پیشنهاد ایران برای تامین برق کومور

به گزارش افکارنیوز، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان بلافاصله بعد از ورود به فرودگاه مورونی پایتخت کومور مورد استقبال وزیر امور خارجه اتحادیه کومور با انداختن یک حلقه گل به گردن صالحی از وی استقبال گرمی به عمل آورد.

همچنین مجید حمیدی بنام - سفیر کشورمان در کومور، رئیس مراکز درمانی هلال احمر، رئیس مرکز جامعه المصطفی، رئیس مرکز کمیته امداد امام خمینی(ره) که در اتحادیه کومور حضور دارند همراه با خانواده هایشان در جمع استقبال کنندگان از صالحی قرار داشتند.

آندسته از بومیهای کومور که به زبان فارسی آشنایی کامل داشتند با در دست گرفتن پرچم کشورمان به مهمانان ایرانی خود با زبان فارسی خوش آمد گفتند.

علی اکبر صالحی در فرودگاه کومور و در جمع خبرنگاران درباره کومور با بیان اینکه کشور کومور از چند جزیره تشکیل شده، این کشور سال ۱۹۷۵ از فرانسه جدا شد و هم اکنون بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

وی با مناسب ارزیابی کردن روابط ایران و کومور، به استقرار نمایندگی برخی از دستگاههای کشور از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، هلال احمر و جامعه المصطفی اشاره و برای تکمیل پروژه های ایران در این کشور همچنین گسترش روابط تجاری، فرهنگی، علمی، فنی و اقتصادی بین ایران و این کشور ابراز امیدواری کرد.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، اتحادیه کومور نیازمند گسترش برخی کمک های بهداشتی و زیربنایی است که ایران می تواند در این زمینه تجربیاتش را در اختیار این کشور قرار دهد.

این مقام مسئول کشورمان همچنین بر ایجاد یک آموزشگاه فنی حرفه ای در این کشور تاکید کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان، یکی از مهمترین مشکلات کوموریها نبود برق کافی عنوان کرد و گفت: کومور از امکانات زیربنایی کافی برای برق بهره ای ندارد، ضمن اینکه یکی از راههای استفاده کوموریها از برق سوخت است که این کشور با نداشتن سوخت کافی نیز دست و پنجه نرم می کند.

وی ادامه داد: به همین منظور در پی راه حلی برای حل مشکلات برق و سوخت مردم کومور از جمله سلولهای خورشیدی و توربین های بادی هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور، خاطرنشان کرد که به دعوت وزیر امور خارجه کومور و همچنین پاسخ به حضور چندین باره محمدبکری عبدالفتاح شریف به این کشور سفر کرده است.

همچنین محمدبکری عبدالفتاح شریف - وزیر امور خارجه اتحادیه کومور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه علی اکبر صالحی را دوست و برادر خود می داند، با تاکید بر روابط مناسب ایران - کومور، گفت: همین که تا فرودگاه کومور آمده ام نشان دهنده روابط مناسب ایران و کومور است.

وی ادامه داد: هدف از این گفتگو و تبادل نظر درباره چگونگی گسترش همکاریها و روابط میان دو کشور است.

وزیر امور خارجه اتحادیه کومور ابراز امیدواری کرد که این دیدار فصل جدید از توسعه را برای دو کشور به همراه داشته باشد.

اتحادیه کومور کشوری فقیر است که بین جزیره ماداگاسکار و جنوب تنگه موزامبیک واقع و در داخل اقیانوس هند قرار دارد.

ورود صالحی به کومور با سالگرد استقلال کومور از استعمار فرانسه همزمان شده است.