ویترین خبرهای انتخاباتی

به گزارشافکارنیوز،با نزدیک شدن به ایام رقابت‌های انتخاباتی و فشرده‌تر شدن اخبار و اظهارنظرهای مرتبط با آن، تب‌و‌تاب‌های فضای رسانه‌ای نیز اوج می‌گیرد.

این نوشتار مرور کوتاهی است بر آنچه که روز دوشنبه ۱۹ فروردین از سوی خبرنگاران منتشر شده است.

* تشتت نیروهای وفادار به انقلاب و اسلام در انتخابات شرعاً جایز نیست

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با بیان اینکه تشتت و تفرقه نیروهای معتقد به انقلاب قطعا مضر و خطرناک است، اظهارداشت: نتیجه تفرقه و تشتت نیروهای وفادار به انقلاب جز شکست و پیروزی افرادی که امتحان خوبی نداده‌اند خواهد بود؛ اگر کسانی حاضر به ائتلاف نباشند و اظهار و ابراز تدین و وفاداری به انقلاب هم کنند باید از آنها تعجب کرد.

وی تصریح‌کرد: پخش آرا باعثشکست می‌شود و با قداست و تقوا سازگار نیست، برخی از مسائل بسیار روشن است و همه باید به آن توجه کنند؛ تقوای دینی ایجاب می‌کند که به این مسئله توجه کنیم، مگر خدایی ناکرده روی هوی و هوس و نظرات و منافع شخصی می‌خواهیم کار کنیم.

این مرجع عظام تقلید تشتت نیروهای وفادار به انقلاب را غیر شرعی دانست و تاکید کرد: شرعا تشتت جایز نیست و باید آنهایی که معتقد به انقلاب و نظام هستند در این خصوص تامل و تدبر کنند.

وی افزود: البته باید با نظرخواهی سراغ افراد خوش‌سابقه و با سابقه بروند و شاخصه‌ها را مدنظر داشته باشند، هیچ مانعی ندارد روی یک نفر توافق کنند و سایرین بازوی او باشند و در حل مشکلات همکاری کنند.

* حداد، جلیلی و زاکانی ۳ گزینه ایثارگران برای انتخابات هستند

حسین فدایی در نشست بررسی حضور اصولگرایان و جریان‌شناسی انتخابات ۹۲ که در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد در پاسخ به سوال یکی از طلاب مبنی بر مصادیق کاندیدای اصلح اظهارداشت: باید ابتدا مبانی انتخاب فرد اصلح را به درستی شناخت و تعریف صحیحی از آن ارائه کرد.

وی افزود: هر فرد باید در هنگام انتخابات فکر چهار یا هشت سال آینده را بکند و با تکیه بر رهنمودهای رهبری، شخص اصلح را با قصد قربت بشناسد و به او رأی دهد.

دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان اینکه پس از شناخت اصلح از راه صحیح باید برای پیروزی او هم تلاش کرد، گفت: این امر سبب می‌شود انسان در ادامه دچار پشیمانی نشود.

وی در پاسخ به سوال دیگری که در خصوص کاندیداهای مورد نظر جمعیت ایثارگران صورت گرفت، گفت: جمعیت ایثارگران بیانیه‌ای رسمی منتشر کرده و آقایان جلیلی، زاکانی و حداد عادل را برای ریاست جمهوری پیشنهاد داده است.

* آل اسحاق: کثرت نامزدها نشانه ظرفیت بالای جریان اصولگرایی است / اتخاذ مکانیزم‌های خاص برای وحدت اصولگرایان

همچنین یحیی آل‌اسحاق نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های خود برای کاندیداتوری در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت انتخابات آنچه مسلم است حضور همه سلایق پایبند به نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: اگر گروهی در انتخابات شرکت نکند باید برای حضور نیافتنش دلیل داشته باشد، تمام گروه‌های پایبند به نظام و انقلاب باید وارد صحنه شده و به صورت جدی و اصولی به دور از بداخلاقی به رقابت بپردازند.

آل‌اسحاق با بیان اینکه جبهه اصولگرایان برای انتخابات وارد صحنه شده است، ادامه داد: تاکنون تعداد زیادی از اصولگرایان در صحنه انتخابات وارد شده‌اند و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا با اتخاذ مکانیزم‌های صحیح از مجموع اصولگرایان به یک نامزد واحد دست یافته و با یک نفر در مقابل سلایق دیگر به رقابت بپردازیم.

