سازمان کنفرانس اسلامی سکوت نکند / اتحادیه اروپا مقلد بی منطق امریکا
افزایش سرعت تحولات با افزایش سرعت سرکوبها، تایید سلامت مهندسان ایرانی، تعیین سفیر در مصر گمانه زنی است، آمادگی مذاکره با۱ + ۵، واکنش به سایت سفارت انگلیس و … از جمله محورهای نشست این هفته سخنگوی وزارت خارجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران که در محل وزارت خارجه برگزار شد، درباره سفر خزاعی نماینده دایم ایران در سازمان ملل به مصر و نیز اخبار منتشر شده مبنی بر گشایش سفارت ایران و مصر در آینده نزدیک و تعیین سفیر ایران در مصر گفت: با توجه به تحولاتی که در کشور مصر اتفاق افتاده و دولت مورد حمایت مردم روی کار آمده است، استقبال مقامات مصری و ایرانی از برقراری رابطه اعلام شده است.

وی افزود: سفر آقای خزاعی به مصر در قالب نشست تخصصی بود که ایشان از طرف سازمان ملل شرکت کرد و در آن چارچوبی برای روابط دوجانبه تعریف نشده بود.

تعیین سفیر در مصر گمانه زنی است

مهمانپرست گفت: فکر می کنم اخباری هم که درباره تعیین سفیر یا اقدامات دیگر منتشر می شود مقداری حدس و گمان و عجولانه است هرچند ما آمادگی داریم به محض اینکه این زمینه در برادران مصری ما به وجود آید قدم های جدی را برداریم.

تایید سلامت مهندسان ایرانی

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه، در خصوص متخصصان ربوده شده در افغانستان افزود: همان طور که دیروز هم برخی رسانه ها در این باره مطلبی را اعلام کردند، بلافاصله بعد از انتشار خبر ربوده شدن تعدادی از مهندسان ایرانی در افغانستان، موضوع از طریق مرکز و سفارت افغانستان در تهران و نیز از طریق سفارتمان در کابل پیگیری شد.

وی تصریح کرد: تماس های مختلفی با مقامات سیاسی و نیروهای مرزبانی افغانستان گرفته شدکه حاصل این پیگیری ها اطلاع یافتن از سلامت این افراد و تاکید بر مسئولیت بالای دولت افغانستان در حفظ جان اتباع ایرانی و پیگیری آزادی هر چه سریع تر آنها بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این گروه از مهندسان ایرانی در طرحی عمرانی در افغانستان مشغول کار هستند که همراه با تعدادی از اتباع افغان ربوده شده اند.

مهمانپرست افزود: پیگیری ها برای آزادی هر چه سریع تر آن ها به صورت جدی در دستور کار وزارت امور خارجه است.

افزایش سرعت تحولات با افزایش سرعت سرکوبها

وی در پاسخ به خبرنگار رویتر درباره سخنان وزیرخارجه بحرین در مورد اوضاع منطقه و زمان ترک خاک این کشور از طرف نیروهای عربستانی و اماراتی گفت: ما مواضع کشورمان را به صورت صریح و شفاف اعلام کرده ایم، موج بیداری در میان ملت های منطقه ایجاد شده است و این موج به دنبال خود تغییراتی را در هر کشور ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: راه حل مواجهه با این موج مردمی، گوش کردن به مطالبات مردم و تحقق خواسته های آنان است، رویکرد سرکوب و خشونت و بکارگیری نیروهای نظامی به دست مقامات آن کشور و یا دخالت کشورهای دیگر در این زمینه رویکردی اشتباه و انحرافی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: چیزی که می تواند به دولت ها کمک کند همراه شدن با خواسته های مردم و تحقق آنهاست اینکه اتهاماتی به سایر کشورها وارد شود برای اینکه در بحرانی که با آن روبرو هستند چاره جویی کنند رویکرد درستی نیست و راه حل مسئله نخواهد بود.

مهمانپرست گفت: هرچه شدت سرکوب مردم و توجه نکردن به خواسته های آنها افزایش پیدا کند سرعت تغییرات و کیفیت تغییر در آن کشورها افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: درباره کشورهای منطقه بارها اعلام کرده ایم به هیچ وجه دخالت در امور دیگر کشورها جزو دستور کار وزارت امورخارجه کشور ما نیست، بلکه احترام به حاکمیت کشورها و برقراری روابط براساس احترام متقابل جزو اصول سیاست خارجی ماست.

