به گزارش افکارنیوز، روزنامه النهار در تحلیلی خاطر نشان کرد: تعدیلی که کمیسیون پیگیری طرح صلح عربی پذیرفته اعمال کند و طرح تبادل اراضی کرانه باختری با اراضی دیگری از اسرائیل را بپذیرد، نشان‌دهنده آغاز معادلاتی جدید بر سر تغییرات منطقه‌ای است. اعرابی که این روزها با سوریه درگیر هستند، می‌خواهند به هر قیمتی شده جبهه فلسطینی بسته شده و پرونده‌اش بایگانی شود. به این ترتیب اعراب رسما درگیری خود با اسرائیل را به اولویت دوم خود تبدیل کرده‌اند و درگیری با دمشق را اولویت نخست خود قرار داده‌اند.
این روزنامه می‌نویسد: در این میان اسرائیل نیز می‌داند که تنگناهای سیاسی مواضع اعراب چیست برای همین فرصت را مناسب می‌بیند تا آن جا که می‌تواند اعراب را وادار کند که از مساله فلسطین کوتاه بیایند و امتیاز بدهند.
النهار افزود: هرچه درگیری در سوریه شدیدتر می‌شود، اسرائیل احساس می‌کند که اعراب بیش از پیش گرفتار در این درگیری می‌شوند و آن‌گاه آنها مجبور خواهند شد تا امتیازهای بیشتری را بر سر پرونده فلسطینی به تل‌آویو بدهند، فقط برای این که بتوانند حمایت آمریکا را علیه اسد در این جنگ به دست آورند. آنها خود را بیش از پیش گرفتار می‌بینند و برای این که خود را از این درگیری نجات دهند حاضرند از جیب فلسطینی‌ها امتیاز دهند.
در همین حال روزنامه القدس‌العربی در تحلیلی نوشت: اتحادیه عرب پاداش بسیار بزرگ و خوبی به آمریکا داده است و در این چارچوب، هفته گذشته هیئتی به نام کمیته پیگیری طرح صلح از سوی این اتحادیه به واشنگتن رفت تا از یک طرح مرده و اساسا شکست‌خورده حمایت کند.
براساس این طرح، برای نخستین‌بار مسئله تبادل اراضی میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پذیرفته شد و این در حقیقت به معنای مبادله مقادیری از اراضی فلسطینی در مقابل مقادیری دیگر از اراضی فلسطینی‌ها است و در این میان تنها اشغالگران اسرائیلی سود می‌برند.
این روزنامه تصریح کرد: چیزی که باعثایجاد شک و ابهام و نگرانی بیشتر ما می‌شود این است که عقب‌نشینی‌های عرب‌ها همیشه به نفع اسرائیلی‌ها و به ضرر فلسطینی‌ها بوده است.
القدس العربی درباره ادعای به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی حکومت سوریه خاطر نشان کرد: چرا آمریکا یک قطره اشک برای کودکان فلسطینی در غزه که با فسفر سفید اسرائیلی‌ها کشته شدند، نریخت و سخنی از خط قرمز و زرد و بنفش نگفت؟
در همين حال روزنامه ديليتلگراف معتقد است حمله هوايي اسرائيل به سوريه براي درگير کردن بيشتر آمريکا در بحران سوريه است چرا که نتانياهو پي برده که اوباما مايل به دخالت مستقيم در اين بحران نيست.