وی افزود: ائتلاف ۱ + ۲ یکی از شاخه‌های اصولگرایی است که شروع کننده ائتلاف بود و امیدواریم تمام مجموعه‌ها و ائتلاف‌ها به یک نظر واحد برسند، امروز حوزه انتخابات چهار ضلعی است، حامیان دولت، اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقلین چهار ضلع آن را تشکیل می‌دهند و باید توجه کرد رقابت این دوره بین اصولگرایان نیست و همه گروه‌ها در صحنه حاضر هستند و باید مجموعه‌های اصولگرایی در این خصوص به وحدت رسیده و یک نامزد را معرفی کنند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه حضورش در انتخابات جدی است و صرفاً برای گرم شدن تنور آن وارد صحنه نشده است، گفت: با تمام وجود به صحنه آمده‌ام ولی تا آخر ماندنم بستگی به مکانیزم رسیدن به وحدت اصولگرایان دارد و این مسیر است که مشخص می‌کند چه کسی خواهد ماند، حضور فعلی اصولگرایان نشان‌دهنده ظرفیت موجود در آن‌ها برای اداره کشور است ولی این تعدد نامزدها می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

* رئیس جمهور: حضور پرشور مردم در انتخابات همه معادلات را به هم می‌ریزد / تعهد مشترک مجلس و دولت حرکت در خط ولایت است

احمدی‌نژاد در دیدار نوروزی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: دولت به دنبال انتخابات بسیار پرشور و با مشارکت حداکثر ممکن است و به فضل الهی حضور مردم همه معادلات را به نفع ملت تغییر خواهد داد.

رئیس‌جمهور افزود: با انتخابات پرشور، هم مسائل داخلی بیش از گذشته سامان می‌یابد و هم شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع ملت ایران تغییر می‌کند.

احمدی‌نژاد افزود: تمام تلاش دشمنان این است که مردم را مایوس کنند ولی وقتی مردم به صحنه آمدند همه چیز تغییر خواهد کرد و بنابراین باید همه، جهت و مسیرمان به سمت مشارکت گسترده مردم در انتخابات باشد.

رییس‌جمهور کار برای خدا و ارزش‌های الهی را مورد تاکید قرار داد و گفت: همه باید در جهت مشارکت حداکثری تلاش کنیم و فضای انتخابات بایستی فضایی بانشاط، برادرانه و قانونمند باشد.

* سخنگوی شریعتمداری: شانس پیروزی شریعتمداری در صحنه انتخابات بالاست

محسن بهرامی، سخنگوی ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری یکی از نامزدهای دوره یازدهم ریاست جمهوری درباره شعار اعتدال و اعتدال‌گرایی شریعتمداری، گفت: متاسفانه عده‌ایی در جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی با شعار اعتدال و اعتدال‌گرایی مخالف هستند که در همین راستا به تخریب رادیکالی روی ‌آورده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه در یک هماهنگی اعلام نشده، برخی از هر دو جریان طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب با برخوردهای حذفی، تخریب برنامه‌های منسجمی که از سوی محمد شریعتمداری اعلام شده را در پیش گرفته‌اند.

بهرامی تصریح کرد: شریعتمداری با در نظر گرفتن ظرفیت‌های کارشناسی معطل مانده در کشور، بحثاستفاده از نیروهایی که در دو دولت اخیر حضور آنها کمرنگ بوده را مطرح کرد که این موضوع باب میل افراطیون نیست چراکه آنها نمی‌خواهند فضای اعتدال به کشور بازگردد و دولت فردگرایی حاکم شود.

وی همچنین درباره ادعای خود مبنی بر تخریب شریعتمداری از سوی گروه‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان گفت: حضور شریعتمداری با سابقه بسیار درخشانی که دارد در انتخابات جدی است به همین دلیل شانس زیادی برای پیروزی در صحنه انتخابات دارد که این موضوع باعثمی‌شود افرادی دست به تخریب وی بزنند.

بهرامی در ادامه یادآورشد: اعتدال خواهی، قانون‌گرایی، خردمندی مشارکت همگانی شعارهایی هستند که بر اساس مطالعات بیان شده است.

سخنگوی این کاندیدای انتخاباتی در پایان اظهار داشت: به احتمال زیاد در آینده تعداد زیادی از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان رسماً حمایت خودشان را از شریعتمداری اعلام می‌کنند.