مهمانپرست افزود: به هیچ وجه این ادعاهایی را که درباره ایران صورت می گیرد درست نمی دانیم و آن را نوعی فرار به جلو تلقی می کنیم برای اینکه برخی از این دوستان در مواجهه با خواسته های مردم می خواهند صورت مسئله را تغییر بدهند.

وی اظهار داشت: البته اعلام کردیم که کشورهای منطقه باید هوشیار و با درایت مراقب فتنه های آمریکایی صهیونیستی در منطقه باشند، زیرا هدف نهایی آنها ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی و دورکردن آنها از همدیگر است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: هر قدر کشورهای منطقه مقتدر و از حمایت مردمی بالاتری برخوردار باشند و رویکرد همگرایی و همکاری را دنبال کنند برای رشد و توسعه منطقه موثرتر خواهد بود و امنیت و ثبات را تقویت می کند و این چیزی نیست که خوشایند رژیم صهیونیستی و حامیان آن باشد.

مهمانپرست افزود: بنابراین رژیم صهیونیستی و حامیان آن فتنه های زیادی را در دستورکار گذاشته اند و انتظار ما این است که مقامات کشورهای منطقه هوشیار باشند و با درایت با این فتنه ها برخورد کنند البته مردم کشورهای منطقه ما هوشیار هستند و متوجه همه فتنه ها خواهند بود.

تغییر ساختار وزارت خارجه به مراحل نهایی رسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تغییرات و تحولات ساختاری در این وزارتخانه گفت: بازنگری در ساختار تشکیلاتی این وزارتخانه با دقت و درایت و نظر خواهی از همه کارشناسان حوزه سیاست خارجی درحال پیگیری است.

مهمانپرست افزود: تاکنون جمع بندی بحثهایی که دنبال شده نتایج بسیار خوبی داشته است و نزدیک به ۹۰ درصد ان موضوعی که باید ساختار جدید وزارت خارجه را شکل بدهد مشخص شده است و مراحل نهایی خود را طی می کند.

وی گفت: این تغییر ساختار و بازنگری در ساختار تشکیلاتی به منظور تقویت توانایی های وزارت امور خارجه برای اجرای اهداف و سیاستهایی است که در شرایط حاضر باید با قدرت دنبال شود.

نشست صالحی با رسانه ها

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره زمان نشست وزیر امور خارجه با رسانه های خبری گفت: نشست وزیر با رسانه ها هم در اینده نزدیک انجام می شود.

مهمانپرست افزود: حجم تحولات در منطقه و در سطح بین الملل بسیار بالاست و فرصت برای رسیدن به کار رسانه ها خیلی محدود شده است و اقای صالحی به شدت درگیر بحثهای منطقه ای، رایزنی ها و پیگیری موضوعات مربوط به مسائل منطقه و بین الملل است ولی به ارتباط با رسانه ها توجه ویژه دارد و در اولین فرصت این کار انجام می شود.
وزارت خارجه به اقدامات برای توقف جنایات بحرین ادامه می دهد

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه خبرنگار خبرگزاری مهر پرسید بعد از وقوع تحولات اخیر بحرین وزارت خارجه تحرکاتی را در دستور کار داشته این تحرکات تا چه اندازه به کاهش جنایات در بحرین انجامیده و آیا اقدامات جدیدی در دستور کار است؟ که مهمانپرست در پاسخ گفت: پیگیری همه جانبه تحولات کشورهای منطقه به ویژه بحرین در دستورکار ما قرار دارد.

وی افزود: حتما کشورها و مجامع بین المللی درباره این تحولات مسئولیت بیشتری دارند و باید تحرکات جدی داشته باشند و اقدام عملی صورت دهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: سکوت آنان می تواند افکار عمومی را متوجه سیاسی بودن برخی ادعاهایشان در زمینه حقوق بشر کند و آنچه در ذهن مردم دنیا می ماند ظلمی است که به مردم این منطقه صورت می گیرد و سکوتی است که می تواند همراهی کننده با این ظلم ها باشد.

مهمانپرست تصریح کرد: آنها باید به افکارعمومی دنیا پاسخگو باشند که چرا در مقابل اتفاقات در کشورهای مختلف رویکرد دوگانه دارند و چرا در قبال جان انسانها و حقوق بشر که مدعی هستند اینگونه رفتار می کنند؟

وی تاکید کرد: ما همه تلاشمان را خواهیم کرد که اقدام جدی صورت گیرد تا شاهد ادامه برخوردهای خشونت آمیز با مردم منطقه به ویژه مردم بحرین نباشیم.

