دولت یازدهم را دولتی فراگیر خواهم کرد

به گزارش افکارنیوز، محسن رضایی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی دانشجویان دانشگاه اراک اظهار داشت: دولت فراگیر تفاوتش با دولت وحدت ملی این است که دولت وحدت ملی می‌کوشد توافقی بین جناح‌های مختلف سیاسی ایجاد کند اما دولت فراگیر از همه توانایی‌های ملی نسل اول، دوم، سوم و چهارم استفاده خواهد کرد.

وی تصریح کرد: من معتقدم باید افراد کارآمد از همه استان‌ها به کار گرفته شوند و بر این اساس ورود نسل سوم و چهارم را به طور گسترده در دولت خواهیم دید چرا که باید تجارب گذشتگان را به آیندگان منتقل کرد.

*اقتصاد دولتی آسیب‌پذیر است اما اقتصاد مردمی غیر قابل تحریم

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه اداره اقتصاد کشور خاطر نشان ساخت: طرح من برای اداره اقتصاد کشور طرح اقتصادی فدرالی است نقطه اشتراک اقتصاد مقاومتی و اقتصاد فدرالی در مردمی کردن اقتصاد است در اقتصاد مقاومتی اقتصاد را مردمی می‌کنیم تا از این طریق بتوانیم در برابر فشارها مقاومت کنیم اقتصاد دولتی آسیب‌پذیر است اما اقتصاد مردمی غیر قابل تحریم است.

رضایی گفت: اگر اقتصاد ایران مردمی بود کسی نمی‌توانست آن را تحریم کند باید اقتصاد را مردمی کرد اقتصاد فدرالی یکی از اصولش مردمی کردن اقتصاد است.

وی ادامه داد: در طرح اقتصاد فدرالی اختیارات را به استان‌ها خواهیم داد تا مردم خودشان اقتصاد استان‌ها را اداره کنند نقطه مشترک اقتصاد مقاومتی و فدرالی مردمی کردن اقتصاد است.

*ربا مسیر نقدینگی را به سمت بهره‌وری کاذب سوق می‌دهد

کاندیدای مستقل یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون ربا در اقتصاد بانکی بیان کرد: ربا چه یک درصد باشد چه ۳۰ درصد ربا است این که عده‌ای می‌گویند نرخ سود بانکی در اروپا چون زیر ۳ درصد است ربا نیست اما در ایران چون ۳۰ درصد است ربا محسوب می‌شود، گفت: ربا یک درصد سی‌درصد نمی‌شناسد مسئله ربا این است که مسیر نقدینگی به جای اینکه از بازدهی و بهره‌وری بگذرد به سمت بهره‌وری کاذب سوق داده شود.

رضایی ادامه داد: اگر سود فعالیت‌های بانکی بر اساس قراردادهای اسلامی پرداخت شود و سود پول متاثر از بازدهی باشد اقتصاد اسلامی است و اشکالی هم ندارد.

*بانک مرکزی به دلیل نداشتن اختیارات نمی‌تواند تصمیم‌گیری درستی داشته باشد

وی پیرامون نحوه مدیریت بانک‌های خصوصی و دولتی بیان کرد: امروز بانک‌های خصوصی به دلیل اینکه مورد حمایت نهادهای دولتی قرار ندارند آسیب‌پذیر هستند از سوی دیگر به دلیل اینکه نظارت بانک مرکزی بر این بانک‌ها مثل بانک دولتی نیست این مسئله خود به خود به سیستم بانکی کشور ضربه می‌زند اما راه حل آن این است که باید بانک مرکزی را از مسائل سیاسی خارج کنیم در دولت پولی بانک مرکزی باید پول را اداره کند گرانی را کنترل کند اما به دلیل اینکه اختیارات لازم را ندارد نمی‌تواند تصمیم‌گیری درستی داشته باشد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: سامان دادن به نظام بانکی از وظایف بانک مرکزی است من بر این باورم باید از طریق مجلس اصلاحاتی را در قوانین بانک مرکزی به وجود آورد تا دولت هدف‌ها و بانک مرکزی ابزارهای لازم را تعیین کنند تا از این طریق سیاست در مسئله اقتصاد دخالت نداشته باشد.

*اخلاق و دین نباید وجه‌المصالحه مسائل جناحی شود

کاندیدای مستقل یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه دین و اخلاق را نباید سیاسی کرد، گفت: اخلاق و دین نباید وجه‌المصالحه مسائل جناحی شود این سیاست است که باید از دین تبعیت کند و اخلاقی باشد نباید اجازه داد سیاست از دین خارج شود دین را نباید سیاسی کرد چرا که هدف همه ما این بود سیاست را دینی و اخلاقی کنیم.

