ماجرای آقای فقیه چیست؟

«تابناک» مدتی است که برخی ابهامات پیرامون عملکرد و سوابق آقای ابوالحسن فقیه رئیس سازمان بهزیستی در دولت نهم و رییس هلال احمر در دولت دهم پیش آمده، که این موارد بیشتر از سوی آقای دکتر علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و سایت خبری تحلیلی جهان نیوز که نزدیک به ایشان است، طرح شده و آقای فقیه نیز در چند نوبت ضمن رد این موارد، آقای زاکانی و سایت جهان را تهدید به افشاگری نموده است.

در این باره گفتگویی به شرح زیر با آقای زاکانی انجام دادیم:

چندی پیش سایت جهان نیوز درباره رئیس هلال احمر آقای ابوالحسن فقیه افشاگری کرد و در پاسخ هم ایشان نکاتی را راجع به شما گفته بود و اعلام کرده بود که در آینده نزدیک سوء استفاده باندتان را در هلال احمر برملا خواهند کرد، نظرتان در این باره چیست؟

بحثآقای فقیه از هلال احمر جداست و اگر امروز به عنوان رئیس هلال احمر مورد سوال قرار گرفته است، باید برگردد به عملکرد گذشته خودش و پاسخ سوالات و ابهامات را بدهد. اینجا دو نکته وجود دارد:

اول بحثی است که سایت جهان اعلام کرده و بالطبع باید پاسخگو باشد و بحث‌هایی را هم که آقای فقیه طی اطلاعیه‌ای ابراز داشته است، باید پاسخ ادعاهایش را بدهد، گر چه در اطلاعیه ایشان هیچ اشاره‌ای به پاسخ سوالات سایت جهان نشده است.

نکته دوم ایشان با بی‌تقوایی در آنجا اسمی از بنده به صورت مخفف آورده و همکاران وی نیز علاوه بر انتشار آن در سایت‌ها، با پیامک به‌طور گسترده در کشور حرف‌های خلاف واقع را منتشر کرده‌اند. لذا از این بابت بنده حقیقتا دلم برای ایشان و اطرافیانش می‌سوزد چرا که اگر از خدا و روز جزا نمی‌ترسند به قول معروف ماه زیر ابر نمی‌ماند و نهایتاً حقیقت مشخص خواهد شد و شرمساری دنیایی نیز خواهد داشت.

اما موضوع آقای فقیه به زمان مسئولیت ایشان در هلال احمر بر نمی‌گردد، بنده تخلفات وی را اجمالاً قبل از اینکه به مجلس بیایم از حدود ۷ سال قبل می‌دانستم. زمانی که مجلس آمدم از ایشان خواستم بیاید و در خصوص جعل مدرک و سوء استفاده از سهمیه رزمندگان پاسخ دهد. ایشان پنج سال پیش ۱.۵ ساعت با بنده در دفترم در مجلس جلسه داشت. در آنجا تاکید داشت که جبهه رفته و چون من سوالاتی پیرامون جبهه، شرایط و زمان حضور ایشان کردم متوجه شدم ادعایش از اساس نادرست است و به ایشان گفتم ابهاماتم حل نشد، اگر مدرکی داری درباره ادعاهایت بیاور که متاسفانه هیچ مدرکی ارائه نکرد. بعداً فهمیدم موضوع گسترده‌تر و بدتر از دانسته‌های بنده بوده و تخلفات ایشان بیشتر است و متوجه شدم مراجع نظارتی طی نامه رسمی تخلفات وی را در زمان تصدی مسئولیت بهزیستی کشور به آقای دکتر احمدی نژاد اعلام نموده‌اند و علاوه برآن این مراجع پیگیر موضوع هستند به همین خاطر بنده دیگر پیگیری خاصی نکردم.

با کمال تعجب شنیدم آقای فقیه چند هفته پیش نزد یکی از نمایندگان مجلس آمده بود و گفته بود که هیچ وقت ادعای حضور در جبهه را نداشته است علاوه بر اینکه بیان نموده بود که برابر مقررات سوابق جبهه برادرش به وی منتقل شده که این هم اسباب مزاح بین برخی نمایندگان مجلس شد. انشاءالله افکار عمومی قضاوت خواهند کرد، عملکرد افرادی را که سعی در پوشاندن تخلفات خود با متهم کردن دیگران دارند یا کسانی را که قبل از هر بیانی، اشکالات افراد را به خود آنها جهت رفعش می‌گویند.

در ارتباط با تهدید ایشان به افشاگری راجع به خودتان چه می‌گویید. الان بین نمایندگان مجلس مطرح کردند که قراردادی بین برخی از اطرافیان شما با هلال احمر است و شما نیز با توجه به عضویتتان در شورای عالی هلال احمر در این قرارداد ناظر هستید و یا در سایت‌های وابسته به ایشان نوشته بودند که مدیرکل استان مرکزی تخلف کرده و از جمله ماموریت‌های هلال احمر را خوب انجام نداده است و همچنین از سالن هلال احمر برای یکی از مراسم‌های رهپویان انقلاب اسلامی سوءاستفاده کرده است و وقتی ایشان را عوض کردند شما اعتراض کردید. در این باره بگویید.

