مجتبي زارعي در نشستي خبري با تشريح برنامههاي اين وزارتخانه در هفته كارگر به تحولات منطقهاي اشاره كرد و با توجه به نزديكي روز جهاني كارگر اظهار كرد: شكلگيري رونق كسب و كار در هفته كارگر يك وظيفه است و ما با كارگران مصري، تونسي، ليبي، بحرين و يمن احساس همدردي ميكنيم.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر کار با بیان این که اتفاقی که در صنعت فولاد مس و صنعت نفت لیبی افتاد، شبیه وقایع انقلاب اسلامی ایران است، خاطر نشان کرد: مجرم بزرگ هفته‌ کارگر کیست؟! و چرا هفته‌ کارگر که در طراز جهانی یک مناسبت جهانی است در کشور آمریکا مورد توجه واقع نمی‌شود آیا علت آن غیر از این است که در ایالت شیکاگو کارگران به خاطر اعتراض به ساعات کاری خود مورد قتل عام واقع شدند.

زارعی افزود: مجرم بزرگ دیگر که در کشور ما از او غفلت می‌شود گروهک‌های تروریستی بودند که بعضا کارگران ما را فراخوان کرده و دعوت به شورش می‌کنند. آیا آنها نمی‌دانند جامعه کارگری ما که بالغ بر ۱۵ هزار شهید به این آب و خاک داده است، تنها ۱۴ هزار نفر آنها توسط همین گروهک‌ها ترور شده اند.

زارعی با تاکید بر این‌که در هفته‌ کارگر، در کشور ما بحثبین نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعه‌ی کارگری است، گفت: امسال مقام معظم رهبری دیدار مستقلی را با کارگران در هفته‌ کارگر پذیرفتند، این دیدار دومین دیداری است که ایشان با جامعه‌ کارگران اختصاص داده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار با بیان این که کارگران در هفته‌ کارگر با مقام معظم رهبری تجدید میثاق می‌کنند، تصریح کرد: هفته‌ کارگر در کشور نباید مظلومانه برگزار شود. ما با کمک شرکای اجتماعی خود در روز پنجم اردیبهشت‌ماه تجدید میثاق کارگران با آرمان‌های امام(ره) را برگزار می‌کنیم و وزیر کار و امور اجتماعی در این روز در حرم مطهر حضرت امام(ره) حضور خواهند داشت.

زارعی درباره‌ دیگر برنامه‌های وزارت کار در هفته کارگر خاطر نشان کرد: روز ششم اردیبهشت‌ماه به روز کارگران و ایثارگران اختصاص یافته است و مدیران کار و مراکز صنفی تلاش می‌کنند با ایثارگرانی که در هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برای مردم زحمت کشیده‌اند، دیدار کنند.

وی ادامه داد: هفتم اردیبهشت ماه روز تجدید‌ میثاق با مقام ولایت و روز هشتم اردیبهشت‌ماه پاسداشت آرمان‌های شهدا و گلباران شهدای جامعه‌ کارگری و نهم اردیبهشت‌ماه روز کارگران و وحدت و بسیج کارگری است.

او ادامه داد: روز دهم اردیبهشت‌ماه نیز روز کارگران، بصیرت و آگاهی و روز یازدهم نیز که روز جهانی کارگر است روزی است که از کارگران برگزیده کشور با حضور ریاست جمهوری تجلیل می‌شود. در این مراسم از کارگر‌ها، کارگروه‌ها و نخبگان کار و تولید و واحد‌های نمونه تجلیل می‌شود.

زارعی با بیان این‌که فرآیند شناسایی کارگران نمونه از سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: فرآیند داوری از مرحله‌ کارگاه‌های استانی و کشوری یک سال طول می‌کشد و از بین ۱۴ هزار و ۲۱۵ نفر که ۹۱ درصد آنها مرد و ۹ درصد آنها زن بودند، ۳۹ نفر به عنوان کارگر نمونه انتخاب شده و ۲۸ نفر نیز به عنوان کارگروه نمونه هستند.

زارعی افزود: از ۶۱۰ واحد در کل کشور که پرونده‌ آنها از مرحله‌ استانی به مرحله‌ ملی رسید، ۶۹ واحد به مرحله ملی وارد شده و در نهایت شش واحد انتخاب شدند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کار درباره‌ این‌که آیا کارگران می‌توانند در هفته کارگر برای مطالبات کارگری و بیان مشکلات خود تجمعی داشته باشند یا خیر، گفت: مسائل صنفی که جزو حقوق کارگران‌ است مربوط به وزارت کشور است و اگر کارگران بخواهند تجمعی داشته باشند در حیطه‌ مسوولیت وزارت کار نیست.

زارعی تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی ستاد وزارت کار در شورای اجتماعی کشور مسوول صیانت از حقوق شهروندی است و مسائل کارگری را به صورت جدی مطالبه می‌کنند. این در حالی است که در دوره‌ جدید دولت دهم شان اجتماعی وزارت کار پررنگ‌تر شده و در خصوص غفلتی که در اجرای قانون شده است، ستاد فرهنگی و اجتماعی، تشکیل شورای اجتماعی را در وزارت کار و امور اجتماعی مورد پیگیری قرار داده است.