آمادگی مذاکره با۱ + ۵

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه، خبرنگاری پرسید حدود۱۰ روز پیش وزیر امور خارجه خبر داد که خانم اشتون به جلیلی نامه نوشته که جلیلی نیز در حال پاسخ به آن است؛ محتوای این نامه چیست و آیا به آن پاسخ داده شد؟

رامین مهمانپرست پاسخ داد: درباره مذاکراتی که میان کشورهای گروه۱ + ۵ و جمهوری اسلامی ایران پی گیری می شود چارچوبی در اجلاس ژنو ۳ طراحی و تفاهمی ایجاد شد و نیز بحثهایی در همین زمینه در استانبول صورت گرفت.

وی افزود: ما همچنان آمادگی داریم براساس تفاهمی که صورت گرفته و دستورکاری که تعیین شده بود قدم های بعدی را برداریم و هر وقت این آمادگی در طرف مقابل باشد ما آماده پی گیری موضوع هستیم.

مهمانپرست اضافه کرد: حتما مواردی که می تواند در دستورکار قرار گیرد شامل موضوعاتی است که درباره آن تفاهم شده است و در این مذاکرات به هیچ وجه بحثی درباره فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما فکر می کنیم فعالیت های هسته ای کشور ما مسیر طبیعی خود را طی می کند اما درباره چارچوبی که برای دیگر موضوعات و مواردی که در پیگیری آنها تفاهم و اشتراک نظر داریم و می توانیم مشارکت داشته باشیم آمادگی ادامه بحثها را داریم.

رویکردهای اشتباه که می تواند زخم های عمیق ایجاد کند

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه خبرنگاری پرسید: عربستان این روزها ایران را به قطع رابطه سیاسی تهدید و به دخالت در امور داخلی خود متهم می کند، این در حالی است که مقامات عالیرتبه ایرانی با مقامات سعودی رابطه حسنه و دیرینه ای دارند، موضع رسمی کشورمان درباره عربستان چیست؟

مهمانپرست پاسخ داد: ما بارها به آنها اعلام کرده ایم موضع اصولی کشور ما توسعه همکاری با کشورهای منطقه و ایجاد وحدت در میان جهان اسلام است.

وی افزود: هر تلاشی برای ایجاد تفرقه میان کشورهای اسلامی و بر هم زدن وحدت جهان اسلام تنها منافع رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در منطقه تأمین خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: فکر می کنیم روش های اشتباه در برخورد با مطالبات مردمی می تواند تبعات سنگینی برای کشورهای منطقه داشته باشد.

مهمانپرست افزود: بهتر است هر کدام از این کشورها با حفظ احترام به حاکمیت ملی سایر کشورهای منطقه برای کارهایی که می تواند مطالبات مردمی را تحقق بخشد و بین ملتها و دولت های منطقه نزدیکی ایجاد کند تلاش کنند.

وی اضافه کرد: این کشورها همچنین باید از رویکردهای اشتباه که می تواند زخم های عمیق ایجاد کند و برای دولت ها هیچ زمینه ای برای اقتدار باقی نمی گذارد، پرهیز کنند و این رویکرد اشتباه را تغییر دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه ایا ایران امادگی برگزاری نشستی بین المللی برای حمایت از کشورهایی که در انها تغییر و تحولات صورت گرفته است دارد؟ گفت: همه تحولاتی که در منطقه اتفاق می افتد به صورت کامل و دقیق مورد رصد دستگاه دیپلماسی قرار گرفته است.

مهمانپرست افزود: هر اقدامی که بتواند به تثبیت وضع مناسب منطقه و جلوگیری از هجوم بی رحمانه در برخی کشورهای منطقه کمک کند، حتما برای ان اقدام خواهیم کرد.

مردم ایران نسبت به تحولات منطقه حساس اند

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه، خبرنگاری پرسید: معاون وزیر خارجه عربستان گفته است که اگر ایران امنیت دیپلمات های کشورش را افزایش ندهد آنها را از تهران فرا می خواند؛ در این باره چه نظری دارید؟

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ گفت: امنیت سفارتخانه ها جزو اصول اساسی هر کشوری است و ما هم به نوبه خودمان برای امنیت سفارتخانه ها و حفظ جان دیپلمات ها اقدام می کنیم.