* تشکیل کمیته دعوت از لاریجانی برای انتخابات در فراکسیون رهروان

بهروز نعمتی با بیان اینکه اعضای فراکسیون بارها از علی لاریجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم درخواست داشته‌اند، اظهارداشت: آخرین بار این درخواست در جلسه روز گذشته شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مطرح شد.

وی با بیان اینکه رئیس مجلس تا کنون پاسخ مثبتی به این درخواست‌ها نداده است افزود: لاریجانی در پاسخ به درخواست اعضای فراکسیون رهروان ولایت برای نامزدی در انتخابات ریاست ‌جمهوری گفت که شرایط برای حضور من مهیا نیست و باید این زمینه فراهم شود.

نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت همچنین ادامه داد: کمیته‌ای نیز از سوی اعضای فراکسیون رهروان ولایت تشکیل شده است که موضوع نامزدی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و فراهم آوردن زمینه برای این حضور را پیگیری می‌کند.

* حداد عادل: شرط پذیرش نامزدهای جدید در ائتلاف پیشرفت / منتظر ائتلاف ۵گانه نیستیم

غلامعلی حدادعادل عضو ائتلاف پیشرفت اصولگرایان با بیان اینکه تفرقه، جدی ترین رقیب اصولگرایان است که با تعقل و تقوا می‌توان با آن مبازره کرد، گفت: اصولگرایان تلاش خواهند کرد که با تعقل و رعایت تقوای بیشتر، ازشکست اصولگرایان بوسیله تفرقه جلوگیری کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مکانیزم نظرسنجی در وحدت اصولگرایان ادامه داد: بالاخره می‌توان دستگاهی که نظرسنجی آن تا حدودی قابل اعتماد باشد را یافت، اما باید همه به نتایج نظرسنجی تمکین کنند.

وی با بیان اینکه نظرسنجی و پذیرفتن نتیجه مباحثی متفاوت از یکدیگرند، گفت: من به هر سازوکاری که در ائتلاف پیشرفت برای رسیدن به وحدت تصویب شود پایبند خواهم بود و نظر سنجی نیز می‌تواند یکی از آنها باشد.

حداد عادل با بیان اینکه در ائتلاف سه نفره به سمت شفاف شدن سازوکار پیش می‌رویم، گفت: بعید است که شیخوخیت برای تعیین نامزد نهایی وارد سازوکار ائتلاف پیشرفت شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه در صورت عدم استفاده از مکانیزم نظر سنجی، ممکن است اعضای این ائتلاف بین خود تصمیم بگیرند، افزود: تاکنون هیچ مکانیزمی نهایی نشده اما نظرسنجی موثر و مهم است.

وی با بیان اینکه مهم تمکین و پذیرش نتیجه نظر سنجی و عدم در پیش گرفتن تفرقه توسط اصولگرایان است تاکید کرد: بزرگترین دشمن اصولگرایان تفرقه است که باید از آن جلوگیری کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که تصمیم نهایی در ائتلاف سه گانه قبل یا بعد از ثبت‌نام نامزدها گرفته می‌شود؟ گفت: این موضوع نیز از مسائل در حال بررسی است.

حدادعادل درباره اظهارات اخیر محمدرضا باهنر مبنی بر اینکه ائتلاف سه نفره در را به روی دیگر نامزدهای اصولگرا بسته است، تصریح کرد: ائتلاف پذیرای اصولگرایانی است که در نظرسنجی‌ها رای قابل توجهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه کاندیداهای اصولگرا برای حضور در ائتلاف پیشرفت حداقل باید ۱۰درصد رای را داشته باشند ادامه داد: برای مثال اگر ۲۰کاندیدای اصولگرا با نیم یا ۱ درصد رای وارد ائتلاف سه نفره شوند، رسیدن به وحدت سخت خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ائتلاف سه ‌گانه در فکر پیوستن به ائتلاف ۵ نفره است یا خیر؟ گفت: منتظر عکس این موضوع هستیم که اگر کسی در ائتلاف ۵ نفره یا غیر از آن رای قابل توجهی داشت به ائتلاف ۳ نفره بپیوندد.

