امانت اداره کشور را به اهلش بسپاریم

به گزارش افکارنیوز، آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در دیدار با کاندیدا‌ها با تشریح وضعیت کشور مشکلات موجود در داخل و خارج کشور را بیان می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه کاندیدایی را در انتخابات معرفی نمی‌کنم بیان کرد: باید برای خلق حماسه سیاسی زمینه سازی شود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: ‌ امروز مسئله انتخابات بسیار مهم است و خداوند به انسان‌ها امر می‌کند که امانت را به اهلش بسپارند و مسئولیت‌ها و مناصب حساس امانت است و باید به اهلش سپرده شود. ما در انتخابات وظیفه تشخیص افراد دارای اهلیت برای این مسئولیت را داریم.

وی با اشاره به جنگ نرم دشمنان گفت: اکنون جنگ نرم سنگینی علیه ما صورت می‌گیرد و دشمنان فراوانی از جمله استکبار، ‌ صهیونیست‌ها و برخی از کشورهای اسلامی داریم.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی زیر پای تمام دیکتاتور‌ها را سست کرد گفت: نظام اسلامی ایران پایگاه مردمی دارد، ‌ اما حکومت‌های دیکتاتوری پایگاه مردمی ندارند. بسیاری در راه حفظ این نظام جان دادند و هنوز هم افراد بسیاری آماده جان دادن برای حفظ نظام و مقام معظم رهبری است.

وی انسان‌سازی را ضروری دانست و افزود: ‌ انسان‌ها باید ساخته شوند و هر موجودی بر اساس توانایی و استعداد خود باید ساخته شوند. انسان خلیفة الله است و در آغاز خلقت انسان ناقص است باید قدم به قدم انسان‌ها ساخته شوند و اگر بر اساس اصول افراد ساخته شوند، ‌ اجتماع انسانی نیز شکل درستی به خود می‌گیرد.

این مرجع تقلید اضافه کرد: نخستین اصل در انسان‌سازی داشتن ایمان است و انسان‌ها باید از درون خودشان خدا را بشناسند. امام علی نیز در خطبه اول نهج البلاغه مرحله اول دین را معرفت الله دانستند و در قرآن کریم ۷۵۰ آیه مربوط به خداشناسی است.

آیت الله نوری همدانی دومین اصل در انسان سازی را علم دانست و افزود: ‌ البته علم بدون ایمان فایده ندارد و اگر انسان عالم حرص به دنیا نیز داشته باشد، ‌ مانند دزدی می‌ماند که با چراغ به دزدی می‌رود.

وی اضافه کرد: ‌ اصل سوم داشتن عقل است و البته عقل غیر از علم است. ممکن است کسی عالم باشد‌ ولی عاقل نباشد. عقل تشخیص صحیح از ناصحیح است و همان چیزی است رهبری به آن بصیرت می‌گویند.

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: ‌ چهارمین اصل در انسان سازی تقوا و تعهد بوده و مراقبه الهی که در انسان به وجود می‌آید، ‌ همان تقوا است. بالاترین سرمایه انسان تقوا است و هر جوانی که تقوا داشته باشد، از لغزش‌ها به دور است.

این مرجع تقلید پنجمین اصل در انسان سازی را عمل کردن دانست و افزود: تا عمل کردن نباشد، نتیجه به دست نمیآید و انسان باید وارد میدان عمل بشود.