دیدار جداگانه برخی سفیران با احمدی‌نژاد

به گزارش افکارنیوز، محمود احمدی‌نژاد در دیدار بهارت راج پودیان سفیر جدید نپال در ایران، روابط ایران و نپال را بسیار عمیق و تاریخی دانست و گفت: روابط دو کشور براساس فرهنگ و علائق انسانی پایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به نقش مهم این کشور در جنبش عدم تعهد تأکید کرد: جنبش عدم تعهد نقشه راه و عبور از بحران‌ها، ناامنی‌ها و رسیدن به جامعه‌ای عدالت محور و سرشار از صلح و آرامش است.

رییس‌جمهور با اشاره به روابط رو به رشد ایران و نپال ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در دوره مسئولیت سفیر جدید نپال در تهران نسبت به گذشته توسعه و تعمیق بیشتری یابد.

بهارت راج پودیان سفیر جدید نپال نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به احمدی‌نژاد، روابط دو کشور ایران و نپال را رو به گسترش دانست و گفت: کشور نپال برای توسعه مناسبات و همکاری‌های دو جانبه و بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس سران جنبش عدم تعهد، نقش جمهوری اسلامی ایران را در مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در سازمان جنبش عدم تعهد مهم و اساسی ارزیابی کرد.

رییس‌جمهور کشورمان همچنین در دیدار محمد ظهر حرسی سفیر جدید جیبوتی، به روابط مستحکم و برادرانه ایران و جیبوتی اشاره کرد و گفت: امیدوارم همکاری‌های دو جانبه تهران - جیبوتی در جهت منافع دو ملت هر چه بیشتر گسترش یابد.

احمدی‌نژاد توسعه روابط با کشورهای آفریقایی بویژه جیبوتی را حائز اهمیت خواند و در ادامه از پیام محبت‌آمیز رییس‌جمهور، دولت و ملت این کشور نسبت به توسعه روابط دوجانبه ایران و جیبوتی تشکر کرد.

محمد ظهر حرسی، سفیر جدید جیبوتی نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس‌جمهور کشورمان با اشاره به روابط رو به گسترش دو کشور از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه هرچه بیشتر روابط و مناسبات دو جانبه قدردانی کرد.

وی همچنین از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در تقویت و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و جهان اسلام تقدیر کرد.

در ادامه این دیدارها، احمدی‌نژاد عصر شنبه با سانتیاگو ایرازابال مورائو سفیر جدید برزیل در ایران ملاقات کرد و در این دیدار، تلاش برای برقراری و استقرار نظم عادلانه در جهان را مأموریت بزرگ و مشترک دولت‌ها و ملت‌های مستقل برشمرد و گفت: تحقق این امر باعثمی‌شود تا همه تبعیض‌ها، ناامنی‌ها و اختلاف‌ها از بین برود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و برزیل دو کشور دوست و همراه با یکدیگر هستند، اظهار داشت: روابط تهران - برازیلیا بسیار عمیق و گسترده بوده و هیچ نقطه منفی در روابط دو کشور وجود ندارد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران و برزیل دو کشور و ملتی هستند که در یک جبهه قرار دارند، تصریح کرد: ما دیدگاه‌ها، منافع و دشمنان مشترکی داریم و عده‌ای هستند که نمی‌خواهند کشورهایی مانند ایران و برزیل، پیشرفته و قدرتمند باشند، که در این راستا باید روابط خود را تا حد ممکن گسترش دهیم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای توسعه جمهوری اسلامی ایران و برزیل وجود ندارد، اظهار امیدواری کرد تا با تلاش مسئولان دو کشور شاهد گسترش همه جانبه میان تهران - برازیلیا باشیم.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز نظام سلطه که تجربیاتی از دخالت‌های خود در تحولات شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه به دست آورده به دنبال طراحی جدید برای کشورهای آمریکای لاتین در آینده است، ‌ خاطرنشان کرد: آنها با این اقدامات قصد دارند تا مشکلات اقتصادی خود را به سایر نقاط جهان منتقل کنند، اما مطمئناً رهبران منطقه آمریکای لاتین با هوشیاری برنامه‌ریزی لازم را برای مقابل با این توطئه‌ها در پیش خواهند داشت.

سانتیاگو ایرازابال مورائو سفیر جدید برزیل نیز در این دیدار، استوارنامه خود را به احمدی‌نژاد تقدیم کرد و با تأکید بر تعمیق و توسعه روابط میان جمهوری اسلامی ایران و برزیل گفت: ‌ در روابط دو کشور نه تنها در سطح سیاسی بلکه در زمینه‌های گوناگون از جمله تجاری، علمی و فناوری باید شاهد پویایی بیش از گذشته باشیم.

سفیر جدید برزیل خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و برزیل در سطح بین‌المللی و سیاسی نظرات مشترک بسیاری با یکدیگر دارند که باید با استفاده از این زمینه‌ها در راستای گسترش همکاری‌ها گام برداشت.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور کشورمان همچنین در دیدار پال‌فلی سفیر جدید استرالیا در تهران، بر ضرورت گسترش و تعمیق مناسبات و روابط همه‌جانبه ایران و استرالیا تاکید کرد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه " روابط جمهوری اسلامی ایران و استرالیا همواره روابط خوبی بوده و هیچ نقطه تاریکی در روابط تاریخی دو کشور وجود ندارد "، اظهار کرد: مطمئناً در آینده سطح روابط بهتر از گذشته بوده و شاهد گسترش و تعمیق آن خواهیم بود.

پال‌فلی سفیر جدید استرالیا نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس‌جمهور ایران، خواستار توسعه سطح مناسبات همه جانبه تهران - کانبرا شد.

همچنین، احمدی‌نژاد در دیدار «جرج خلق» فرستاده ویژه رییس‌جمهور گویان، با بیان اینکه " روابط جمهوری اسلامی ایران و گویان هرگز تضعیف و قطع نخواهد شد "، اظهار کرد: مطمئناً با تلاش‌ مسئولان دو کشور راه‌های همکاری های مشترک بررسی و در این مسیر تلاش خواهد شد.

وی با اشاره به عمق دوستی و برادری میان جمهوری اسلامی ایران و گویان خاطرنشان کرد: رابطه میان دو کشور رابطه‌ای است که هرگز تضعیف و قطع نخواهد شد هر چند که ایران و گویان از لحاظ جغرافیایی فاصله زیادی با یکدیگر داشته باشند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و گویان در یک جبهه قرار داشته و مطمئناً با تلاش‌های مسئولان دو کشور راه‌های همکاری مشترک بررسی و در این مسیر تلاش خواهد شد.

جرج خلق فرستاده ویژه رییسجمهور گویان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ پیام کتبی رییسجمهور این کشور به احمدینژاد، خواستار گسترش سطح روابط و انجام فعالیتهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران شد.