به گزارش افکارنیوز، دومین همایش ملی بهار نارنج و فضای سبز شهری با حضور استاندار و نمایندگان شهر ساری در مجلس شورای اسلامی در این دانشگاه ساری برگزار شد.

دبیر علمی دومین همایش ملی بهار نارنج و فضای سبز شهری با بیان اینکه این همایش به همت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ساری و با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، اظهار داشت: ۳۱۷ مقاله به همایش ملی بهار نارنج و فضای سبز شهری ارسال شد که پس از بررسی در کمیته علمی، ۱۰۵ مقاله برای ارائه شفاهی و پوستری پذیرفته شد.

حمید امیرنژاد ابراز امیدواری کرد این همایش بتواند گامی برای ارتقای سطح سلامت و زیباسازی محیط زیست برای شهروندان و هموطنان باشد.

وی اعلام کرد: نخستین فراخوان همایش بهار نارنج برای ارسال چکیده مقالات تا ۱۵ اسفند ۹۱ برنامه‌ریزی شده که با استقبال فراوان پژوهشگران و دانشجویان، مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ فروردین ۹۲ تمدید شد.

این مسئول هدف از برگزاری این همایش در استان مازندران را شناساندن فواید و خواص دارویی و درمانی گیاهان به ویژه عرق بهار نارنج و استفاده از این درخت در زیباسازی منظر و شناسایی تأثیرگذاری آن در تعادل اکولوژیکی محیط زیست دانست.

وی با اعلام اینکه از مقالات رسیده ۱۰۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت، گفت: ۱۴ سخنران برای این همایش در نظر گرفته شده و ۹۱ مقاله به صورت پوستر قابل ارائه است.

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری ساری نیز در ادامه عرق‌گیری بهار نارنج در مازندران را دارای قدمتی چند ساله دانست و افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ساری با هدف جلوگیری از فراموش شدن این سنت و تغییر نگاه بعضی از مردم نسبت به درختان از سه سال پیش تصمیم گرفت تا فعالیتی چندمنظوره را با برپایی جشنواره عرق‌گیری بهار نارنج شروع کند.

علیرضا حمیدی اظهار داشت: جشنواره بهار نارنج در کشور با نام استان مازندران به ثبت ملی رسید.

استاندار مازندران نیز در این همایش به توسعه کشت نهال نارنج در باغات مازندران تاکید کرد و گفت: جشنواره عرق‌گیری بهار نارنج گامی برای جذب توریسم به مازندران باشد.

سید علی اکبر طاهایی به افزایش آگاهی مردم نسبت به خواص دارویی عرق بهار نارنج اشاره کرد و ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده عطر بهار نارنج برای سلامت روانی موثر است و بنا به تحقیق یکی از حقوقدانان کشور در زمان شکوفا شدن درختان نارنج شاهد کاهش پرونده‌های دعوا و درگیری در مراجع قضایی هستیم.

وی با اشاره به رونق باغداری و کشاورزی در مازندران، تصریح کرد: مازندران دارای اقلیم خاصی است که کشت نهال نارنج می‌تواند در این استان به درستی توسعه یابد.

طاهایی افزود: با توجه به فراوانی باغ نارنج از شرق تا غرب استان، برگزاری این جشنواره به منظور افزایش آگاهی مردم با خواص درمانی این درخت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: بنا به اهمیتی که رشته باغبانی در استان مازندران دارد به عنوان یکی از رشته تخصصی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تدریس می‌شود.

این مسئول درخت نارنج را در مقابل سرمای زمستان مقاوم دانست و یادآور شد: باید با افزایش سطح آگاهی از درخت‌های نارنج در مازندران صیانت شود و این رویکرد به نسل‌های بعدی نیز انتقال یابد.

طاهایی با اشاره به اینکه دانشجویان ظرفیت‌های خوبی برای ترویج فضای سبز و باغداری به ویژه توسعه نهال نارنج در مازندران هستند، بیان داشت: اساتید به دانشجویان کمک کنند تا انگیزه کارآفرینی در آنان زیاد شود.

نماینده دولت در مازندران عرق بهار نارنج را داروی مناسبی برای بیماریهای قلبی و عروقی دانست و اذعان داشت: در دور چهارم سفر هیئت دولت فردی برای دیدن رئیسجمهور آمد و شیشه کوچکی از عرق بهار نارنج را به احمدینژاد هدیه کرد.