به گزارش افکارنیوز، عباس آخوندی در روزنامه شرق نوشت:

روز گذشته، روحانی، نخستین سخنرانی رسمی خود پس از انتخاب‌شدن به‌عنوان رییس‌جمهور اسلامی ایران را در مرکز همایش‌های صداوسیما ایراد کرد. نیم‌نگاهی به محورهای اصلی بیان شده توسط رییس‌جمهور منتخب، نشان می‌دهد که او با تحلیل درست از شرایط موجود، آسیب‌های کشور و مطالبات مردمی را به‌درستی شناخته و در پی پاسخگویی به آنهاست.

تاکید بر پایبندی به وعده‌های انتخاباتی، تلاش برای ایجاد وفاق و همدلی میان همه ارکان نظام، تقدیر از همه طرف‌های دخیل در امر انتخابات و البته انتقاد از معیار دوگانه در سیاست خارجی و داخلی، احترام به حقوق‌بشر با تاکید بر آموزه‌های اسلام و البته سیاست خارجی توانمند برای اعتماد‌سازی و در عین حال، حفظ منافع و پرستیژ ایران، از جمله موضوعاتی بود که دیروز مورد اشاره قرار گرفت. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین هدف‌گذاری ایشان، «پرکردن شکاف» ‌هاست.

کشور در دوره هشت‌ساله گذشته، با مفهومی به نام شکاف‌های مختلف مواجه شد که در سیاست خارجی و داخلی و حتی در عرصه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد خود را نشان داد. در حوزه اقتصاد، میان دولت و بخش خصوصی، تعامل لازم شکل نگرفت و در پاره‌ای موارد، به سمت تقابل رفت. در سیاست خارجی، شرایط به شیوه‌ای نامتوازن، اداره شد و در سیاست داخلی، تضادهایی بروز کرد. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین کاری که باید صورت بگیرد و آقای روحانی هم این راهبرد را در دستور کار خود قرار داده، توجه به ترمیم این شکاف‌هاست. قدرت ملی ایران قاعدتا متکی است بر وحدت اجتماعی مبتنی بر منافع ملی.

با در نظر داشتن این مولفه، باید تلاش برای ارتقای جایگاه ایران و تقویت قدرت ملی، پایه‌ریزی شود. طبیعی است وقتی نیروهای داخلی و آحاد جامعه، همگرایی حداکثری را شکل نداده باشند، قدرت‌های جهانی در معاملات پیچیده عرصه دیپلماسی و روابط بین‌الملل، یک کشور را دست‌کم می‌گیرند و شرایط بعضا ظالمانه مدنظر خود را به آن ملت تحمیل می‌کنند. اتفاقی که در انتخابات سال ۹۲ با هوشمندی همه نیروهای منتقد به‌ویژه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی و حتی نیروهای منتقد و منصف جریان اصولگرا رخ داد، فتح بابی بود برای پاسداشت منافع ملی به این مفهوم که آنان، منفعت همه ملت ایران را بر منافع گروهی ترجیح می‌دهند.

درواقع عزم ملی شکل گرفته تا با پر کردن شکاف‌ها، ائتلافی میان نیروی ملی مبتنی بر منافع ملی شکل گیرد. این مهم‌ترین ابزار در اختیار روحانی است. به بیان دیگر نیروهای سیاسی، نیروی اجتماعی را در چارچوب سیاست‌های کلان شکل دادند و امید اجتماعی را آفریدند. آقای روحانی از این ابزار می‌تواند برای پر کردن شکاف‌های مورد اشاره بهره بگیرد. ماجرای یکشنبه سیاه مجلس که در ماجرای استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی رخ داد، ترمیم اختلافات را به یک امر غیرقابل انکار، بدل کرد و حضور علی لاریجانی در دفتر کار حسن روحانی و پالس‌های مثبت رییس‌جمهور منتخب و مجلس نهم، نویدبخش مدیریت اختلافات و همگرایی است. نکته قابل‌توجه این است که نیروهای اصلاح‌طلب و منتقد نیز، عادی شدن فعالیت سیاسی و امکان سیاست‌ورزی و طرح انتقادات را در گرو همین پرکردن شکاف در عرصه رسمی می‌بینند و به این امر کمک می‌کنند.

یک نکته مهم از دریچه اصلاحطلبی این است که پرشدن این شکاف بهنفع همه است. نکته دوم پرکردن شکاف بینالمللی است که با سخنان روز گذشته دکتر روحانی و شعارهای انتخاباتی ایشان، امیدواری به انجام آن افزایش یافته است. او میخواهد هستههایی ایجاد کند تا اعتماد بینالمللی را در پی داشته باشد. سخنان روز گذشته نشان داد، رییسجمهور منتخب بهخوبی میداند کسی میتواند در عرصه جهانی و داخلی بهدنبال ارتقا باشد که ابزار داخلی آن را قبلا ایجاد کرده است. امید ابزار روحانی است.