وی از تشکیل اتاق بورس کارگران در شرکت بورس خبر داد و گفت: ما در این خصوص رایزنی‌هایی با وزارت اقتصاد داشته‌ایم تا بتوانیم سهام عدالت کارگری را به‌صورت جدی پیگیری کنیم.

وی درباره تسهیلات مسکن مهر به کارگران نیز اظهار کرد: تاکنون ۵۴۰ هزار کارگر شناسنامه‌دار فاقد مسکن متقاضی مسکن مهر بوده و ۲۹۱ هزار واحد مسکن مهر برای آنان در حال ساخت است، این واحد‌ها در مراحل پایانی به سر می‌برند.

وی از شکل‌گیری ستاد عتبات و حج کارگری خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این ستاد را شکل دهیم و از آنجایی که کارگران از طبقه‌ نابرخوردار جامعه هستند، یکی از کارهایی که در دولت نهم و دهم برای آنها شده است، تشکیل همین ستاد به عنوان پیوست فرهنگی است.

زارعی درباره برگزاری همایش اسلامی ایرانی کار خاطر نشان کرد: وزارت کار و امور اجتماعی همگام با وزارت علوم در حال تدوین و پیگیری این همایش هستیم.

او اظهار کرد: پیش از این بین وزارت کار و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد کتابخانه‌های روباز در کارگاه‌های با ظرفیت ۵۰ نفر امضا شده بود. هم‌اکنون نیز هر کارگاهی که درخواست این کتابخانه ها را داشته باشد به سرعت این اتفاق رخ می‌دهد و تاکنون نیز ۳۶هزار جلد کتاب به دست وزارت کار رسیده است و ما در حال توزیع آن هستیم.

وی با بیان این‌که به کمک بنیاد شهید کنگره‌ی بزرگداشت ۱۵ هزار کارگر شهید برگزار می‌شود، بیان کرد: کتاب سال کار و صنعت در تفاهم‌نامه وزارت کار و وزارت فرهنگ در دست تدوین است.

معاون وزیر کار با تاکید بر این‌که ادبیات کارگری در جهان یک ادبیات چپ مارکسیتی است، تصریح کرد: ‌ما با جمع‌کردن فرهنگ شفاهی همه کسانی که در حوزه کارگری فعال هستند، به دنبال ایجاد ادبیات کارگری جدید هستیم.

وی از ایجاد سه مجموعه رفاهی درحال بهره‌وری برای کارگران خبر داد و گفت: از آنجایی که ۱۴۰ مجموعه‌ ورزشی و تفریحی در کشور برای کارگران در حال بهره‌برداری و ۷۰ مجموعه برای آنان در حال ساخت است، سه مجموعه‌ رفاهی را برای آنها در نظر گرفته‌ایم که باید مورد استفاده همه کارگران باشد.

وی افزود: این مجموعه‌های رفاهی عبارتند از استراحتگاه بندر انزلی که واقع در کیلومتر ۱۱ جاده آستاراست. دیگری مجموعه‌ زائر‌سرای کارگران ایران واقع در مشهد، میدان جمهوری و مجموعه‌ رفاهی دیگر در قم کیلومتر ۱۴ جاده تهران است.

زارعی با بیان این‌که کارگران در این مجموعه‌ رفاعی حداقل‌ها را می‌پردازند، اظهار کرد: هر کارگر با تماس به شماره ۶۶۵۸۰۰۷۱ می‌تواند مستقیم و بی‌واسطه برای بهره‌مندی از این مجموعه‌ها اقدام کنند.

زارعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که تماس با این شماره مقدور نیست و این خط مدام اشغال است، تصریح کرد: تا پیش از این این خط دچار نقض فنی بود و ما در حال برطرف‌کردن این نقض بوده‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار با تاکید بر این‌که همه فضای کشور به سمتی در حرکت است که همه مواهب را برای کارگران فراهم کند، گفت: ما مسوول صیانت از جامعه‌ی کارگری هستیم. از این رو در هفته کارگر در حاشیه مسابقه‌ پینگ‌پنگ تفاهم‌نامه‌ای با وزیر کار و امور اجتماعی امضا می‌شود.

زارعی درباره ثبت‌نام سهام عدالت کارگران تصریح کرد: از آنجایی که در تاریخ ۱۶ اسفند‌ماه سال ۸۹ سامانه ثبت‌نام سهام عدالت با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر کار و امور اجتماعی شکل گرفت، مهلت ثبت‌نام در این سایت یک ماه دیگر یعنی تا تاریخ ۱۶ اردیبشهت‌ماه تمدید شد.

وي درپايان دراين باره افزود: تاكنون دو ميليون نفر در اين سامانه ثبتنام كردهاند، ولي ممكن است همه كارگران فصلي و ساختماني نباشند، از اينرو فهرست اين اسامي به دبيرخانه سهام عدالت كارگران ارائه شده و پس از اعتبارسنجي اين دو ميليون نفر آغاز ميشود و تمام كارگران فصلي و ساختماني ميتوانند از سهام عدالت استفاده كنند.