صف آرایی گفتمان انقلاب در برابر سازش و انحراف

به گزارش افکارنیوز، آخرین روز ثبت نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی پایان یافت که سعید جلیلی، هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی در آخرین ساعات در وزارت کشور حضور پیدا کردند.

همین دو ساعت پایانی ثبت نام انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، کافی بود تا آرایش سیاسی این انتخابات تغییر کند و قطب بندی حقیقی دعواهای سال‎های اخیر سیاسی کشور، به صورت عریان خود را به نمایش بگذارد.

با ثبت نام سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام قطعا آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، شاهد تغییرات گسترده ای خواهد بود.

در این میان تکلیف جریان ارزشی اصولگرایی و معتقد به گفتمان مقاومت در عرصه داخلی و خارجی کاملا روشن به نظر می رسد و با به میدان آمدن گفتمان های سازش و انحراف، انگیزه‎ای برای رقابت درونی این جبهه مشاهده نمی‎شود.

خط سازش و انحراف از انتخابات چه می خواهند؟

این دو جریان که به راحتی می توان کاندیداهای آنان را از بین افراد موجود تشخیص داد در مواردی راه مشترکی را اتخاب کردند.

اولین استراتژی مشترک وارد کردن افراد فرعی در انتخابات بود؛ تحرکی که جریان اول بهتر توانست آن را عملیاتی کند و از روز اول ثبت نام چهره های خود را به ستاد انتخابات کشور فرستاد.

جریان دوم نیز البته روز پایانی را نقطه اوج قرار داد و با تمام توان حتی مسئولان رده بالای دولتی را نیز به میدان فرستاد.

راه مشترک دوم نیز ایجاد همان راهکار گرفتن رای از جامعه به دلیل عدم مقبولیت طرف مقابل است.

در این استراتژی انتقاد از حریف تا جایی پیش می رود که جامعه را از طرف مقابل دلزده و حتی مرعوب کند و آرا به سمت اردوگاه تخریب کننده هدایت شود.

اما با بررسی گفتارها و واقعیت کف جامعه این وع تحرکات آن هم درباره خط سازش و انحراف ممکن نیست. نگاه منفی مردم به خط تجمل گرایی(با وجود تبلیغات فراوان درباره منجی بودن کاندیدای این جریان) و همچین خط انحراف به دلیل هدایت برخی سیاست های غلط دولت از جمله حاشیه سازی های بی مورد، اصلی ترین دلیل ناکارآمدی این راهکار انتخاباتی خواهد بود.

دقیقه نودی ها چه چیزی را جدی نگرفته اند؟

حضور هاشمی رفسنجانی و مشایی در عرضه انتخابات آن هم در دقیقه ۹۰ حکایت از آن دارد که حامیان این دو جریان قصد دارند با ایجاد دوقطبی شبیه به انتخابات گذشته، به قدرت برسند.



این دو قطب سعی می کنند در روزهای آینده خود را نماینده گفتمان اکثریت معرفی و با حمله به یکدیگر سبد رای خویش را پر کنند.

اما شاید این دو جریان که یکی قدمت دیرینه دارد و دیگری را می توان جریانی نوظهور معرفی کرد از گفتمان سوم چشم پوشی کرده اند و سبد رای آنان را خالی تصور می کنند.

در این میان البته نمی توان از صحبت های پیش از انتخابات حامیان این دو جریان غافل شد، حرف هایی که نشان می دهد این دو قطبی نقاط حمله مشترکی نیز دارد.

برخی از حامیان هاشمی در روزهای پیش از انتخابات سازوکار انتخابات را مهندسی شده معرفی می کردند که در اینباره می توان به اظهارنظر کنایه آمیز مرعشی(فامیل هاشمی رفسنجانی) در مصاحبه با روزنامه اعتماد اشاره کرد که گفته بود " من از دوستانی که انتخابات را مهندسی می کنند درخواست می کنم که کسی را سر کار بیاورند که وضع موجود را اصلاح کند. "

البته در این میان حامیان انحراف نیز بیکار ننشسته و حملات خود را به شورای نگهبان آغاز کرده اند.

شاید نقطه اوج این حملات همان صحبت های دیروز کاندیدای این جریان باشد که سعی کرد با بیان این جمله که " انگار عده ای امیدی جز ردصلاحیت من ندارند " و اینکه " دلیلی برای رد صلاحیت خود نمی بینم " فشار هایی را به شورای نگهبان تحمیل کند.



در روزهای آینده که این دو جریان در حال آماده کردن خود برای حمله به یکدیگر هستند جریان سوم(حامیان گفتمان انقلاب) نیز در فکر تغییر تاکتیک خود هستند. این تغییر را به خوبی می توان از اظهار نظر های ۲۴ ساعت گذشته کاندیداهای این جریان احساس کرد.