رضایی در ادامه با اشاره به انتخابات ۸۴ اظهار داشت: این که عده‌ای می‌گویند من در انتخابات ۸۴ به نفع آقای هاشمی کنار رفتم به هیچ عنوان صحت ندارد چرا که من به نفع ملت ایران کنار رفتم.

کاندیدای مستقل یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان ساخت: در چند روز مانده به انتخابات اطلاعیه‌ای دادم اما در آن نام کسی را نبردم در دور دوم انتخابات هم در ستاد انتخابات هیچ کدام از دو نامزد شرکت نداشتم.

*نظرات من و آقای هاشمی یکسان نیست و در بسیاری از موارد دیدگاه‌های متفاوتی داریم

وی بیان کرد: این که می‌گویند من به نفع هاشمی کنار رفتم به خاطر این است که عده‌ای فکر می‌کنند چون من و آقای هاشمی کنار هم هستیم نظراتمان یکی است اما نظرات ما یکسان نیست در بسیاری از موارد دیدگاه‌های متفاوتی داریم که تاکنون فرصت نشده این دیدگاه‌ها را مطرح کنیم اگر ایشان به عرصه انتخابات ورود پیدا کرد و رقابتی ایجاد شد تفاوت‌هایمان را خواهید دید من هیچگاه به ضرورت شخصی در مورد اشخاص هیاهو نکردم اما اگر پای ضرورت نظام باشد به خاطر انقلاب و کشورم موضع گیری خواهم کرد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه پیرامون سیاست خارجی ایران تصریح کرد: امروز سیاست خارجی بسیار مورد توجه است دشمنان فشارهای بین‌المللی زیادی را علیه کشور برنامه‌ریزی کردند در بعد روابط با کشورهای عربی، و اروپایی در رابطه با مسائل هسته‌ای و شکل‌گیری ۵ + ۱ وضعیت خاصی در سیاست خارجی ما پیدا شده است.

*همواره افراط و تفریط به کشور ما ضربه زده است

رضایی ادامه داد: تجربه نشان می‌دهد همواره افراط و تفریط به کشور ما ضربه زده است ما باید رویکرد معتدلی در سیاست خارجی در پیش بگیریم.

کاندیدای مستقل یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: زمانی که ایران با ۵ + ۱ مذاکره می‌کند نتیجه دیپلماسی دنیا یک طرف میز و ایران در سوی دیگر است که باید قویترین دیپلماسی‌ها را به صحنه بسیج کنیم.

وی بیان کرد: با رعایت اعتدال در سیاست گفت‌وگو را غنی خواهیم کرد تلاشمان این است قوی‌ترین دیپلمات‌ها را بسیج کرده و مذاکرات را ادامه دهیم.

*اقتصاد فدرالی منجر به فدرال سیاسی استان‌ها نخواهد شد

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد فدرالی منجر به فدرال سیاسی استان‌ها نخواهد شد، تاکید کرد: در طرح اقتصاد فدرالی هر استان دارای یک توانمندی‌هایی است که می‌تواند با استفاده از وضعیت نسبی در تولید و اشتغال نقش‌آفرین باشد استان‌ها به صورت زنجیروار به هم متصل می‌شوند این در شرایطی است که اختیارات سیاسی در پایتخت سیاست‌گذاری می‌شود.

*یکی از علت‌های بیکاری تکیه دولت بر اقتصاد نفتی است

وی در ادامه یکی از علت‌های بیکاری را تکیه دولت بر اقتصاد نفتی دانست و افزود: امروز ستون ساختمان اقتصاد ایران با تکیه بر نفت استوار شده در حالی که ستون‌های دیگری در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و بسترهای خوبی برای اشتغال هستند که می‌توانند پایه‌های این ستون باشند.

کاندیدای مستقل یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: معتقدم برای حل مشکل بیکاری می‌توان سی هزار میلیارد تومان نقدینگی فاز دوم هدفمند سازی یارانه‌ها را به جای پرداخت به عنوان پس‌انداز ملی در بخش نقدینگی تولید هزینه کرد یارانه سبز به کشاورزان داد و کسب و کار خانگی را توسعه بخشید.

رضایی ادامه داد: باید وزارت خارجه را از حالت تشریفاتی خارج کرد تا آنها همچون سفرای کشورهای چین و ژاپن در کارگاهها و کارخانهها به دنبال اشتغالزایی برای کشور باشند.