عباسعلي كدخدايي در آخرين نشست خبري سال ۸۹ پس از تشريح مصوبات ارسالي از سوي مجلس شوراي اسلامي و دولت، يادآور شد: هنوز طرح دوفوريتي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، طرح دوفوريتي اصلاح قانون تدوين و تنقيح قوانين و مقررات و طرح دوفوريتي اصلاح رديف ۱ جزء ع بند ۳ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۸۹ به شوراي نگهبان ارسال نشده است و ما فارغ از اظهارنظر هستيم.

به گزارش ایسنا، خبرنگاری با بیان این‌که دولت امسال لایحه‌ی بودجه را دیر به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده و مجلسی‌ها نسبت به این موضوع انتقاد داشته‌اند، از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد که تدبیر این شورا در این خصوص چیست؟ کدخدایی پاسخ داد: تنها راهکار ما این است که تعطیلات را لغو کنیم. برای خودمان که می‌توانیم تعطیلات را لغو کنیم. آماده هستیم در هر زمانی که لایحه‌ی بودجه از سوی مجلس تصویب شد و به دست ما رسید، در کوتاه‌ترین زمان بررسی و اعلام نظر کنیم.

وی ادامه داد: این‌طور نیست که بن‌بستی ایجاد شود. راهکارهایی در آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس از جمله یک دوازدهم و دو دوازدهم پیش‌بینی شده است. مجلسی‌ها نیز رایزنی‌هایی داشته‌اند که امیدواریم در فاصله‌ی باقی‌مانده مجلس بتواند به بررسی لایحه بپردازد و ما اعلام نتیجه کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: ولی اگر این امر صورت نگرفت راهکارهای قانونی وجود دارد و قانون اساسی و سایر قوانین ما به اندازه‌ی کافی انعطاف لازم را برای جلوگیری از بن‌بست‌ها دارند.

به گزارش ایسنا، از کدخدایی درخصوص نتیجه‌ی طرح جامع انتخابات سوال شد که وی پاسخ داد: همان‌طور که گفتم مصوبه‌ی دوفوریتی مجلس هنوز به دست ما نرسیده است و هر وقت برای شورای نگهبان ارسال شود اعلام نظر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چه مهم است و ما بارها نیز آن را یادآور شده‌ایم این است که ما از دولت و مجلس درخواست کردیم که قانون جامع انتخابات را تدوین کنند تا این‌گونه اصلاحات پیوندی را شاهد نباشیم؛ زیرا این‌گونه موارد نمی‌تواند تامین‌کننده‌ی نیازهای جامعه‌ی خوب و رو به رشد ما باشد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: انتظار ما این بود و درخواست ما این است که مجلس و دولت در این فاصله‌ها پس از انتخابات مجلس هشتم نسبت به تدوین قانون جامع مجلس اقدامات اساسی‌تری را داشته باشند که به هر حال زمان گذشت و گمان نمی‌کنم در فرصت باقی‌مانده‌ی سال ۹۰ مجلس بتواند چنین قانونی را تصویب کند. خواهش ما از دولت و مجلس این است که اقدامات اولیه را انجام دهند تا در مجلس نهم قانون جامع انتخابات را داشته باشیم.

خبرنگاری خطاب به کدخدایی گفت: اظهارات شما درخصوص لایحه‌ی بودجه نشان می‌دهد که بررسی بودجه به سال آینده موکول خواهد شد. کدخدایی در پاسخ گفت: من پیش‌بینی خاصی ندارم ولی بیان کردم که بن‌بستی در قوانین ما نیست و راهکارهایی برای برون‌رفت از این بن‌بست احتمالی وجود دارد. فکر نمی‌کنم مشکل خاصی ایجاد شود ولی امیدواریم در همین فرصت باقی‌مانده‌ی سال لایحه‌ی بودجه به تصویب برسد و ما بتوانیم نظر خود را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا برای تصویب یک دوازدهم باید لایحه‌ای مجزا ارایه شود؟ گفت: بنده نمی‌توانم اظهارنظری در این زمینه داشته باشم. هرچه اقتضائات قانون باشد باید بر اساس آن عمل کرد.

کدخدایی هم‌چنین درخصوص انتخابات سال آینده‌ی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که انشاءالله حضور گسترده‌ی مردم را در این انتخابات داشته باشیم، گفت: مذاکراتی با دوستان در وزارت کشور درخصوص زمان‌بندی انتخابات در حال انجام است و انشاءالله اگر به نتیجه‌ی قطعی رسیدیم اعلام می‌کنیم. سه ماهه‌ی اول سال ۹۰، سه ماهه‌ی آغاز انتخابات است و تاریخ‌ها و زمان‌بندی‌ها اعلام خواهد شد.

خبرنگاری با بیان این‌که با توجه به بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس در کمیسیون‌ها، اصلاح قانون انتخابات مجلس چه زمانی باید صورت گیرد؟ که کدخدایی گفت: دیگر زمان اصلاح قانون اصلاح انتخابات مجلس گذشته است و نباید انتظار داشته باشیم اصلاحات جزئی و پیوندی منجر به قانون انتخابات شود. از جهت نظارتی و اجرایی برای ما امکان‌پذیر نیست که این اصلاحات را به کار ببندیم. البته از لحاظ قانونی مشکل خاصی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: ظاهرا این مصوبه نیز از دستور کار کمیسیون‌ها خارج شده است.

خبرنگاري با اشاره به اينكه چندي پيش نامهاي از سوي مجلس به دولت ارسال شد كه اعلام كرده بود ۳۶ مصوبهي دولت از سوي هيات تطبيق، مغاير با قانون است كه كدخدايي در جواب گفت: صحبتهاي هيات تطبيق را در جايي ديگر بيان ميكنيم.