* فتنه‌گران می‌خواهند هاشمی را قربانی مطامع خود کنند / ریاست‌جمهوری فردی پرتحرک می‌خواهد

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به برخی اخبار ضد و نقیض درباره کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، گفت: آنچه تاکنون درباره آقای هاشمی قطعی به نظر می‌رسد عدم کاندیداتوری ایشان در انتخابات است.

وی با بیان اینکه هاشمی تدبیر دارد و تدبیر او اجازه کاندیداتوری در انتخابات را نمی‌دهند، اظهار داشت: بخشی از دوستان نزدیک به آقای هاشمی گفته‌اند که به دنبال فردی نزدیک به هاشمی هستند و در حقیقت حضور خود آقای هاشمی را کاملا منتفی می‌دانند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه «هاشمی رفسنجانی حال و انگیزه ریاست‌جمهوری را ندارد»، افزود: ریاست‌جمهوری افراد پرتحرک و جوان را می‌طلبد نه افراد مسن.

ابراهیمی در عین حال تاکید کرد: جریان فتنه و اصلاحات می‌خواهد مجدداً هاشمی را قربانی مطامع خود کند و از وی به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند اما انتظار این است که آقای هاشمی چنین اجازه‌ای به اصلاح‌طلبان ندهند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان برای تفرقه در جبهه اصولگرایی به دنبال کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی هستند و به خوبی می‌دانند که هیچ‌ نامزد اصلاح‌طلبی نمی‌تواند مورد وثوق همه اصلاح‌طلبان باشد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پایان گفت: بعید می‌دانم در صورت کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی، مردم به وی اقبال داشته باشند و انشاالله که خود آقای هاشمی هم به این موضوع آگاه باشد.

* ابراز تمایل چند کاندیدا برای پیوستن به ائتلاف ۵گانه / مذاکره با برخی گروه‌ها را آغاز کرده‌ایم

حجت الاسلام محمدحسین موسی پور دبیر ائتلاف ۵گانه اصولگرایان نیز از ابراز تمایل برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری برای پیوستن به این ائتلاف خبر داد و گفت: تاکنون تصمیمی برای اضافه شدن کاندیداهایی که برای پیوستن به ائتلاف اکثریت تمایل دارند، اتخاذ نشده است.

وی افزود: قرار است در جلسه شورای مرکزی ائتلاف که متشکل از ۵ نامزد هستند، درباره موافقت یا مخالفت با درخواست برخی کاندیداها جهت پیوستن به ائتلاف تصمیم‌گیری کنیم.

موسی‌پور در ادامه با بیان اینکه ائتلاف متبوعش مذاکره با تمام گروه‌‌های اصولگرا را مفید می‌داند، اظهار داشت: مذاکره ائتلاف ما با برخی گروه‌های اصولگرا آغاز شده است.

* فکر می‌کنیم کاندیداتوری حاجی‌بابایی در انتخابات ریاست جمهوری قطعی شود

داوود روستایی قائم سازمان دانش‌آموزی در نشست خبری که در محل خبرگزاری کانون دانش آموزی(پانا) برگزار شد، اظهار داشت: درخواست‌های فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش برای کاندیداتوری ریاست جمهوری در اوج است و فکر می‌کنیم حضور وی در انتخابات قطعی شود.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم حضور وزیر آموزش و پرورش در انتخابات به دلیل فشارها و درخواست‌ها از وی باشد؛ برداشت ما این است که وزیر آموزش و پرورش احساس تکلیف کند و در انتخابات، کاندیدا شود.

* مردم در انتخابات ریاست جمهوری فردی اصولگرا را برمی‌گزینند

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری، حضور مردم را پرشور خواند و افزود: پیش‌بینی می‌کنم قریب به ۴۰ میلیون نفر در انتخابات سال ۹۲ شرکت کنند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: قطعاً باید کسی انتخاب شود که معیارهای رهبری را در انجام کارها مدنظر داشته باشد؛ پیش‌بینی من این است که فردی اصولگرا با توانمندی بالا به عنوان رئیس‌جمهور آینده انتخاب خواهد شد.

* راه‌اندازی سامانه پیامکی حجت‌الاسلام ابوترابی

سامانه پیامکی ارتباط مردمی حجت‌الاسلام ابوترابی از نامزدهای انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری از سوی حامیان وی راه‌اندازی شد.

بر پایه این خبر، حامیان حجت‌الاسلام ابوترابی با ارسال پیامک به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۰۱۸ می‌توانند با این نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهور ارتباط مستقیم داشته باشند.

