تشریح برخی اقدامات امنیتی برای انتخابات

به گزارش افکارنیوز، علی عبداللهی در حاشیه نشست معاونین سیاسی امنیتی استانداری‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه " مسئول تامین امنیت انتخابات، ‌ وزارت کشور و شورای امنیت کشور است و همه دستگاه‌های امنیتی، ‌ انتظامی، ‌ نظامی، اطلاعاتی و قضایی عضو آن هستند "، گفت: با مشورت و همفکری همه دستگاه‌های موثر تصمیمات در این شورا اتخاذ می‌شود.

وی افزود: مساله امنیت ملی بحثی نیست که با شروع ثبت‌نام و طرح‌ریزی جدول انتخابات آغاز شود و از مدت‌ها قبل کار امنیتی ایجاب می‌کند که برنامه‌ریزی‌ها در این راستا شروع شود و پیش‌بینی‌های و پیشگیری‌های لازم انجام شود و چنانچه که مواردی هم پیش آمد اقدامات لازم انجام شود.

عبداللهی در ادامه اظهار کرد: تلاش جامعه امنیتی این است که هزینه‌های امنیتی در جامعه را کاهش دهد. ما دیدیم در فتنه ۸۸ هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل شد و برخی موضع‌گیری‌ها این هزینه‌ها را بوجود آورد. بنا نیست این اتفاق تکرار شود به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفته است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه " از خود مرزها اقداماتی انجام داده‌ایم و برای کنترل مرزها مواردی را مورد توجه قرار داده‌ایم "، گفت: استقرار نیرو و تقویت تجهیزات، کنترل گلوگاه و مرزهای رسمی از جمله این اقدامات است.

وی در ادامه تاکید کرد: چنانچه آمادگی باشد و اگر لازم شد برخی مرزها در ایام انتخابات ببندیم که البته این عرف هم بوده و ما در اجلاس غیرمتعهدها برخی مرزها را بستیم منتهی این بار زودتر گفتیم تا‌ آمادگی باشد و وزارت خارجه اقدامات لازم با کشورهای دیگر انجام دهد و البته این احتمال است که اگر لازم شد این آمادگی وجود داشته باشد.

عبداللهی با بیان اینکه " در حوزه آمادگی داخلی نیز هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی انجام شده است "، افزود: شخص من جلسات متعددی با فرمانده محترم ناجا داشته‌ام و همه برنامه‌ها مرور شده مرتب کنترل می‌شود و ما با معاونین سیاسی و امنیتی استانداران جلسات متعددی داریم تهدیدات را پیگیری و رصد می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در هفته دو روز در دو جلسه شرکت می‌کنم و در این جلسات دستگاه‌ها وضعیت امنیتی را کشور را مرور و روند پیشرفت امنیت در بحثانتخابات مورد توجه قرار می‌دهند ما هیچ مشکلی نمی‌بینیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، مردم را بزرگترین یار و یاور امنیت کشور خواند و خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله در روز انتخابات و پس از آن هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

خبرنگاری از عبداللهی پرسید " در روز اعلام احراز صلاحیت‌ها نیروهای انتظامی در سطح شهر حاضر بودند؛ آیا به شما در این باره گزارش شده بود؟ " که وی پاسخ داد: به هر حال ما اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. بخشی از اقدامات ما منبع اطلاعاتی دارند و بخشی نیز احتمالات است و ما هم چنین بر اساس تجربیاتی که داشته‌ایم باید برخی اقدامات را انجام دهیم. در آن روز نیز بخشی از نیروهای که به میدان آمده بودند بر مبنای اطلاعات آمدند و اتفاقا آن روز با مانوری که نیروی انتظامی از قبل پیش‌بینی کرده بود همزمان شده بود که بخشی از آن نیروها به خاطر مانور در خیابان‌ها حضور داشتند.

وی افزود: بنابراین بخشی از نیروها به خاطر مانور در عرصه حاضر بودند و برخی دیگر هم بخاطر پیشبینیهای ما بود که طی آن احتمال داده میشد برخی کارهایی انجام دهند.