به هر حال اگر تخلفی باشد که ارائه کنند، حتما باید استقبال شود و بنده با کمال میل منتظر شنیدن صحبت‌های ایشان هستم و پیشاپیش یقین دارم که سیاهی به سیاهی‌های اینها افزوده خواهد شد. بنده هم از برخی از نمایندگان موضوع قرارداد را شنیدم و البته توضیحاتم اسباب تعجب را برای آنها فراهم می‌کرد. درمورد قرار دادی که ادعا می‌کنند، باید عرض کنم این قرارداد که موضوع آن «طراحی ماموریت و مدل فعالیت هلال احمر» است با مصوبه شورای عالی هلال احمر در زمان مسئولیت آقای سید مسعود خاتمی و با معرفی یکی از معاونین وزیر وقت وزارت بهداشت با یکی از متخصص‌ترین گروههای تدوین ماموریت منعقد شده است که دو نفر از اعضای این گروه عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی هستند. بنده هم پس از اینکه جلسات اولیه این گروه با دکتر خاتمی رئیس سابق هلال احمر برگزار شده بود با توجه به عضویتم در شورای عالی هلال احمر از انتخاب گروه مجری با خبر شدم ضمن اینکه ریاست وقت هلال احمر نیز بارها عدم اطلاع بنده از موضوع ارتباط اولیه دو طرفه آنها را بیان داشتند و اعلام کردند این افراد را به خاطر نیاز جدی هلال احمر و قابلیت‌های بالا و تجارب بسیارخوب این گروه در سازمانها و نهادها دیگر با معرفی مسئولان وقت وزارت بهداشت انتخاب کرده‌اند.

جالب اینجاست که در جلسه مشترکی که چندی قبل با آقای فقیه و دبیرکل هلال احمر و تعداد دیگری از مسئولان مربوط به این طرح داشتیم آقای فقیه از این کار به عنوان یکی از کارهای بسیار خوب ریاست قبلی هلال احمر ذکر کردند و گفتند که در جلسه داخلی با مسئولان هلال احمر نیز این موضوع را بیان کرده‌اند و حتی موضوع در زمان آقای فقیه گسترش یافت و بنا شد علاوه بر کارقبلی، طراحی و تدوین برنامه استراتژیک هلال احمر هم انجام شود. درباره ناظر بودن در این قرارداد نیز بنده و آقای دکتر مفتح مجلس را که از اعضای انتخابی و داوطلب شورای عالی هلال احمر هستیم این شورا معلوم کرده است که مصوبات آن موجود است. لذا با این مقدمه اسباب تعجب است که این موضوع را بیان کرده‌اند که البته نشان از استیصال دارد.

آنطور که من مطلع هستم گروه مذکور برابر قرارداد تعهدات خود را انجام داده و از آنجا که تعهدات هلال احمر در این موضوع در زمان آقای فقیه انجام نشده این گروه پیگیری نموده‌ تا موضوع را در مراجع قانونی برای احقاق حق خود پیگیری کرده و نیز می‌خواهند از تهمت های ناروای آقای فقیه شکایت کنند. به هر حال چنانچه فرد یا گروهی تخلفی کرده باشد باید مطابق قانون با وی برخورد شود.

در ارتباط با مدیرکل هلال احمر استان مرکزی هم باید بگویم ایشان هیچ تخلفی نکرده است و مشکل رئیس و دبیر کل هلال احمر نداشتن تخصص کافی و در عوض نگاه سیاسی و باندی داشتن است و اعتراض بنده به تخلفات اینها و عمل غیر تخصصی و خلاف مقررات دبیرکل بود، خوشبختانه جلسات شورای عالی ضبط ویدئویی می‌شود می‌توانند آن را پخش کنند تا معلوم شود چه تخلف بزرگی در مواجهه غیرکارشناسی با سوانح اینها کرده‌اند.