تغییر آرایش انتخاباتی اصولگرایان / حرکت به سمت همگرایی و انسجام گفتمان انقلاب

برخی از منابع آگاه دلیل پاسخ های منفی جلیلی را به تکلیف نرسیدن او برای ورود به این عرصه عنوان کرده بودند که گویا با آمدن هاشمی رفسنجانی این تکلیف برای او مسجل شد و بدون هیچ اطلاع قبلی پا به ساختمان وزارت کشور گذاشت و به در خواست های مردمی در چند ماه گذشته پاسخ مثبت داد.

بنابر این گزارش، گروه ها و طیف های مختلف اصولگرایان این وعده را داده بودند که با آمدن دبیر شورای عالی امنیت ملی به عرصه رقابت های انتخاباتی آرایش خود را در این عرصه تغییر دهند.

- زاکانی: با جلیلی ائتلاف می‌کنیم

علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و کاندیدای این دوره از انتخابات در خصوص ورود سعید جلیلی به عرصه رقابت های انتخاباتی گفته است: از ثبت نام آقای جلیلی استقبال می کنم و حضور ایشان را پربرکت، امیدبخش و باعثتقویت جبهه نیروهای انقلاب می دانم و همانطور که قبلا نیز بارها اعلام کرده ام تفاوت گفتمانی مابین خود و ایشان نمی بینم و لذا تلاش می کنیم ائتلافی گفتمانی تشکیل شود تا توان نیروهای انقلاب در مقابل جریانات فتنه، انحراف و جریان آقای هاشمی تجمیع شود.

- لنکرانی: یک نفر پرچمدار می‌شود

لنکرانی کاندیدای جبهه پایداری نیز که پیش از این بارها تاکید کرده بود که هرگز در صورت کاندیداتوری سعید جلیلی با وی رقابت نخواهد کرد، بعد از اتمام زمان ثبت نام ها، تاکید کرد: جبهه پایداری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنها یک نماد و یک پرچم‌دار خواهد داشت که بنده یا آقای سعید جلیلی خواهیم بود.

- ولایتی: جامعتین از جلیلی حمایت کند، ائتلاف پیشرفت هم به سمت او می رود

علی‌اکبر ولایتی کاندیدای این دوره از انتخابات و عضو ائتلاف پیشرفت، ضمن انتقاد از عملکرد هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ اظهار کرد: ما نمی‌دانستیم که جلیلی برای انتخابات ثبت‌نام می‌کند. اگر جامعتین از جلیلی حمایت کرد، ما هم از جلیلی حمایت می‌کنیم.

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز چندی پیش طی بیانیه‌ای رسمی عنوان کرد که برای ریاست جمهوری ۹۲، از جلیلی، زاکانی و حداد عادل حمایت خواهد کرد.

این در حالی است که طی چند ماه گذشته، نامه های متعددی از سوی جمعی از طلاب و دانشجویان استان های مختلف کشور برای حمایت از سعید جلیلی در رسانه ها منتشر شد و این در خواست ها تا لحظه آخر ثبت نام ها ادامه داشت.



سعید جلیلی کیست؟

سعید جلیلی دبیر ۴۸ ساله شورای عالی امنیت ملی ایران و نماینده مقام معظم رهبری در این شورا است و این جایگاه او را به عنوان مذاکره کننده ارشد در موضوع انرژی هسته ای، استوار می کند.

نخستین بار نام سعید جلیلی پس از انتخابات سوم تیر ۸۴ برای تصدی وزارت امور خارجه دولت نهم مطرح شد.

او پس از حسن روحانی و علی لاریجانی با حکم رئیس جمهور دبیر شورای عالی امنیت ملی شد تا در کوران یکی از پرمناقشه ترین پرونده های سیاسی ایران در تاریخ معاصر با نمایندگان غرب به گفت و گو و رایزنی بنشیند.

رسانه های داخلی از سعید جلیلی به عنوان " مردی هوشمند و نفوذ ناپذیر " نام می برند که طی چند دوره از مذاکرات با گروه ۵ + ۱ به نماد مقاومت منطقی و دفاع از حقوق اساسی ملت ایران تبدیل شده است.

حضور سعید جلیلی در دوران دفاع مقدس آن هم در میانه تحصیلش در دانشگاه نقطه برجسته ای از زندگی او محسوب می شود.

جلیلی پس از جراحت در عملیات کربلای ۵ به دانشگاه رفت و ادامه تحصیل داد و دکتری خود را در رشته علوم سیاسی گرفت.



حال باید دید با ثبت نام اسفنديار رحيم مشايي، رئيس دفتر سابق محمود احمدينژاد و اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، جريان ارزشی و انقلابي کشور به سمت همگرایی و انسجام درونی خواهد رفت و جریانات اصولگرایی به وعده های خود برای وحدت و انسجام درونی این جبهه اقدام خواهند کرد یا خیر؟