آیا انتخابات در مذاکرات‌ اثرگذار است؟

به گزارش افکارنیوز، علی باقری معاون دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگویی با شبکه خبری " یورونیوز " که متن آن بر روی وب‌سایت این شبکه قرار گرفت به این سوال که «با وجود عضویت ایران در ان. پی. تی علت بی‌اعتمادی غرب و اینکه آمریکا می‌گوید ایران بزرگ‌ترین تهدید برای اعتبار ان. پی. تی است، چیست؟» اینطور پاسخ داد: در سال‌های گذشته برخی کشورهای غربی از جمله آمریکایی‌ها رویکردهای غیرسازنده و غیرمنطقی را اتخاذ کرده‌اند که نشان می‌دهد آنها درواقع مخالف بهره‌مندی ملت ایران از حقوقشان از جمله حقوقی هستند که در پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی لحاظ شده است.

وی افزود: بازرسان آژانس و دیگر ابزارهای مورد استفاده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌یی ایران و نیز نظارت مستمر آژانس بر این فعالیت‌ها، هیچ بهانه‌ای برای نگرانی از فعالیت‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران باقی نمی‌گذارد.

خبرنگار یورونیوز، با ذکر اینکه «از سیاست بین‌الملل و دیپلماسی به عنوان عرصه‌ای برای بده بستان یاد می‌شود، پرسید اما چطور می‌توانیم بهای اقتصادی سیاسی که ایران به دلایل برنامه غنی‌سازی اورانیوم می‌پردازد را توجیه کنیم؟» و در ادامه به بمب‌گذاری اخیر بوستون و نیز بازداشت دو فردی در کانادا اشاره کرد که ادعا شده با " عناصر القاعده ایران " مرتبط بوده‌اند که باقری پاسخ داد: این دقیقا به علت رویکرد غیرمنطقی و غیرسازنده برخی کشورهای غربی است. یادم هست وقتی اتحادیه اروپا قصد داشت نام منافقین را از فهرست گروه‌های تروریستی در اتحادیه اروپا حذف کند، ما سعی کردیم به مقامات اتحادیه اروپایی بگوییم که این گروه کوچک یک گروهک تروریستی است و ده‌ها جنایت تروریستی مزتکب شده است، اما آنها وقیحانه به ما پاسخ دادند که مادامی که شما با ما همکاری نکنید و عقب‌نشینی نکنید ما از دیگر ابزارهایی که علیه شما داریم استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: ما سابقه‌ای طولانی از رویکرد برخی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران داریم. یک علت شکست آنها در برخورد با مسائل مربوط به ایران کمبود آگاهی آنها از چنین مسایلی و محاسبات غلط آنها است. هر کسی که با مبانی شیعه و سلفی‌گری آشنا باشد می‌داند این دو مذهب نه تنها هیچ فصل مشترکی ندارند بلکه تفاوت‌های بسیار جدی دارند.

باقری در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران و اینکه آیا رییس جمهور و دولت جدید رویکردی جدید درخصوص برنامه هستهیی اتخاذ میکند یا خیر گفت: اطمینان دارم که انتخابات ریاست جمهوری میتواند در جدیدی را به سوی مساله هستهیی بگشاید و جمهوری اسلامی ایران میتواند با قدرت بیشتری در صحنه گفتوگوهای هستهیی و فعالیتهای هستهیی ظاهر شود و خود را با قدرت و اقتدار در عرصههای جدید نشان دهد و آمادگیاش را برای همکاری با دیگر کشورها از جمله ۱+۵ در حوزههای مختلف از جمله مساله هستهیی نشان دهد.