مقلد رهبر، فرزند مجلس و خدمتگزار مردم هستم

به گزارش افکارنیوز، علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تسلیت حادثه جانسوز اتفاق افتاده در سوریه، گفت: این اتفاق تلخی است که در دستور کار نظام سلطه برای تفرقه بین شیعیان و اهل سنت قرار دارد، این موضوع نسبتی با برادران اهل تسنن ندارد و توطئه‌ای است از طرف کسانی که در مقابل مقاومت سوریه به استیصال رسیده‌اند.

زاکانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: با نگاهی که به جامعه داریم انقلاب اسلامی را بعد از ۳۴ سال در افق بالایی مشاهده می‌کنیم که تاثیرات جهانی بالایی داشته، البته در کنار این افق کاستی‌هایی نیز مشاهده می‌شود که اگر استفاده از همه امکانات را در دستور کار خود قرار دهیم می‌توانیم در اندک زمان بر مشکلات فائق آییم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه موضوع اقتصادی و فرهنگی را در اولویت کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: معتقدم با استفاده از همه توان و همه ظرفیت‌های همکاری، می توان بر مشکلات فائق آمد، همچنین معتقدم ریشه‌کن کردن فقر نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

زاکانی افزود: این فقر را نباید تنها در حوزه اقتصادی قلمداد کرد، بلکه باید در حوزه گسترده‌تری دید. ما روز به روز مشاهده می‌کنیم که نرخ تورم افزایش پیدا کرده و نابسامانی‌های بازار امکان برنامه‌ریزی را از برنامه‌ریزان گرفته است. ما امیدواریم در این مسیر فوریت توجه به اقتصاد کشور و ایجاد زمینه ثبات و حرکت در مسیر تولید، امکانی را فراهم کند تا فقر ریشه‌کن شود.

وی با اشاره به اینکه فقر در حوزه فرهنگی کمتر از حوزه اقتصادی نیست، تصریح کرد: کسی که در حوزه فرهنگی فقیر است در جهت پیشرفت ایران اسلامی به میدان نمی‌آید و خود نیز مانعی برای پیشرفت می‌شود. ما باید با در نظر گرفتن اولویت در حوزه فرهنگی نیز به دنبال فقرزدایی باشیم، فقر ابعاد مختلفی دارد و نسبت به همه ابعاد آن باید هدف‌گذاری شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ما باید با توجه به شیوه‌های مطلوب زندگی و سبک زندگی امکانی را برای ساختن جامعه اسلامی فراهم کنیم و در حوزه اقتصادی نیز مشکلات را برطرف کنیم، در حوزه فرهنگی نیز زیربنایی را به وجود بیاوریم تا فقر فرهنگی را از بین ببریم.

زاکانی ادامه داد: من معتقدم همه برنامه‌هایمان باید با توجه به ظرفیت‌های اجتماعی و مردمی ساماندهی شود، در هر حوزه باید با برنامه‌ریزی دقیق و شناخت فرصت‌ها مردم را به میدان تحولات وارد کرد، همانطور که مردم ما در جنگ تحمیلی با حضورشان ما را موفق کردند الان نیز در ساحت‌های مختلف زندگی، می توان با حضور مردم امکانی را فراهم کرد و به موفقیت‌هایی رسید که بدون حضور آنان این مهم امکان‌پذیر نیست.

بنا ندارم تبلیغات پرخرجی داشته باشم

زاکانی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه تبلیغات شما در انتخابات به چه صورت خواهد بود و منابع مالی شما به چه شکلی است، اظهار داشت: توجه بنده به ساده بودن انتخابات و ایجاد شرایطی است که در آن تبلیغات با حداقل امکانات مالی انجام شود و این یک اصل است.

وی اظهار داشت: بنده به هیچ وجه بنا ندارم تبلیغات پرخرجی داشته باشم و اگر هم پولی داشتم این کار را نمی‌کردم. چرا که هزینه‌های گزاف، نامزدها را وامدار عناصری می‌کند که حاضرند این هزینه‌ها را انجام دهند و به نوعی چشم امید به بعد از انتخابات دارند و این اولین آسیب به شمار می‌رود.

زاکانی با نادرست خواندن هزینه زیاد برای انتخابات تصریح کرد: باید بسنده کردن به حداقل‌ها، به یک فرهنگ تبدیل شود؛ همه با صداقت تمام خود را معرفی و برنامه‌شان را ارائه کنند تا مردم شناخت خوبی نسبت به نامزدها داشته باشند.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم با تاکید بر اینکه بنده اصرار به انجام یک تبلیغات کاملا ساده دارم، یادآور شد: امیدوارم با حداقل امکاناتی که فراهم می‌شود کار را انجام دهم و معتقدم مسیری که ما انتخاب کردیم نیازی به هزینه چندانی ندارد و به عنوان یک الگوی کار برای دیگران هم مطرح شود.

وی یادآور شد: نیازی به تبلیغات گسترده که در گذشته وجود داشته، ندارم و امیدوارم هیچ کدام از نامزدها چنین تبلیغاتی را نکنند چرا که اینکار را موثر نمی‌دانم و در واقع یک ارزش است و بیشتر از طریق رسانه ملی این کار را انجام خواهم داد.

تا انتها می‌مانم مگر اینکه جهت‌گیری اصولگرایان مورد تهدید واقع شود

زاکانی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تا انتها در انتخابات می‌مانید گفت: قطع و یقین تا انتها خواهم بود مگر به یک شرط و آن اینکه جهت‌گیری کشور که جهتگیری اصولگرایان است مورد تهدید واقع شود که در این صورت همه نامزدهای اصولگرایی باید با یک همیت و عقلانیت بر کسی که می‌تواند این جهتگیری را حفظ کند تفاهم کنند.

