تامین ارز دارو و مهار تورم مهم ترین جمع بندی جلسه غیر علنی

به گزارش افکار نیوز،عبدالرضا مصری بعد از جلسه غیر علنی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمع‌بندی جلسه این بود که با اولویت اول، ارز لازم برای دارو که مورد نیاز مردم است تامین شود و با همین اولویت کالاهای اساسی هم توسط دولت تامین شود همچنین دولت ضمن تامین ارز دارو باید در تهیه و توزیع کالاهای اساسی تصمیم خردمندانه‌ای بگیرد تا ثبات در بازار ایجاد شود و مردم از ترس افزایش قیمت اقدام به ذخیره کالا نکنند.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد دستورالعمل‌هایی که در نظام اقتصادی زلزله ایجاد می‌کند و در بازار بی‌ثباتی به وجود می‌آورد از ثبات برخوردار شود.

مصری ادامه داد: براساس نتایج جلسه غیرعلنی ال‌ سی‌هایی که واحد‌های تولیدی برای خرید مواد اولیه از خارج از کشور تامین می‌کنند به سی درصدی که در گذشته گشایش اعتبارمی‌کردند برگردد، زیرا اکنون میزان گشایش اعتبار ۱۳۰ درصد است که از خرید نقدی بیشتراست و توجیهی ندارد، لذا بنا شد این موضوع به مسیر اصلی خود برگردد تا تولیدکنندگان بدون دغدغه نسبت به گشایش اعتبار اقدام کنند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس مهار تورم و نقدینگی را از دیگر تعهدات تیم اقتصادی کابینه به مجلس در جلسه غیرعلنی امروز عنوان کرد و گفت: برابر آمارها نقدینگی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ دو برابرشده و اگر ما سرعت آن را محاسبه نکنیم رشد آن اثر مستقیمی روی تورم دارد، لذا قرار شد در سال ۹۲ نقدینگی رشدی متناسب با رشد اقتصادی داشته باشد تا تورم کنترل شود.

وی با اشاره به طرح موضوعاتی در خصوص نابرابری‌های اقتصاد اجتماعی در جلسه غیرعلنی اظهار کرد: قرار شد دولت محصولات کشاورزی به ویژه گندم را به نحوی از کشاورزان خرید کند که حاصل دسترنج کارگار با سودی به او داده شود و این رقم متناسب با قیمت خارجی باشد تا گندم به سیلوها برگردد.

مصری با اشاره به وجود مشکلاتی در تخلیه کشتی‌های حامل کالاهای اساسی اظهار کرد: در حال حاضر کشتی‌های زیادی که بار کالای اساسی دارند در بنادر به دلیل تاخیر در تخلیه معطل مانده‌اند و جرائمی بابت آنها پرداخت می‌شود.

در جلسه غیرعلنی مقرر شد تخلیه کالاها سرعت بگیرد تا کالاهای اساسی در بازار توزیع شود البته گفته شده که ذخیره مناسبی از کالاهای اساسی وجود دارد.

سخنگوی هیات رییس مجلس همچنین اظهار کرد: اگر ثبات درتصمیم‌گیری درمورد مسائل اقتصادی، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها وجود داشته باشد، رشد نقدینگی مهار شود و با رشد کشور متناسب شود این امید را داریم که تورم بیش ازاین افزایش نیابد.

وی همچنین اظهار کرد: بنا بر سخنان تیم اقتصادی کابینه در جلسه غیرعلنی امروز یقین داریم و معتقدیم آنها تعهداتی که امروز به مجلس ارایه دادند عملیاتی خواهند کرد.

مصری دغدغه مجلس برای گرانی، تورم ،عدم مهار قیمتها و بیثباتی را از جمله دلایل برگزاری جلسه غیرعلنی امروز مجلس عنوان کرد و گفت: این جلسه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲:۲۰ ادامه داشت، نمایندگان در این جلسه دیدگاههای خود را در خصوص بازار دارو، ارز، کالاهای اساسی، محصولات کشاورزی و خودرو مطرح کردند و در مقابل رییس کل بانک مرکزی و وزاری صنعت وکشاورزی مطالب عمدهای مطرح کردند.