به گزارش افکارنیوز، در بیانیه صادره آمده است: «اصلاح‌طلبان و فعالان جنبش سبز از ماه‌ها قبل بحثدرباره انتخابات را آغاز کرده بودند و دو راهبرد وجود داشت. یکی راهبرد مبتنی بر جنبش سبز و اصلاح‌طلبی با منطق آرمانی و حداکثری و مشروط کردن شرکت در انتخابات به تحقق مطالبات جنبش نظیر آزادی زندانیان و رفع حبس خانگی سران جنبش بر پایه این منطق می‌بایست شرایط برای ورود نامزدهای اصلی جنبش یعنی آقایان موسوی، کروبی و خاتمی فراهم شود. دوم، راهبرد حداقلی با منطق مصلحت عمل‌گرایانه براساس اجماع همه نیروهای سیاسی وفادار به انقلاب و پایبند به قانون‌اساسی، آقای هاشمی مناسب‌ترین نامزد برای این راهبرد به شمار می‌آمد».
«سازمان» در پایان تأکید می‌کند: مشارکت در انتخابات ناصواب بوده و سازمان نه تنها از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند بلکه مشروعیتی برای این انتخابات قائل نیست. سازمان به احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب پیشنهاد می‌کند از ورود به انتخابات و حمایت و معرفی نامزد اجتناب کنند. نتیجه این انتخابات از هم‌اکنون روشن است. ما اعلام می‌کنیم حمایت از یکی از نامزدهای متفاوت موجود در انتخابات، حاکمیت را در ادامه رویه‌های خود مصرتر و مصمم‌تر خواهد کرد.
در واکنش به این بیانیه، «سامانه پادشاهی» که از سوی حامیان رضا ربع‌پهلوی حمایت می‌شود، در تحلیلی با عنوان «تقدیر از شورای هماهنگی راه‌سبز و سازمان مجاهدین انقلاب» نوشت: از قدیم گفته‌اند حرف خوب از زبان هر کس شنیده شد باید پذیرفت. و عمل خوب را هم هر کس انجام داد باید تقدیر کرد. در خبرها دیدیم و شنیدیم که شورای هماهنگی راه سبز امید و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در یک اقدام ملی و میهنی انتصابات نمایشی رژیم را تحریم کردند. برای ما که سالهاست اقدامات سازمان‌ها و احزاب اصلاح‌طلب را دنبال می‌کنیم این اقدام مهم محسوب می‌شد و لازم دیدیم که حرکت را ارج نهاده و تقدیر کنیم.
پایگاه اینترنتی ندای سبز نیز در تحلیلی به قلم رجب مزروعی نوشت: پس از مهندسی انتخابات دو نامزدی که به اقتدارگرایان تعلق ندارند در میان نامزدها باقی مانده‌اند. حضور این دو باعثرخداد نوعی دوگانگی تحلیلی در میان اصلاح‌طلبان در مورد شرکت یا عدم شرکت دراین‌ بازی شده است، و هر چند من این رخداد را یکی از هدفهای اصلی «مهندسی انتخابات» می‌دانم. وی می‌افزاید استدلال می‌شود که درصد قابل توجهی از مردم بهر دلیل در انتخابات شرکت می‌کنند(با توجه به همزمانی انتخابات شوراها برخی این رقم شرکت را تا ۷۰ درصد بالا می‌برند و البته رسانه‌های اقتدارگرا هم هر روز روی این عدد مانور می‌دهند!)، و ما باید با مردم همراهی نمائیم، حتی اگر بپذیریم که اینگونه باشد اصلاح‌طلبان هیچگونه ابزاری برای جلوگیری از «مهندسی انتخابات» و تقلب و حتی راستی‌آزمایی این میزان مشارکت در انتخابات ندارند.