* اعلام گزینه نهایی پایداری در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) / لنکرانی و جلیلی در راس گزینه‌ها

فاطمه آلیا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت انتخاباتی جبهه پایداری اظهارداشت: هنوز در جبهه پایداری هیچ گزینه‌ای قطعی نشده است و لنکرانی و جلیلی در راس گزینه‌های جبهه قرار دارند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری ابراز امیدواری کرد به برکت ایام ولادت حضرت زهرا(س) گزینه نهایی جبهه پایداری در آستانه ولادت این حضرت اعلام شود.

* احمدی نژاد: همه سلایق باید در انتخابات شرکت کنند / انتخابات یک بازی سیاسی نیست

احمدی‌نژاد در در دیدار نوروزی با اعضای هیات وزیران، استانداران، معاونین وزارتخانه ها و روسای سازمان ها در بخشی از اظهارات خود به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی یک ابزار سیاسی در دست سیاستمداران و قدرتمندان و نمایش دموکراسی و بازی سیاسی نیست؛ انتخابات در ایران اصالت دارد و در اصول متعدد قانون اساسی به آن تصریح شده است که این کشور باید با اتکا به اراده عمومی و مردم اداره شود.

رییس جمهور تصریح‌کرد: یک انتخابات پرشور همه مشکلات را برطرف خواهد کرد و انتخابات تبلور یک اراده و اتفاقی عظیم محسوب می‌شود که می‌تواند همه معادلات را به نفع ملت تغییر دهد.

احمدی‌نژاد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور همه سلایق در انتخابات اظهار داشت: همانگونه که رهبری عزیز تاکید کردند باید همه سلایق در انتخابات حضور داشته باشند تا ملت انتخاب خود را انجام دهد و تجربه هم نشان داده، انتخاب ملت همیشه بهترین بوده است؛ همه باید تابع رای ملت بوده و هر کسی که ملت انتخاب کرده را یاری و پشتیبانی کنند.

رییس جمهور تصریح کرد: همه باید مراقب باشند و در جهت تشویق انگیزه‌های حضور و مشارکت بالای مردم حرکت کنند.

* درخواست ۷۷۵ فعال اجتماعی از آیت‌الله مصباح برای معرفی نامزد اصلح

۷۷۵ نفر از فعالان اجتماعی در نامه‌ای به آیت‌الله مصباح یزدی نوشتند گزینه اصلح باید از سویی از ظرفیت‌های گفتمانی عدالتخواهانه بهره‌مند بوده و از سویی دیگر توان کسب ظرفیت های مردمی دولت کنونی را دارا باشد.

در بخشی از این نامه آمده است: امضاکنندگان این نامه، جمعی از فعالان دانشجویی - دانشگاهی، حوزوی، رسانه‌ای، سیاسی و فرهنگی بدنه اجتماعی جبهه گفتمانی سوم تیر در سراسر کشور هستند که دغدغه‌شان ادامه یافتن گفتمان پیشرفت انقلاب اسلامی برای گسترش و تحقق عدالت بوده و امید دارند که دولت آینده با موفقیت از «پیچ تاریخی» امروز جهان گذشته و دولتی در تراز بیداری اسلامی و تمدن ساز باشد تا موجبات بسط‌ید ولی‌فقیه را بیش از پیش در عرصه‌های جهانی فراهم آورد.

بدیهی است که طرح برخی نکات در این نامه و نیز انتشار آن، بدین دلیل است که جریان سوم تیر هم اکنون در مرحله گزینش کاندیدای اصلح از میان کاندیداها قرار دارد. از اینروست که معتقدیم در نظر گرفتن این نکات شاید زمینه گزینش اصلح و تبعیت همگان از تصمیمی درست در این جریان را هموارتر نماید.

* آیت الله یزدی: باید به ائتلاف و وحدت نیروهای اصولگرا و ارزشی برسیم

آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز کسانی که حجت شرعی به حضور در انتخابات دارند کم نیستند و باید طی راهکاری به ائتلاف و وحدت نیروهای اصولگرا و ارزشی نزدیک شد.

وی با تاکید بر اینکه هر چه قدر از مراجع تقلید فاصله بگیریم از محورهای اصلی دین فاصله گرفته‌ایم افزود: اعتقاد ما این است که سیاست و شریعت همراه هم است و مراجع عظام تقلید در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … صاحب‌نظر هستند و باید به نظرات آنها توجه بسیار کرد و احترام گذاشت.

