دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این موج جدید تهدیدات، حداقل سه تا پنج سال ادامه دارد، گفت: برای عبور از این موج جدید رویارویی غرب با ایران، نیازمند یک روحیه و فضای جهادی و برادری و همکاری بدون منت در کشورمان هستیم.
محسن رضایی یادداشتی را با عنوان " رمضان، سیاست و زندگی " منتشر کرده است که متن کامل آن در پی می آید:

زمستان سال ۱۳۶۰ بود و خود را برای عملیات فتح المبین آماده می کردیم. اولین جلسه تصمیم گیری را برگزار کردیم. جلسه درحال پایان بود که به شهید ردانی پور گفتم می توانی روضه بخوانی؟ ایشان شروع به خواندن روضه حضرت اباعبدالله(ع) کرد. طلبه مجاهد و رزمنده ای شجاع بود. اشک همه را درآورد. حالت معنوی عجیبی در جان و روح فرماندهان نشست.

فرماندهان که به تیپها و لشگرهای خود برگشتند همین رویه را در لشگرهای خود دنبال کردند. فرماندهان بعد از آنها هم در سطح گردانها و گروهانها همین کار را کردند. از آن به بعد فضای جبهه ها مملو از معنویت برخاسته از قرآن و دعا و توسل به ائمه اطهار(ع) شد و روی دوم سکه نبرد که فرهنگ و معنویت و روحیه بود، کامل گشت.

در سال اول جنگ در جبهه ایران، برنامه ها ضعیف بود ولی معنویت و روحیه ضعیف تر از آن بود. در سال دوم نبرد، تحولی شکل گرفت که در کنار عقلانیت و علم و مهارتها که یک روی سکه نبرد با دشمن بود، فرهنگ و معنویت هم با توسل به ائمه اطهار(ع) تقویت شد. جالب بود که برادران اهل سنت ما و حتی اقلیتهای مذهبی هم که به جبهه می آمدند، در این رابطه اگر جلوتر از برادران شیعه نبودند، عقب تر نمی افتادند.

در طول تاریخی که ملت ایران اسلام را پذیرفت، با توسل به امام حسین(ع) و عاشورا و کربلا، از موانع بزرگی عبور کرده است. در نهضت مشروطه و انقلاب ۲۲بهمن، ملت ایران توانست با پیروی از امام حسین(ع) از مرز استبداد بگذرد و آزادی را در آغوش بگیرد و رژیم شاهنشاهی را به موزه تاریخ بسپارد. بعد از آن نیز ملت ما با توطئه جدیدی به نام تحریم‌ها مواجه شد که با معنویت، قناعت و همدلی و برادری آن را پشت سر نهاد.

دعا و قران و عزاداری امام حسین(ع) تنها مربوط به عصر انقلاب و جنگ نبوده است؛ امروز نیز که کشورمان از یکطرف با تحریم‌های تحمیلی و تهدیدات نظامی و از سوی دیگر با تبلیغات منفی گسترده مواجه شده، نیازمند توسل به قرآن و امام حسین(ع) است. این موج جدید تهدیدات، حداقل سه تا پنج سال ادامه دارد. ملت ما نیز نیاز به یک برنامه ریزی پنج ساله و یک مبارزه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی دارد.

دشمنان ملت ایران این بار زندگی ملت ایران را هدف قرار داده اند. آنها فکر می کنند که در اثر بیکاری و گرانی ناشی از تحریمها، مردم از نظام دست می کشند. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند می توان تحریم‌ها را تبدیل به یک فرصت کرد، این تهدیدات می تواند موجب یک تحول اساسی در اقتصاد ایران بشود. شاید تنها راه نجات از اقتصاد دولتی و نفتی ایران، همین تحریم‌های تحمیلی بوده باشد.

ولی در کنار همه برنامه های اقتصادی و فعالیتهای دیپلماسی(که طرح‌های خوبی برای آن تهیه شده است)، برای عبور از این موج جدید رویارویی غرب با ایران، که در فرصت‌های آینده به آن می پردازیم، نیازمند یک روحیه و فضای جهادی و برادری و همکاری بدون منت در کشورمان هستیم. مشروط بر اینکه در شب‌های ماه رمضان تحولی در خود به‌وجود آوریم و از خودخواهی های خویش فاصله بگیریم. و همت خود را برای یک مبارزه جدی جزم نماییم؛ مبارزه ای که از خود شروع شود تا به جهاد با دشمنان اسلام و ایران کشیده شود.

ماه رمضان امسال می تواند نقطه ای برای بازگشت به خود باشد. همان خودی که انقلاب اسلامی را به ثمر رساند. همان خودی که پنج استان اشغال شده را از دست ارتش عراق بیرون کشید و آزاد کرد. برای اینکار باید به برادری های اول انقلاب برگردیم. به برنده شدن و بازنده شدن نیاندیشیم. به همکاری و تلاش برای سربلندی ملت و نظام فکر کنیم. رقابت‌های بی حد و مرز سیاسی را کنار بگذاریم. منافع حزبی و جناحی را با منافع ملی تطبیق دهیم، اگر معارض بودند، منافع ملی را برتری دهیم.

منفعت‌طلبی را از خود دور کنیم. ارزش‌های اخلاقی دهه اول انقلاب را تقویت کنیم. اصول انقلاب را بازسازی کنیم. راه امام راحل و شهدا را ادامه دهیم. از اتوبان امامت و ولایت خارج نشویم. در یک کلام، دوباره دامن امام حسین(ع) را بگیریم که راه نجات ما در دست اوست.

قدر شبهای ماه رمضان را بدانیم. ایستگاهی که خدای متعال در دالان عمر ما تعبیه کرده است که با عبور از آن، خود را بشوئیم. در آستان و بارگاه پیامبر اکرم(ص)، علی(ع) و فرزندانش که مظهر همه خوبیهای عالم هستند، زانو بزنیم و از چشمه جوشان محبت و توجه آنها، خود را سیراب سازیم. از همه شما التماس دعا.