به گزارش افکارنیوز، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی عصر امروز یکشنبه بند ۷۳ لایحه بودجه، بخش هزینه‌ای را از فصل حوادثغیرمترقبه و امداد به تصویب رساندند.

براساس این مصوبه در اجرای بند ش ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، بخشی از اعتبارات موضوع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور معادل مبلغ ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال به نسبت ۴۰ درصد هزینه‌ای و ۶۰ درصد تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای شبکه امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و تامین امکانات، تجهیزات، پایگاه‌ها و انبارهای اضطراری و خودروهای امداد و نجات به منظور پیش‌بینی، پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث، سوانح و بحران به جمعیت مذکور اختصاص می‌یابد.

۱۰ درصد از اعتبارات پیش‌بینی شده در ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، تا سقف دو هزار ۳۰۰ میلیارد ریال به نسبت مساوی هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت اجرای ماموریت، تکالیف و وظایف مندرج در قانون اساسنامه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به جمعیت مذکور اختصاص می‌یابد.

در بند ش ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه به دولت اجازه داده شده که به منظور پیشگیری و جبران خسارات ناشی از حوادثغیرمترقبه و مدیریت خشکسالی، تن‌خواه گردان موضوع ماده ۱۰ قانون بخشی از مقررات مالی دولت را به سه درصد و اعتبارات موضوع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران را به دو درصد افزایش دهد.

همچنین در ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران نیز به دولت اجازه داده شده که در صورت بروز حوادثطبیعی و سوانح پیش‌بینی نشده، معادل ۲/۱ درصد از بودجه عمومی هر سال را از محل افزایش تن‌خواه گردان خزانه تامین کند تا به صورت اعتبارات خارج از شمول با پیشنهاد شورای عالی و تایید رییس جمهور هزینه شود.

همچنین طبق ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به دولت اجازه داده شده تا برای پیشآگاهی، پیشگیری، امدادرسانی، بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه اعتبارات مورد نیاز را در لوایح بودجه سالانه منظور کنند.