تحلیل فیگارو از حضور هاشمی و مشایی در انتخابات
گروه سیاسی:

روزنامه لاکروا در تحلیل شرکت علی اکبر هاشمی رفسنجانی نوشت که او در حالی خود را به عنوان نامزد انتخابات روز ۱۴ ژوئن معرفی کرده که هفته‌ها برای نامزدی در این انتخابات در حالت تردید به سر می برد.

به گزارشافکارنیوز، این روزنامه می افزاید که از مدت ها پیش، طیف اصلاح طلبان و نیروهای معتدل، از هاشمی رفسنجانی خواستند تا آمادگی خود را برای ورود به مبارزات انتخاباتی اعلام کند.

لاکروا، ادامه می دهد که هاشمی رفسنجانی که از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ رییس جمهور ایران بوده، اکنون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از مهم ترین نهادهای سیاستگذاری در ایران را بر عهده دارد.

اما روزنامه فیگارو نیز یک صفحه از صفحات بین‌المللی خود را به موضوع انتخابات ایران و ورود هاشمی رفسنجانی به عرصه این انتخابات اختصاص داده است. این روزنامه عکسی از هاشمی رفسنجانی در روز ثبت نام را کنار مطلب خود به چاپ رسانده است.

" ژرژ مالبرونو " - گزارشگر فیگارو، مطلب خود را با اشاره به همراهی احمدی نژاد با اسفندیار رحیم مشایی - نامزد نزدیک به دولت، هنگام ثبت نام در وزارت کشور آغاز می کند.
گزارشگر این روزنامه با توصیف فضای وزارت کشور پیش از اتمام فرصت ثبت نام نامزدهای انتخابات، در روز شنبه، به ورود هاشمی رفسنجانی در آخرین لحظات ثبت نام اشاره می کند و می نویسد که این ورود پس از تماسی صورت گرفت که نشانگر عدم مخالفت رهبر جمهوری اسلامی بود و این کاندیداتوری می تواند راه مشایی را که از سوی حکومت " منحرف " خوانده می‌شود سد کند.

سپس گزارشگر فیگارو به خط مشی سیاسی رحیم مشایی می پردازد و می نویسد که رحیم مشایی هراسی ندارد از این که با صدای بلند بگوید اسرائیل دشمن ایران نیست.


همچنین یک تحلیلگر ایرانی در گفت وگویی تلفنی با فیگارو می گوید که در چند ماه گذشته، نزدیک بود که رحیم مشایی بازداشت شود.

سپس گزارشگر فیگارو با تأکید بر این که اکنون نظام جمهوری اسلامی بر سر دوراهی قرار دارد می نویسد برای طرفداران محمود احمدی نژاد، گذشتن از اکبر هاشمی رفسنجانی ٧٨ ساله یک فرصت استثنایی است. انتقادها به هاشمی رفسنجانی به فساد مالی وی و همچنین عدم دشمنی او با آمریکاست.

وی با اشاره به این که طرفداران احمدی نژاد اغلب فرودستان را شامل می‌شوند، می‌نویسد اکنون پرسش اساسی این است که شورای نگهبان که وظیفه دارد نامزدهای منطبق با ایدئولوژی رژیم را انتخاب کند رحیم مشایی را به عنوان نامزد انتخابات تأیید می کند یا خیر؟ این پرسش تا پایان ماه مه مطرح است اما از دیروز دوشنبه موج انتقادات به احمدی نژاد برای همراهی مشایی در روز ثبت نام آغاز شده است.

سفیر پیشین فرانسه در تهران، به روزنامه فیگارو می گوید که این همراهی، ایران را تحت فشار بسیاری قرار داده است و عدم تأیید صلاحیت او می‌تواند او را به یک قهرمان تبدیل کند.

فیگارو می نویسد: اسفندیار رحیم مشایی، در روز ثبت نام با یادآوری سخنان آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در آغاز سال جدید مبنی بر حضور همه سلایق سیاسی در انتخابات، به زیرکی عمل کرد.

این روزنامه، در ادامه به تعداد زیاد نامزدها در انتخابات امسال اشاره می کند و می نویسد که در میان افراد ثبت نام شده اسم هشت زن به چشم می خورد که خواهان جانشینی احمدی نژاد هستند، کسی که بر اساس قانون نمی تواند بیش از دو بار به طور پیوسته رییس جمهور باشد.
در ادامه، گزارشگر فیگارو می نویسد نامزدی مشایی در صورتی بود که پیش از آن چهره های زیادی از اصولگرایان خود را به عنوان نامزد انتخابات معرفی کرده بودند، از جمله سعید جلیلی - مذاکره کننده هسته‌ای ایران با غرب، محمد باقر قالیباف - شهردار تهران، علی اکبر ولایتی - وزیر امورخارجه پیشین ایران و غلامعلی حداد عادل - رییس سابق مجلس که این سه، ائتلافی را با یکدیگر تشکیل داده اند.

فیگارو می نویسد: برای شکسته نشدن آرای محافظه کاران، از میان محافظه کاران یک نفر نامزد اصلی خواهد شد تا با هاشمی و مشایی، در صورتی که تأیید صلاحیت شود در مرحله اول انتخابات رقابت کند. با این حال اصلاحطلبان باید حول محور رفسنجانی جمع شوند، کسی که از آنان در اعتراضات سال ۲۰۰۹ حمایت کرد.