به گزارشافکارنیوز،روزنامه شرق در گفت و گویی با علی مطهری نوشت:

· اگر آقای هاشمی نمی‌آید آنها{اصلاح طلبان} باید حضور جدی داشته باشند تا از افراط‌ها کاسته شود.

· پیشنهاد من به آقای هاشمی برای حضور در انتخابات به دلیل شرایط ویژه و اضطراری کنونی کشور بود. او توان و تجربه کافی برای اداره کشور در این شرایط را دارد و قادر به کنار هم نشاندن گروه‌های سیاسی است. حرمت مقام رهبری را هم حفظ می‌کند. در سطح بین‌الملل چهره شناخته‌شده‌ای به شمار می‌آید و رابطه خوبی با مقامات کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای عربی دارند و می‌توانند در بهبود سیاست خارجی ایران و در نتیجه بهبود وضع اقتصاد کشور موثر باشند.

·{در واکنش به احتمال ردصلاحیت احتمالی نامزد حداکثری اصلاح‌طلبان} این تهدیدها نباید تاثیری بر تصمیم اعلام کاندیداتوری نامزد آنها مثلا آقای خاتمی بگذارد. ایشان اگر خودشان احساس می‌کنند که آمدن‌شان در این برهه تاریخی ضرورت دارد، باید بیایند و توجهی به این تهدیدها نکنند. اگر تصمیم به آمدن داشته باشند و اعلام نامزدی کنند، معتقدم که اقبال مردم و فشار افکار عمومی در تصمیم نهادهای مسوول هم تاثیرگذار خواهد بود. خود همین ردصلاحیت هم برکاتی دارد. از این نظر که میزان سعه صدر نظام در برابر منتقدان مشخص ‌شده و برخی رویکردها شفاف‌تر می‌شود. هر چه مسایل برای مردم روشن‌تر شود بهتر از این است که در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

· ظاهرا نامزد دولت آقای مشایی است که به احتمال قوی از دو جهت ردصلاحیت می‌شود، یکی از جهت رجل سیاسی نبودن و دوم از جهت گرایش‌های فکری غیراسلامی. اگر شورای نگهبان صلاحیت او را تایید کند مشروعیت خود را زیر سوال می‌برد.

به گزارش افکارنیوز، مطهری در حالی از نامزدی محمد خاتمی(از متهمان فتنه ۸۸) دفاع کرده که درباره مشایی به صراحت گفته است وی باید ردصلاحیت شود.

این در حالی است که ناظران سیاسی مستقل معتقدند خاتمی و مشایی هر دو بواسطه عملکردشان، صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند نه یکی از آن ها.