البته در همان جلسه برابر مصوبه شورای عالی، بازرسین محترم و یکی از اعضای شورا مامور رسیدگی شدند که بنده نامه‌ای را برای بررسی به دو نفر از ایشان داده‌ام و به نفر سوم تاکنون دسترسی نداشتم انشاءالله نتیجه مشخص خواهد کرد چگونه با موضوعات هلال احمر برخورد احساسی و غیر کارشناسی صورت گرفته است، در ارتباط با استفاده از سالن هلال احمر اراک نیز یکبار مراسم در این سالن برگزار شده و مثل سایرین آن را اجاره کرده‌اند که فیش پرداخت آن هم هست، اتفاقاً جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی افتخار دارد که با پاکی فعالیت می‌کند ویکی از هدفهای آن نیز مخالفت با سوءاستفاده‌هاست. متاسفانه فرار به جلو با دست خالی اینها را به این روز انداخته که مجبورند اینگونه برخلاف توصیه‌های اخلاقی خود درمطالبشان حرف - های خلاف واقع بگویند و داستان سرایی کنند. به هر حال همانگونه که گفتم مشتاقم تا حرف‌های آقای فقیه و به اصطلاح افشاگریش را بشنوم، آنوقت بسیاری دیگر از مسائل برای مردم عزیزمان معلوم خواهد شد.

شما که در شورای عالی هلال احمر هستید، چرا گذاشتید ایشان رئیس هلال احمر شود؟

شب قبل از انتخاب رئیس هلال احمر یکی از معاونان آقای فقیه به دفتر بنده آمد و اصرار می‌کرد که اسناد ایشان را در شورای عالی مطرح نکنم که پاسخ بنده منفی بود و به او گفتم که موارد آقای فقیه را مطرح خواهم کرد. فردای آن روز آقای فقیه برای معرفی خودش در جلسه انتخابات شورای عالی که برای انتخاب دو نفر جهت پیشنهاد به رئیس جمهور تشکیل شد، حاضر نشد و سه نامزد دیگر با وجود شناخت نسبت به آنها خودشان و برنامه‌هایشان را معرفی کردند، بنده همان‌جا خدمت اعضای شورای عالی عرض کردم که کارنامه آقای فقیه کارنامه درستی نیست و مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد و آبروی هلال احمر خواهد رفت، به دوستان شورای عالی گفتم کسی که حاضر نیست در مقابل مدارک و مستندات پاسخ بدهد، صلاحیت اداره این مجموعه بزرگ مردم نهاد کشور را ندارد.

من به ایشان رای ندادم ولی برخی از دوستان با استناد به نظر آقای رئیس جمهور که به طرق مختلف به آنها رسیده بود صلاح ندیدند مدارک در جلسه ارائه شود و به ایشان رای دادند، گرچه آقای فقیه رای کمتری از دکتر خاتمی آورد ولی با حکم رئیس محترم جمهور، آقای فقیه ریاست هلال احمر را برعهده گرفت. بعد از انتخاب ایشان از سوی آقای دکتر احمدی نژاد، به عنوان عضو شورای عالی در راستای ماموریتها و اهداف هلال احمر وظیفه خود دانستم که به ایشان کمک کنم و به آقای فقیه هم گفتم که هر کاری درباره هلال احمر باشد وظیفه دارم در راه موفقیت هلال احمر کمک کنم اما متاسفانه آنچه مشاهده کردم عدم حرکت مبنایی و صحیح بود که منجر به اعتراض بنده در چند ماه پیش در شورای عالی هلال احمر شد.

آقای فقیه گفته‌اند که مدارک سایت جهان نیوز متعلق به اسناد کمیسیون اصل نود است، نظرتان در این مورد چیست؟

مدارک ایشان دست خیلی‌ها هست، بنده ۵ سال پیش با ایشان پیرامون تخلفشان صحبت کردم و اصلاً آن موقع در کمیسیون آموزش بودم. به هر حال اینکه ایشان ذکر کرده اسنادی که سایت جهان ارائه کرده، اسناد کمیسیون اصل نود است یک خلاف گویی کاملا آشکار و توهینی به مجموعه نظارتی اصل نود است که باید در مراجع قانونی پاسخگو باشد.

با توجه به سوابق آقای فقیه تکلیف شما و سایرین در هلال احمر چه می‌شود؟

قبلا گفتم وظیفه بنده به عنوان عضو شورای عالی معلوم است و به مدد الهی آن را دنبال خواهم کرد.

دیگر نمایندگان چه؟

هم خود نمایندگان می‌توانند اقدام کنند و هم ساز و کارهای نظارتی مثل اصل نود می‌تواند پیگیری داشته باشد. انشاءالله شاهد جلوگیری از رویه متخلفانه افراد باشیم که قبل از هر چیزی چهره خدوم نظام را مخدوش می‌کند علاوه بر اینکه این افراد به تلاش و کوشش دولت نیزلطمه می‌زنند.

اگر کسی چنین تخلفی بکند شایسته مسئولیت هست یا نیست؟

به نظرم جواب روشن است. همه این تخلفات که هیچ یکی از آنها را اگر کسی انجام دهد هیات تخلفات و مراجع قانونی با آن چه می‌کنند. اینجا وظیفه آقای دکتر احمدی‌نژاد و شورای عالی هلال احمر و مراجع قانونی نظارتی و قضایی است که باید به وظیفه خود عمل کنند.

از فرصت مصاحبه ممنونیم.
موفق باشید.