اگر در تحریم‌ها با عقلانیت برخورد می‌کردیم اینگونه نبودیم

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد صبح روز جمعه در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌های تهران به تفسیر و تبیین ابعاد مختلف منشور حکومتی امام علی(ع) به مالک اشتر در زمان تصدی فرمانداری مصر پرداخت.

وی این منشور را متنی حیات‌بخش با نگاهی منطقی و علمی و انسانی به مسائل اجتماعی و نقشه راه برای یک نظام سیاسی و مدیران سیاسی عالم اسلام توصیف کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام علی(ع) در نامه به مالک اشتر ۴ هدف کلیدی را برای هدایت کشور تبیین فرمودند اولین هدف را تولید ثروت و درآمد مشروع عنوان کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: وقتی بحثبودجه کشور مطرح می‌شود، ذهن هوشمند انسان به درآمد مشروع و تولید ثروت متوجه می‌شود که رسیدن به آن در گروه رفع دغدغه تجار و بسترسازی رشد صنعت و تولید است.

وی خاطرنشان کرد: اداره کشور بدون درآمدهای مشروع امکان‌پذیر نیست و حکومت باید به درآمدهای مالی و پولی و تولید ثروت فکر کند. ایجاد نظام سیاسی مقتدر و کارآمد که بتواند رویاروی نظام سلطه بایستد و دارای مواضع روشن و شفاف باشد و از آسیب و خطر مصون بماند، در گرو توجه درآمد پایدار و مطمئن است.

عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرایان دومین رسالت کلیدی حاکم اسلامی را ایجاد امنیت و سومین رسالت وی را تربیت و توسعه نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: ‌ در سایه توجه به نیروی انسانی صالح‌ترین و کامل‌ترین و عالم‌ترین و با اخلاق‌ترین و با فرهنگ‌ترین جامعه انسانی شکل می‌گیرد.

وی آبادانی کشور چهارمین هدف کلیدی مصرّح در منشور حکومتی امام علی(ع) عنوان و تاکید کرد: در یک کشور آباد بالاترین سطح رفاه تحقق می‌‌یابد و امکان ندارد بدون دستیابی به رفاه مطلوب کشور آباد شود. اگر امروز در حوزه‌ای آسیب‌پذیر هستیم به خاطر اهتمام جدی به آن حوزه است و اگر جنگ تحمیلی نبود حتی در زمینه امنیت و جهاد نیز به شدت در معرض آسیب بودیم.

ابوترابی‌فرد افزود: یکی از بزرگترین دلایلی که امروز ابرقدرتی مانند آمریکا قدرت تهدید جمهوری اسلامی را ندارد این است که ما تهدید جنگ تحمیلی را به یک فرصت اساسی برای رسیدن به قله تبدیل کردیم. اگر در بحثتحریم نیز در گذشته با عقلانیت و تدبیر بیشتر برخورد می‌کردیم امروز در این حوزه نیز چندان آسیب‌پذیر نبودیم.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس مهمترین سلاح برای تحقق اهداف کلیدی منشور حکومتی امام علی(ع) آراستگی دولت‌مردان به تقوا و عبوبیت و اطاعت خدا عنوان کرد. مقام بندگی انسان را از آسیب‌ها و آفات مصون می‌دارد و اگر تقوا مورد توجه نباشد، قدرت و ثروت و دانش موجب سقوط انسان و تباهی سرمایه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: انسان متقی دو سلاح کارآمد ایمان و عمل صالح دارد و بدون آراستگی به تقوا و حرکت بر اساس آموزه‌های دین به سعادت نمی‌رسد و راهش به شقاوت ختم می‌شود.

عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرایان قضاوت عمومی را ملاک تمیز صالح از غیر صالح دانست و گفت: ملاک شناخت صالح آن است که ببینیم مردم درباره یک فرد چه قضاوتی می‌کنند.

ابوترابی‌ فرد ادامه داد: ممکن است در مقطعی خاص با تبلیغات یک قضاوت سطحی شکل بگیرد اما نمی‌توان آن را ملاک قرار داد و ملاک نظر صادقانه‌ای است که از درون جامعه درباره یک فرد می‌جوشد. اتخاذ هر تصمیم را عمل صالح دانست و در تعریف عمل صالح گفت که عملی است که با انگیزه نیکو و پاکی انجام شده و مطابق با موازین و فرامین الهی و پشتوانه عقلی و علمی دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفارش امام علی(ع) برای برخورد رحیمانه حکومت با مردم، ‌گفت: امام علی(ع) تاکید فرمودند که قلب را از محبت به انسان‌ها لبریز کنید. همه انسان‌ها مشمول رحمت عام الهی هستند که ناشی از رحمانیت اوست اما کسانی که شاکر نعمت‌ها هستند مشمول رحمت خاصه قرار می‌گیرند که منبعثاز رحیمیت خداوند است.

وی تصریح کرد: در نظامی اسلامی و مدیریت درست، همه انسان‌ها مشمول نگاه الهام‌ گرفته از ویژگی رحمانیت خداوند متعال هستند.

عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان گفت: امام علی(ع) به مالک اشتر توصیه فرمودند که در عقوبت و مجازات افراد دقت کن و از هیچ عفوی نسبت به دیگران پشیمان نشو.

ابوترابی فرد افزود: امام علی(ع) همچنین به فرماندار منصوب خود در مصر توصیه فرمودند که مبادا بگویی من منصوب علی و فرمانده‌ام و هر چه امر می‌کنم باید اطاعت کنید زیرا خود بزرگ‌بینی قلب انسان را فاسد و دین را پژمرده و زمینه زوال قدرت و نعمت را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: انسانی که به واسطه قدرت گرفتار تکبر و قدرت می‌شود باید به عظمت خدا بنگرد و سیطره حکومت او را درک کند تا از سرکشی نجات یابد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دوست‌داشتنی‌ترین چیزها این است که مدیر نظام اسلامی به اموری بپردازد که در مسیر حق به اعتدال نزدیک‌تر است.

ابوترابی فرد افزود: یک مدیر باید به گونه‌ای تدبیر کند که اکثریت بیشتری از مردم را بر مسیر حق که فراگیر و به اعتدال نزدیک‌تر است همراه خود سازد و با عدل رضایت آنها را فراهم سازد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد همچنین تاکید کرد که حضرت علی(ع) توصیه فرمودند کسانی که در جستجوی عیوب دیگران و مطرح کردن آن هستند باید از حاکم اسلامی دور باشند و حاکم اسلامی به عنوان کسی که بیش از دیگران از عیوب مردم آگاه است، باید رازدار و پوشاننده عیب‌ها باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بر اساس این شاخصه‌ها از لزوم ملاک قرار گرفتن شایسته‌سالاری در واگذاری مناسب سخن گفت و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به همه مردم لطف داشته باشیم باید مسند خدمت را به کسانی بسپاریم که توانمندند و از صلاحیت بالاتری برخوردارند.

پیش از سخنان این نامزد ریاست جمهوری یازدهم، مهدی طالب از اساتید دانشگاه تهران به بیان دیدگاههایش درباره مهمترین مسائل روز و درباره حمایت جمع کثیری از نخبگان و دانشگاهیان از حجتالاسلام ابوترابیفرد پرداخت.