آیت الله یزدی با تأکید به حضور حداکثری مردم در انتخابات آینده، گفت: مقام معظم رهبری بارها به اصل حضور اکثریت مردم در پای صندوق‌های رأی تأکید داشته‌اند و فرمودند که در انتخاب رئیس جمهور آینده باید بسیار دقت کرد زیرا تأثیرات بسیار زیادی در سطح بین‌المللی و داخلی دارد و اصل بسیار مهمی است.

وی افزود: باید بسیار هوشیار بود که نکند به دلیل لزوم حضور اکثریت مردم در پای صندوق‌های رای به نتیجه‌ آن کم توجهی شود. باید مراقب باشیم شخصی رئیس جمهور نشود که هر روز درگیری و مشکل ایجاد کند.

وی تأکید کرد: اگر ما ساکت بنشینیم و منتظر انتخابات بی‌نظر باشیم روز قیامت مسئول هستیم، امروز کسانی که حجت شرعی به حضور در انتخابات دارند کم نیستند و باید طی راهکاری به ائتلاف و وحدت نیروهای اصولگرا و ارزشی نزدیک شد.

* آغاز به کار پایگاه خبری - تحلیلی مثلث

این سایت خبری - تحلیلی با هدف کمک به شفاف و پر شور شدن فضای انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم راه‌اندازی شده است.

پایگاه خبری - تحلیلی «مثلث» که با شعار «درک تازه از واقعیت» فعال شده، با آدرس www. mosalas. ir قابل دستیابی است.

* رئیس‌جمهور چون شخص دوم کشور است باید به ویژگی‌های رهبری نزدیک باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان طی سخنانی اظهارداشت: رئیس‌جمهور باید کسی باشد که بعد از مقام معظم رهبری بتواند شخصیت جایگاه دوم را داشته باشد، پس باید تا حدی به ویژگی‌های رهبری نزدیک باشد.

• در اصل ۱۱۳ قانون اساسی دربارۀ جایگاه رئیس جمهور آمده است: «پس از مقام رهبری، رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است.» بر این اساس رئیس‌جمهور باید کسی باشد که بعد از مقام معظم رهبری بتواند شخصیت جایگاه دوم را داشته باشد و بعد از مقام معظم رهبری بتوانیم به سعۀ صدر و توانایی‌های ایشان اعتماد کنیم و ایشان را به جهانیان معرفی کنیم، و بر ادارۀ کشور بگماریم. حالا شما ببینید چه کسی در این جایگاه باید باشد. آیا ما می‌توانیم این جایگاه را به کسی در حد یکی از وزراء مثلا وزیر راه یا وزیر کشور یا هر کدام از وزرا را، بدهیم؟

• برداشت بنده این است که وقتی رئیس جمهور شخص دوم کشور است، باید تا حدی به ویژگی‌های رهبری نزدیک باشد؛ مثلا تا حدی فراجناحی باشد تا بتواند موجب ثبات کشور بشود. البته نه اینکه بین حق و باطل بایستد و یا بی‌خاصیت باشد. این یک برجستگی خاصی می‌خواهد. نباید فضای سیاسی به گونه‌ای خراب بشود که افراد برجسته و شایسته اصلاً به صحنه نیایند؛ بگویند اصلاً جای ما نیست. بنده کاری به این ندارم که تاکنون آیا اینچنین بوده است یا نه. مهم این است که ما در انتخاباتی که پیش رو داریم به ملاک‌های اصلی توجه کنیم. پنجشنبه در مرکز فرهنگی سیدالشهدا(س) تهران

* همایش «مشق حماسه» با سخنرانی زاکانی، پناهیان و کوثری برگزار می شود

همایش «مشق حماسه» با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، اسماعیل کوثری و علیرضا زاکانی و حضور جمع زیادی از نیروهای انقلاب پنج‌‌شنبه هفته جاری ۲۲ فروردین‌ماه در سالن سیدالشهدا(ع) تهران از ساعت ۱۵.۳۰ برگزار می‌شود.

شایان ذکر است که در این همایش «جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی» به منظور فعالیت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری اعلام موجودیت خواهد کرد.

این همایش در مرکز فرهنگی سیدالشهدا واقع در میدان هفت تیر، ساعت ۱۵:۳۰ برگزار خواهد شد.