رامین مهمانپرست افزود: البته مردم کشور ما به اتفاقات منطقه حساسند و با دقت و ظرافت این مسائل را پیگیری و احساسات خود را بیان می کنند.

وی در عین حال گفت: البته این بیان احساس نباید به کار سفارتخانه ها لطمه ای وارد کند و وظیفه ما این است که از هر گونه تعرض به سفارتخانه ها جلوگیری کنیم و این اقدام جزو اصول هر کشوری است.

اظهارات برخی مقامات منطقه در مسیر اظهارات صهیونیست ها

در ادامه نشست خبری، خبرنگار الکوثر به اتهامات نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برخی مقامات وزارت خارجه عربستان بر ضد ایران که ادعا می کنند ایران در تحولات بحرین و یمن اثرگذار است، اشاره کرد و موضع ایران در این باره را خواستار شد.

مهمانپرست گفت: اظهارات مقامات صهیونیستی به سبب عصبانیت آنها از حرکت های مردمی در منطقه و احساس نگرانی و خطری است که با آن روبرو هستند چرا که آنها فکر می کنند اگر مردم در تعیین سرنوشت خودشان در منطقه دخالت و مشارکت بیشتری داشته باشند و دولت های منطقه نیز با حمایت مردمشان اقتدار بالاتری پیدا کنند، منافعشان به شدت تهدید خواهد شد.
وی این گونه اتهامات علیه ایران را ناشی از نگرانی و برای ایجاد فتنه علیه ایران یا برخی کشورهای دیگر دانست و گفت: اگر برخی مقامات کشورهای منطقه ما در مسیر همین اتهامات صحبت کنند معلوم است که اسیر این فتنه و ترفند صهیونیستی شده اند و از این مقامات انتظار داریم با درایت و هوشیاری با آنچه رژیم صهیونیستی و حامیانش طراحی می کنند برخورد کنند و منافع و خواسته های مشروع ملت خود را در دستور کار قرار دهند.

مهمانپرست افزود: اینکه جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با ظلمی که به مردم منطقه روا شده چه کرده از طرق مختلف قابل ارائه است.

سخنگوی وزارت امورخارجه، تحرک جدی دستگاه دیپلماسی در بیان خواسته ملت های منطقه، دفاع از این خواسته ها و توصیه مقامات کشورها به برآورده کردن خواسته های مشروع ملت خودشان را نمونه ای از تحرکات دستگاه سیاست خارجی ایران خواند و گفت: وزیر امورخارجه کشورمان در تماس تلفنی با شخصیت های سیاسی و بین المللی و همچنین در مکاتبه با مجامع بین المللی، توجه جدی مردم دنیا و سازمان های بین المللی و مقامات کشورها را به اتفاقات اخیر منطقه جلب کرده است.

وی افزود: خواسته دستگاه دیپلماسی ما این است که آنها در قبال این اتفاقات، استانداردهای دوگانه موجود در رویکرد کشورهای غربی را کنار بگذارند و با اتفاقات منطقه، گزینشی برخورد نکنند.

مهمانپرست گفت: وزیر امورخارجه همچنین در تماس های متعدد با سفرای کشورهای مختلف که برخی اعضای شورای امنیت هم در میان آنها هستند، مسئولیت تاریخی شان را متذکر شده و از آنها خواسته است با ادامه سکوت خود در این جنایات شراکت نداشته باشند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: وظیفه انسانی همه افراد و به ویژه مقامات کشورهای مختلف این است که از هر راه ممکن برای جلوگیری از سرکوب و کشتار مردم اقدام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از سازمان کنفرانس اسلامی انتظار می رود در برابر سرکوب و کشتار مردم منطقه سکوت نکند.

سازمان کنفرانس اسلامی سکوت نکند
در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه، خبرنگاری پرسید: سازمان کنفرانس اسلامی از ابتدای بروز تحولات منطقه هیچ واکنشی به این مسایل نداشته است، با توجه به عضویت ایران در این سازمان باید چه واکنشی دربرابر این بی توجهی ها نشان داد؟

رامین مهمانپرست پاسخ داد: همان طور که اشاره کردیم ما در تماس های دیپلماتیک با مقامات کشورهای مختلف و مسئولان سازمان های منطقه ای و بین المللی سعی کرده ایم بر مسئولیتی که در قبال تحولات منطقه وجود دارد تاکید و وظیفه آنها را در جلوگیری از تضییع حقوق مردم و سرکوب و کشتاری که صورت می گیرد یادآوری کنیم.