از سوی دیگر ارگان گروهک ملی - مذهبی از قول یکی از فتنه‌گران فراری(حسن فرشتیان روحانی‌نمای مقیم پاریس) مدعی شد: انتخابات دیگر زمین بازی تحول‌خواهان و اصلاح‌طلبان نیست حتی اگر آقایان هاشمی و یا خاتمی پشت سر یکی از این آقایان بروند، با توجه به مهندسی ایجاد شده، اندک آرایی که اعلام می‌شود به رخ آنها کشیده خواهد شد و گفته خواهد شد این هم کاندیدای شما که با همه حمایت‌ها و بسیج‌تان مجموعه آرای شما، مثلا یک دهم افراد واجد شرایط رای‌ دادن است.
در همین حال رادیو فردا در گزارشی تصریح کرد: «با رد صلاحیت هاشمی واقع‌گرایی اپوزیسیون دمکرات ایران به پایان خود می‌رسد. کاندیداهای تحمل شده اصلاح‌طلب نه سابقه، نه قابلیت، نه قصد، نه امکان و نه جسارت فرستادن پیام تغییر به مخاطبین بالقوه خود را دارند. فرو رفتن اپوزیسیون از این مرز برابر است با از دست دادن هویت و حرمت خود و عملا معنی‌اش بازی در زمین مین‌گذاری شده رژیم ایران است. رفتن به راه تبلیغ بر بدیل بودن دو شخص «اصلاح‌طلب» و «نیمه اصلاح‌طلب» در خیل از صافی گذشتگان، گام نهادن در راهی بن‌بست است که انتهایش به تبلیغ برگزیدن بدتر در برابر بدترین، می‌انجامد. توهم جایز نیست. پیامد شرکت اپوزیسیون، مخدوش شدن انتخابات است و در محاق کشیدن اختلاف میان انتخابات آزاد و فرمایشی است. پیامدش بی‌هویت کردن اپوزیسیون و ناامید و منفعل کردن حاملین بالقوه دمکراسی، است. رفتن به چنین راهی معنی‌اش نه واقع‌گرایی که «دریوزگی سیاسی» است. سزاوار نیست که اپوزیسیون و همرهان جنبش سبز، آلت دست جمهوری اسلامی قرار گیرند و اعتبار خود را در میان مخاطبان بالقوه‌شان خدشه‌دار کنند.
از سوی دیگر رادیو فرانسه در تحلیلی گفت: «تحول‌خواهان شرکت در انتخابات و حمایت از یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب را با توجه به مهندسی انتخابات گل زدن به دروازه خودی و به نفع حریف توصیف می‌کنند. بیژن حکمت می‌گوید حامیان حکومت می‌خواهند که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند، تنور انتخابات را گرم کنند و با مقداری رأی برای عارف و روحانی اینطور گفته شود که این انتخابات واقعی بوده است. این بزرگترین اشتباه تاریخی اصلاح‌طلبان خواهد بود اگر بعد از تحلیل‌هایی که تاکنون از اوضاع عرضه کرده‌اند و بعد از برخوردهایی که حاکمیت با آنها کرده، دوباره بخواهند وارد یک بازی انتخاباتی بشوند که غیر واقعی است. آنها در صورت چنین کاری، در حقیقت به یک شبح انتخاباتی جان خواهند بخشید و طوری وانمود خواهد شد که این انتخابات واقعی است».
عبدالرضا تاجیک از اعضای گروهک ملی مذهبی و از همکاران متواری نشریات زنجیره‌ای هم به رادیو فرانسه گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از اصلاح طلبان و چهره‌های شاخص آنان به این تمایل دارند که کاندیدایی را حمایت نکنند.
گفتني است پيش از اين گروهک شوراي هماهنگي سبز (وابسته به امير ارجمند) و برخي از اعضاي حزب منحله مشارکت از تحريم انتخابات حمايت کردهاند و اين در حالي است که پيوستن به چند تحريم، تير خلاص را به ادعاي اصلاحطلبي و وفاداري به جمهوري اسلامي خواهد زد.