استفاده از ظرفیت‌های پنهان کشور برای تولید برق

به گزارش افکارنیوز، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در مراسم افتتاح سد و نیروگاه تلمبه‌خانه سیاه بیشه که در منطقه چالوس برگزار شد با ابراز خوشحالی از حضور در مراسم افتتاح این پروژه گفت: این سد و نیروگاه از جمله پروژه‌های بسیار پیچیده، پیشرفته و به لحاظ تاثیرگذاری بسیار موثر است. تامین انرژی کشور امری بسیار مهمی است و ما هر کاری که انجام می‌دهیم نیازمند انرژی است.

وی افزود: ‌ برق پاک‌ترین انرژی است که از راه‌های گوناگون تامین می‌شود که از جمله استفاده از سوخت‌های فسیلی و همچنین استفاده از بخار آب است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آب پاک‌ترین راه برای تولید انرژی است، گفت: ‌در این پروژه از ۴ عنصر مهم استفاده شده است. عنصر اول پتانسیل طبیعت است. عنصر دوم استفاده حداقلی از آب و عنصر سوم توانمندی تولید برق در زمان اوج مصرف است.

احمدی‌نژاد عنصر چهارم را مهندسی این طرح دانست و گفت: این سد به لحاظ فنی از بالاترین دانش و سطح مهندسی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه به زودی واحدهای دیگر این پروژه افتتاح خواهد شد، گفت: ‌آن طور که وزیر نیرو به من قول داده‌اند هر سه ماه یکبار یک واحد از این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید که در نهایت ظرفیت این نیروگاه به هزار و ۴۰ مگاوات خواهد رسید.

رئیس‌جمهور با اشاره به توانمندی بسیار بالای فنی مجریان این پروژه گفت: آب در این پروژه از ارتفاع سد بالادستی که ۵۰۰ متر بالاتر قرار دارد به سد پایین‌دست هدایت می‌شود و این کار از طریق لوله‌هایی صورت می‌گیرد که قطر آن نزدیک به ۵ متر است.

احمدی‌نژاد گفت: ساخت این پروژه، آن هم در چنین شرایط سختی که مشکلات فراوانی وجود دارد، یک کار بزرگ است.

وی همچنین به بومی شدن توانمندی ساخت این گونه سدها در داخل کشور اشاره کرد و گفت: همانگونه که مطلع هستید برخی تشکیلات این پروژه از سوی طرف‌های خارجی تحویل داده نشد که ما در نهایت مجبور شدیم آن را در داخل کشور بسازیم وهم اکنون این فناوری به طور کامل در کشور بومی شده است.

احمدینژاد در پایان با تشکر از دستاندرکاران این پروژه گفت: من راهاندازی این سد را به مردم عزیز چالوس، کلاردشت و همچنین سایر مردم استان عزیز مازندران تبریک میگویم.