۲۴ خرداد آمریکا به آخر خط می‌رسد

به گزارش افکارنیوز، منوچهر متکی ظهر امروز در نشست خبری خود با رسانه‌های گروهی در تبریز در خصوص تعدد کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو به مزاح گفت: مجموعه اصولگرایان با توجه به بارندگی خوبی که در کشور بوده، امسال رویش خوبی داشته و کاندیداهای زیادی به میدان آمده‌اند.

وی ادامه داد: خیلی از بزرگان نصیحت می‌کنند که تعداد این کاندیداهای اصولگرا کم شود؛ وقتی که ائتلاف پنج نفره را شکل دادیم و از آن طرف نیز ائتلاف ۱ + ۲ شکل گرفت، مذاکراتی انجام شد که این ائتلاف‌ها هرکدام به یک نفر برسد.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری درباره این توافق تصریح کرد: این یک توافق نانوشته‌ای است که صورت گرفته و ما در ائتلاف پنج نفره، قطعاً قبل از ثبت‌نام بر روی یک نفر به ائتلاف خواهیم رسید.

براساس توافق نانوشته ۲ نفر برای ثبت‌نام داوطلب ریاست جمهوری به وزارت کشور می‌روند

متکی خاطرنشان کرد: در کشورهایی که سیستم حزبی وجود دارد، مسئله تعدد کاندیداها به صورت رقابت‌های درون حزبی حل می‌شود و تنها دو کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری حاضر می‌شوند، اما در کشور ما که سیستم حزبی وجود ندارد، از هر جریان سیاسی تاکنون از ۲ تا ۱۰ کاندیدا احتمال حضور دارند که این مشکل را نیز می‌توان با بحثائتلاف و کناره‌گیری به نفع شخصی که رأی بیشتری در نظرسنجی‌ها دارد، رفع کرد.

وی با تقسیم کاندیداهای اصولگرا به دو ائتلاف ۵ نفره و سه نفره، گفت: سازوکار نانوشته‌ای بین این کاندیداها وجود دارد که پیش از ثبت‌نام در انتخابات، از هر ائتلاف فردی که در نظرسنجی‌های معتبر رأی بیشتری دارد، خروجی ائتلاف باشد و بنا بر همین ما در انتخابات، دو نفر کاندیدا از طرف جریان‌های اصولگرا خواهیم داشت.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در خصوص نحوه انتخاب کاندیدای ائتلاف پنج نفره گفت: در ائتلاف پنج نفره بنا را بر اقبال عمومی گذاشته‌ایم؛ یعنی با استفاده از نظرسنجی‌های معتبر و اقبال مردمی به یک کاندیدا خواهیم رسید.

کودتای قیمت در کشور

متکی با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: پرداخت کنونی هدفمندی یارانه‌ها باید در دولت آینده نیز تداوم پیدا کند؛ البته اشکالات آن از جمله پرداخت یارانه به تولید نیز باید برطرف شود.

وی ادامه داد: قانون‌گذار در ابتدای تصویب این قانون دو دغدغه داشت که یک شتاب قیمت‌ها برای مردم بود و دغدغه دوم نیز مشکلات و موانع بر سر راه تولید بود.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: متأسفانه در نیمه دوم سال گذشته کودتای قیمت در کشور به وجود آمد، این در حالی است که باید توجه کنیم، وقتی ۷۱ هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع می‌شود، به همین میزان نیز تقاضا به وجود می‌آید.

به گفته متکی، حمایت از تولید در کشور در بسیاری از زمینه‌ها در عمل نیست.

وی با بیان اینکه موجودی جیب مردم در یک سال گذشته یک سوم شده است، اضافه کرد: کشورهایی که تولیدشان را افزایش و رشد می‌دهند، اقتصادشان را به مردم می سپارند.

زمان و زمینه برای حل مسئله‌ای هسته‌ای ایران فراهم شده است

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: زمان و زمینه برای حل مسئله هسته‌ای ایران فراهم شده و می‌تواند با یک طراحی مناسب پیش برود.

متکی با بیان اینکه ایران هم‌اکنون دست برتر را دارد، متذکر شد: من در ماه‌های پایانی فعالیتم در وزارت خارجه دیداری با مقام معظم رهبری داشتم و در آنجا اشاره کردم که ما در بحثهسته‌ای، دست برتر را داریم؛ یعنی به چیزهایی(حق انرژی هسته‌ای) که می‌خواستیم رسیده‌ایم و معمولاً کشورهایی که در روابط خارجی‌شان، دست برتر را پیدا می‌کنند، برای اینکه آن موضوع را حل و فصل کنند، به دیپلماسی تکیه می‌کنند.

وی ابراز داشت: خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که ما خواسته خودمان را در یک کفه ترازو و خواسته آنها را در کفه دیگر قرار ‌دهیم و بعد ببینیم که این خواسته‌ها را با چه مکانیزمی می‌توانیم اجرایی و عملیاتی کنیم.

انتخابات ۲۴ خرداد آمریکا را آخر خط خواهد رساند

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری بیان داشت: فضایی که اکنون در بین صاحب‌نظران و برخی سیاستمداران آمریکا حاکم است، این است که سیاست فشار بر ملت ایران دیگر جوابگو نیست و آمریکا باید سیاست خود را درباره ایران تغییر دهد.

متکی افزود: ادامه سیاست فشار آمریکا به ایران نتیجه‌ای جز منفورتر شدن چهره آمریکا در افکار عمومی جهانیان ندارد و این سیاست با حضور ملت ایران و خلق حماسه سیاسی در ۲۴ خرداد ۹۲ به آخر خط خواهد رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا در شرایطی قرار گرفته که در این مقطع تاریخی باید عاقلانه تصمیم گرفته و از لطمات بیشتر به خود جلوگیری کند و باید به این نتیجه برسد که بعد از ۳۴ سال فشار علیه ایران کارساز نیست.