم مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در آلماتی پایان یافت

نوبت چهارم مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ در آلماتی قزاقستان پایان یافت.

باقری و اشمیت وارد گفت‌وگو شدند

معاونان کاترین اشتون و سعید جلیلی وارد گفت‌وگو شدند.

کاترین اشتون خواستار زمان برای مشورت با اعضای ۱ + ۵ شد و در حال حاضر نشستی بین علی باقری و هلگا اشمیت معاون جلیلی و اشتون برای جمع‌بندی مذاکرات در حال انجام است.


اشتون: مواضع ایران و ۱ + ۵ با یکدیگر فاصله دارد / برای اولین‌بار درباره جزییات مذاکره کردیم

کاترین اشتون، رییس هیات مذاکره کننده ۱ + ۵ با ایران در پایان دو روز مذاکرات " آلماتی ۲ " در یک نشست خبری افزود: مواضع ایران و ۱ + ۵ با یکدیگر فاصله دارد و دو طرف تصمیم گرفتند برای بررسی بیش‌تر به کشورهای خود برگردند.

او خاطرنشان کرد که دو طرف تلاش زیادی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام دادند.

وی ادامه داد: مذاکرات ما طولانی و فشرده بود. ما درباره طرح اعتمادسازی که در " آلماتی ۱ " ارایه کردیم واضح شد که مواضع دو طرف از لحاظ ماهوی از هم فاصله دارند.

او گفت: به‌زودی با دکتر جلیلی تماس می‌گیرم بعد از این که به پایتخت‌های‌مان بازگشتیم و برای این که ببینیم چگونه پیشرفت کنیم تماس می‌گیرم.

اشتون خبرنگار صدای آمریکا در پاسخ به این پرسش که به نظر هر دو طرف برای زنده نگه داشتن مذاکرات تلاش می‌کنند و با وجود ادامه فعالیت‌های هسته‌یی فکر می‌کنید تحریم‌ها مانع ایران می‌شود؟ گفت: ما از شورای امنیت دستورالعمل داریم تا تلاش دیپلماتیک کنیم و اعتماد کنیم که برنامه ایران صرفا صلح‌آمیز است و این فرایند را ادامه می‌دهیم.

اشتون تاکید کرد که گفت‌وگوها فقط برای مذاکره نیست و در دو روز گذشته به طور فشرده و مفصل صحبت کردیم و بر روی جزییات تمرکز کردیم. تحریم‌ها نیز برای عملی شدن این فرایند است.

نماینده ۱ + ۵ در مذاکره با ایران در پاسخ به خبرنگار کریستین ساینس مانیتور مبنی بر این که ایران گفته به اندازه کافی برای‌شان مشخص نیست که سرنجام این فرایند چیست؟ گفت: دو مساله است؛ نیت ما این است که ایران پاسخ به طرح ما دهد و طرح اعتمادسازی سعی دارد راهی را پیدا کند تا فضایی ایجاد کنیم برای مذاکرات جامع و این باعثمی‌شود به همدیگر اعتماد بیش‌تری پیدا کنیم.

وی ادامه داد: مشخص است که مرحله نهایی چیست و آژانس هم به این مساله اشاره کرده است.

اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز مبنی بر این که حس کردید ایران انعطافی نشان دهد؟ گفت: برای اولین بار بود که ما تبادل نظر کردیم و روی جزییات بحثمی‌کردیم. سوال می‌کردیم و پاسخ مستقیم می‌گرفتیم. از این لحاظ مهم بود، اما محتوا مهم‌تر است.

نماینده ۱ + ۵ در پاسخ به بی بی سی انگلیسی درباره شکاف میان دو طرف گفت: اولین مشکل این است که طرح ما که روی میز گذاشتیم درباره‌اش یک پاسخ روشن بگیریم و در هر مذاکره به عناصر مختلف آن نگاه می‌کنیم. ما بسته‌ای داریم که می‌خواهیم بدانیم به اندازه کافی محتوایی است و ما را به مرحله اعتمادسازی می‌رساند یا نه.

جلیلی: مذاکرات خوبی داشتیم

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده ایران، در پایان مذاکرات آلماتی ۲ در جمع خبرنگاران در محل هتل اینترکنتیننتال حاضر شده و در خصوص این دور از گفت‌وگوها ضمن تشکر از دولت و ملت قزاقستان برای میزبانی شایسته دور دوم گفت‌وگوهای ایران و ۶ کشور در آلماتی عنوان کرد: از ۱۰ ماه پیش طرح جامعی را ارائه کردیم در این دور ایران برنامه عملیاتی خود را در چارچوب طرح مسکو ارائه کرد. این برنام عملیاتی پیشنهاد تجدید نظر شده ۱ + ۵ در آلماتی یک و ملاحظات نشست کارشناسی را در نظر گرفته است.

وی افزود: بخشی از این ابتکارات ما به طور مشخص در پاسخ به پیشنهادات ۱ + ۵ در آلماتی یک که از ظرفیت تغییر رو به جلو برخوردار است گنجانده شده است.

جلیلی گفت: بحث‌های مشروحی در خصوص ابعاد عملیاتی برنامه ایران صورت گرفت ۱ + ۵ ابهامات و سؤالات خود را مطرح کرد و ما به تفصیل پاسخ دادیم. نگاه‌های دو طرف با هم فاصله دارد.

وی گفت: ما با تاکید بر حقوق مشروع ملت ایران و حق غنی‌سازی از گفتوها برای همکاری استقبال می‌کنیم.

دو محور اصلی یک جلب اعتماد ملت ایران و شناسایی حق غنی‌سازی و خاتمه دادن به رفتارهایی که نشانه دشمنی با ملت ایران است، باید در نظر گرفته شود. بر این اساس ۱ + ۵ با طرح نظرات دولت‌های خود خواهان ارزیابی بیشتر شد.

قرار شد نتایج گفت‌وگوها را به پایتخت‌های خود منتقل کنند و اشتون پس از گفت‌وگو با وزرای خارجه ۶ کشور تلفنی با من گفت‌وگو کند.

مذاکرات خوبی انجام شد و ارائه پیشنهادات جدید ۱+۵ ارائه و صداقت خود را برای برداشتن گامهای اعتماد ساز و متناسب خواهد برد.