وی افزود: همه تلاشم این است تا گفتمان و راهی را که ارائه می‌کنم با اقبال عمومی همراه باشد و دیگران به نفع این گفتمان کنار بروند.

زاکانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تحلیل وی از اظهار‌نظر هاشمی در خصوص مشورت با مقام معظم رهبری برای حضور در انتخابات گفت: بنده معتقدم ایشان در سال ۸۴ برای آمدن به صحنه چنین تصمیمی نگرفت و خدمت مقام معظم رهبری نرفت. در حالیکه جزو کاندیداهایی بود که انتظار می‌رفت خدمت مقام معظم رهبری حضور داشته باشد.

حضور هاشمی منتفی است

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اما اینبار که آقای هاشمی این موضوع را مطرح کرده بنده معتقدم از اساس دیگر فرصتی برای وی با توجه به شرایط سنی و اقتضائاتش وجود ندارد. جامعه توان بالاتر و نشاط بیشتری می‌خواهد تا شرایطی که آقای هاشمی دارد. لذا از اساس حضورش منتفی خواهد بود و نیازی به ورود به این مباحثنیست.

زاکانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه جوانان اظهار داشت: مهمترین مشکل جوانان بحثاشتغال است. اگر توجه بر تولید داخلی را اصل بدانیم و اشتغال ایجاد کنیم امکان بزرگی برای فعال کردن جوانان در عرصه‌های مختلف خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: امروز شاهدیم ۴/۲۹ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال بیکارند در حالی که نرم جامعه حدود ۱۴ درصد بود. لذا معتقدم بیشترین کمک به حوزه جوانان توجه به حوزه اشتغال طی یک فرآیند دقیق است.

زاکانی با بیان اینکه در حوزه زنان نیز باید به بحثاشتغال توجه شود گفت: باید از ظرفیت زنان در حوزه‌های مختلف بهره برد و در جهت بالا بردن نقش آنان در اجتماع تلاش کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما چند موضوع خاص را به عنوان نقاط ویژه قرار دادیم که هر یک از برنامه‌هایمان در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره باید پیوندی با آن نقاط داشته باشد که یکی از آنها خانواده و تشکیل و استحکام آن است.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای نجابت اعلام کرده است زاکانی در صورت اقبال عمومی می‌تواند به ائتلاف سه‌گانه بپیوندد گفت: اگر با اقبال عمومی مواجه شدیم که نیازی به ورود به ائتلاف نیست و به سوی پیروزی می‌رویم البته صحبتی نیز با بنده راجع به ائتلاف نشده است.

اصل بیان گفتمان انقلاب یک هدف است

وی ادامه داد: اصل بیان گفتمان و تاکید بر ارزش‌های انقلاب برای ما یک هدف است و امیدواریم در این مسیر با ارائه برنامه‌های بزرگ مورد اقبال مردم قرار بگیریم.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه یکی از اشکالات دولت‌های گذشته عدم توجه کامل به همه ابعاد انقلاب اسلامی بوده است افزود: بنده معتقدم شعارهای انقلاب باید در تمام ابعاد در دولت آتی مورد توجه باشد.

شعار جدی بنده قانون‌مداری است

وی با بیان اینکه نوسازی فرهنگی و اخلاقی باید مورد عنایت دولت آتی قرار بگیرد، تصریح کرد: شعار جدی بنده قانون مداری و توجه به ظرفیت‌های مغفول مانده قانون اساسی است.

این نامزد احتمالی با اشاره به اصل ۸ قانون اساسی که به امر به معروف و نهی از منکر تاکید دارد، خاطر نشان کرد: امر به معروف ونهی از منکر که در قانون اساسی به آن اشاره شده باید از مردم به مسئولین و مسئولین به مسئولین و مردم به مردم محقق شود. بنده اگر توفیق ریاست جمهوری آینده را کسب کنم تلاش خواهم کرد تا زمینه امر به معروف و نهی از منکر مسئولان توسط مردم فراهم شود.

زاکانی گفت: در صورتی که زمینه امر به معروف و نهی از منکر مسئولان توسط مردم فراهم شود، شرایطی فراهم خواهد شد تا به موجب آن وقتی دولت خیرخواهی مردم را انجام داد، مورد توجه قرار بگیرد.

وی توجه به استقلال سیاسی و فرهنگی را از محور برنامه‌های خود در دولت آتی دانست و در پاسخ به سوالی درباره کنار رفتنش به نفع نامزدهای دیگر گفت: بنا ندارم به نفع کسی کنار بروم و اینها و القائات که مطرح می‌شود را نادرست می‌دانم. البته به همه کاندیداهایی که در صحنه حضور یافتند احترام می‌گذارم و امیدوارم شاهد یک رقابت اخلاقی و اثباتی باشیم.

خبرنگاری از زاکانی پرسید که گفته می‌شود شما به آقای قالیباف گرایش دارید که وی در پاسخ گفت: این حرفها جز شایعه‌ای بیش نیست.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه قصد دارد به جای نفی شخصیت دیگر نامزدها، آرا و نظرات آنها را به نقد بگذارد، تصریح کرد: بنده آماده هستم درباره سابقه ۳۴ گذشته خود به هر کسی که سوال دارد پاسخگو باشم.

نامزد احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره نظر سنجیهای صورت گرفته، گفت: در شرایط کنونی نظر سنجیها موضوعیت ندارد چرا که فعلا نامزدها برنامههای خود را ارائه نکرده اند و با مردم صحبت نداشتهایم. لذا نظر سنجی زمانی میتواند به عنوان یک ابزار موضوعیت داشته باشد که مردم حرفها و برنامههای نامزدها را شنیده و تصمیم خود را نیز گرفته باشند.