وی افزود: حتما سازمان کنفرانس اسلامی هم مانند برخی مجامع بین المللی دیگر می تواند اقدامات مفیدی انجام دهد و انتظار از این سازمان این است که سکوت نکند، با تحرک قابل قبول خود وارد صحنه شود و جلوی این رفتارهای غیرقابل توجیه را در قبال تظاهرات مسالمت آمیز مردم منطقه و خواسته های مشروع آن ها بگیرد.

واکنش به سایت سفارت انگلیس
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ادامه دخالت های سفارت انگلیس در امور داخلی ایران و اقدام وزارت امور خارجه در این باره گفت: درباره فعالیت های سفارت انگلیس در تهران، حساسیت های لازم وجود دارد.

رامین مهمانپرست تاکید کرد: متناسب با اقدامات این سفارت، برخورد مناسبی می کنیم و تذکرات جدی به آنان داده می شود.

وی افزود: نتیجه بی توجهی به احساسات مردم ما و ادامه روش های مداخله آمیز در مسائل داخلی کشورمان حتما دولت انگلیس را در روابط خوب با کشورمان دچار مشکل خواهد کرد.

مهمانپرست گفت: راه حل توسعه روابط، دخالت در امور داخلی کشورها نیست و این کشور های غربی باید با پرهیز از تکرار مسیر اشتباه خود سعی کنند به مسائل داخلی خود رسیدگی کنند.

وی تصریح کرد: نقض جدی حقوق بشر در همین کشورهای غربی، فراوان دیده می شود؛ به ویژه انگلیس که در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم خود پرونده سیاهی دارد.

مهمانپرست افزود: بهتر است آنان به مسائل داخلی خود توجه کنند و ادعای طرفداری از حقوق ملت ها را در منطقه ما نداشته باشند که به هیچ عنوان از این رفتارها استقبال نمی شود.

تاکید بر آزادی تاجیک

وی همچنین درپاسخ به پرسشی درباره برنامه وزارت امور خارجه برای پیگیری وضع نصرت الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن گفت: یکی از نمونه های نقض حقوق بشر، اقدام دولت انگلیس در حصر بدون منطق آقای تاجیک است که بدون اسناد حقوقی این رویه غیرقابل قبول را اعمال می کنند.

مهمانپرست افزود: در پیگیری های خود پرهیز از پیروی کورکورانه از سیاست های مقامات آمریکایی، نقض حقوق بشر و آزادی هرچه سریع تر آقای تاجیک را از آنان خواستار شده ایم.

سفر صالحی به امارات

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری هفتگی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سفر وزیر امورخارجه کشورمان به امارات متحده عربی گفت: درباره برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان ما و امارات و توافق دو کشور در این باره، تاریخی در دستور کار قرار دارد.

رامین مهمانپرست افزود: به محض آن که این تاریخ نهایی شود در چارچوب توسعه همکاری های اقتصادی میان ما و امارات، وزیر امور خارجه به این کشور سفر می کند.

وی گفت: چون رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات، وزیر امور خارجه است، این موضوع مسیر طبیعی خود را طی می کند.

اتحادیه اروپا مقلد بی منطق امریکا

وی در پاسخ به سئوالی دررابطه با تمدید قرارداد امنیتی آمریکا و عراق گفت: مسائل داخلی عراق توسط مقامات تهران در حال پیگیری است و ما به عملکرد دوستان خود در عراق احترام می گذاریم امیدواریم با حضور مقتدرانه و پیگیری بحثهای امنیتی توسط مقامات عراق شاهد ادامه حضور نیروهای خارجی در این کشور نباشیم و هر چه زودتر آنها عراق را ترک کنند.

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با تحریم های اتحادیه اروپا در قبال ایران اظهار داشت: این اقدامات سیاسی به بهانه موضوعات حقوق بشری است و ما مواضع خود را بیان کرده ایم این اقدام تقلید بی منطق از مقامات آمریکایی و با هدف فشار به ایران صورت گرفته است و نوعی فرافکنی و برخورد دوگانه است و هیچ اعتباری ندارد.

تسلیت ایام به سوگواران بحرینی
به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست در آغاز این نشست خبری با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) این ایام را به همه و به خصوص به مردمی که به خاطر سوگواری مورد هجوم غیر انسانی قرار می گیرند تسلیت گفت و همچنین با اشاره به روز ارتش عنوان کرد: اقتدار ایران موجب ثبات و امنیت هر چه بیشتر منطقه خواهد بود.