در پی انتشار گزارشی در روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا درباره قصد زیمبابوه برای فروش اورانیوم به ایران دولت پی جی كراولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا با هشدار به زیمبابوه این اقدام احتمالی دولت هراره را نقض آشكار قطعنامه های تحریمی شورای امنیت خواند و دولت موگابه را تهدید به مجازات كرد.

به گزارش عصرایران، کراولی افزود که اظهارات اخیر وزیر امور خارجه زیمبابوه درباره تحریم ها علیه ایران واشنگتن را به شدت نگران کرده است. وی این اقدام دولت هراره را نقض تعهدات بین المللی این کشور دانست. با این حال کراولی تاکید کرد که واشنگتن شواهدی مبنی بر همکاری هسته ای دولت زیمبابوه با ایران در اختیار ندارد.

کراولی گفت: وزیر خارجه زیمبابوه نظر خودش را گفته است اما دولت زیمبابوه باید به تعهدات خود درباره پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و نیز قطعنامه های شورای امنیت پای بند باشد ".

روزنامه دیلی تلگراف اخیرا در گزارشی به نقل از وزیر خارجه زیمبابوه نوشته بود که تحریم های شازمان ملل علیه ایران ریاکارانه و ناعادلانه است. وی افزوده بود که کشورش از فروش اورانیوم به ایران در مقابل دریافت سوخت از این کشور بهره اقتصادی خواهد برد.

بر اساس این گزارش وزیر امور خارجه ایران ماه گذشته برای پیگیری موضوع خرید اورانیوم از زیمبابوه به این کشور سفر کرده بود.

زیمبابوه و ایران هر دو تحت تحریم های سازمان ملل متحد قرار دارند. آمریكا و كشورهای غربی مدعی اند كه ذخایر اورانیوم ایران پایان یافته و تهران در پی خرید اورانیوم از كشورهای دیگر است . از این رو واشنگتن و متحدان غربی این كشور می كوشند تا كشورهای دارای ذخایر اورانیوم را برای عدم فروش این ماده به ایران تحت فشار بگذارند.