به گزارش افکارنیوز به نقل ازشبکه العالم، وزیران امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، شامگاه یکشنبه در سی و یکمین نشست ویژه خود در ریاض پایتخت عربستان سعودی، مدعی شدند که ایران استقلال و حاکمیت این کشورها را نقض کرده است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ادامه، بیانیه‌ اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را «غیرمسئولانه» و «اتهاماتی بی‌اساس» علیه عربستان سعودی خوانده و مدعی شدند که این بیانیه «آتش فرقه‌گرایی» را شعله ‌ور می‌کند.

با وجود اینکه برخی کشورهای شورای همکاری بویژه عربستان سعودی آشکارا نیروهای خود را برای سرکوب و کشتار مردم به بحرین اعزام کرده اند، وزیران امور خارجه کشورهای عربی در بیانیه‌ ی خود اظهارات مسئولان ایرانی را دخالت و نقض معاهده‌های بین‌المللی و موازین حسن همجواری دانستند.

واکنش شدید وزیران امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به اظهارات و مواضع مسئولان ایرانی، درحالی مطرح می شود که سازمان های مدافع حقوق بشر و همچنین نهادهای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد بارها با صدور بیانیه و گزارشهایی رسمی، سرکوب وحشیانه مردم بی دفاع بحرین را محکوم کرده اند.

میانجی گری در یمن، پس از افزایش احتمال سرنگونی عبدالله صالح

درحالیکه افزایش اعتراضهای مردم یمن و درخواست مخالفان برای کناره گیری عبدالله صالح و واگذاری اختیارات به معاونش، حاکی از افزایش احتمال سرنگونی دیکتاتور یمن است؛ اعضای شورای همکاری خلیج فارس، در راهکاری که بیشتر به تلاش آنها برای نجات دیکتاتور یمن شباهت دارد، از تصمیم خود برای میانجی گری بین دولت و مخالفان خبر دادند.

در بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس تاکید شده است که اعضای این شورا با هدف فایق آمدن بر اوضاع جاری در یمن، با برقراری تماس با دولت و مخالفان این کشور موافقت کردند.