مشروح سخنرانی متکی در مسجد الاقصی

به گزارش سرويس سياسي "افكار به نقل از مشرق منوچهر متكي در مسجدالاقصي پيرامون مسايل ملي و بينالمللي صحبت كرد.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان یکشنبه شب با حضور در مسجد الاقصی تهرانپارس طی سخنانی به تشریح اوضاع کنونی در منطقه و جهان پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش گفت: خداوند به خاطر لیاقت این ملت و برای اینکه به زندگی امام علی(ع) نزدیک‌تر شویم، رهبر و مقتدایی را در زمانه ما گسیل کرد. بزرگ‌مردی که در تبعیت از مقتدای خود هرگز از خود سخن نگفت، بلکه از مکتبش و از مردم خویش گفت و لذا وقتی از تبعید به کشور بازگشت، پنج میلیون نفر از ایشان استقبال کردند و زمانی که رحلت کرد ۱۰ میلیون نفر ایشان را به بهشت زهرا بدرقه کردند.
رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه‌های حضرت علی(ع) از مردم زمانه خویش، گفت: گاهی علی را در منبر مشاهده می‌کنیم که مردم خود را برای عدم همراهی ملامت می‌کند.
وی با معنادار خواندن این شعار ملت ایران که «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند،» آن را ترسیم تاریخ خواند و افزود: این شعار تعمیم این صفت و ویژگی ملت ایران است که ملتی فهیم، قدرشناس و بزرگ می‌باشد.
به گفته متکی ملت ایران امروز رمز و راز بزر‌گ‌ترین تحول در جامعه بشری است.
وزیر خارجه با ذکر این نکته که ملت ایران امامشان را خوب شناخت و امام(ره) نیز ملتش را خوب شناخت، یادآور شد: امروز رهبر معظم انقلاب در همان مسیر طی طریق کرده و همان ارتباط را ایجاد و تقویت کرده‌اند.
وی بخشی از ماندگاری هر شخصی را در دوران حیاتش دانست و افزود: ماندگاری اصلی هر انسانی به معنای نام نکو داشتن و زنده بودن واقعی می‌باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: هر کس به گونه‌ای زندگی می‌کند که می‌فهمد و آنهایی که جامع‌تر می‌فهمند و به سرچشمه‌های زلال هستی بخش جهان متصل می‌شوند، ماندگاری بیشتری دارند.
متکی با طرح این سؤال که چرا هر گاه نام شهید رجایی می‌آید مردم احساس نزدیکی و خویشاوندی با وی می‌کنند؟ اظهار داشت: آنهایی که رجایی را می‌شناختند می‌دانستند که دل او سرشار از روح خدمتگزاری بود.

وی شهید رجایی را به دلیل همین روحیات و خدمات ماندگار خواند و گفت: پس از شهادت شهید رجایی روی تابوت او نوشتند که خداوند عذاب منافقین را بیشتر کند، چرا که روسیاهی دنیا و آخرت را با مزدوری خبیثی مانند صدام برای خود خریدند.
متکی افزود: منافقین افتخار می‌کنند که امروز در دامان غرب جا خوش کرده‌اند.
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ملت ایران در سه دهه گذشته در فراز و نشیب‌ها، سختی‌ها، آسانی‌ها، جنگ طولانی و … تحمل و ایستادگی کرد، یادآور شد: دولت زمانی می‌تواند افتخار کند که کارنامه‌ای برای خدمت ارائه و کاری برای مردم انجام داده باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که کسانی می‌توانند در این مسیر بمانند که ارزش‌ها، آرمان‌ها و شعارهای انقلاب را زنده نگهدارند، خاطرنشان کرد: امروز سرافرازتر از هر روز و در سایه ایستادگی و مقاومت نه تنها حقوق خود را کسب می‌کنیم، بلکه مقاومت را به عنوان اکسیر اعظمی که مایه حیات و استقلال ملت‌هاست به تشنگان عدالت در اقصی نقاط جهان منتشر می‌کنیم.
متکی منطق و شعار امروز ملت ایران را منطقی قوی خواند که حتی دشمنان ملت ایران نیز به آن اذعان می‌کنند و یاداور شد: آنهایی که تلاش کردند نگذارند قله‌های علوم و فناوری را درنوردیم و آنهایی که تلاش کردند آب منافع نامشروع پیش از انقلاب را دوباره به جوی بازگردانند، متوجه شده‌اند که در مقابل این ملت نمی‌‌توانند کاری از پیش ببرند.
وی مخاطبان امروز کلام ملت ایران را در جهان در حال گسترش خواند.

* ملت ایران بی نیاز از سلاح‌ هسته‌ای
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه آنها سال‌ها به دروغ می‌گفتند که باید سلاح‌های کشتار جمعی را از بین ببریم و به همین بهانه به عراق لشکرکشی کردند، اظهار داشت: اما وقتی بحثخلع سلاح اتمی به طور جدی مطرح شده و تهران میزبان کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح شد که از ۶۰ کشور دنیا در آن شرکت کردند، این کلام ملت ایران که «انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» در جهان موج زد.
متکی ادامه داد: آنهایی که ۶۵ سال پیش سلاح هسته‌ای استفاده کرده و هر روز سلاح‌های جدیدتری را تولید می‌کنند و هیچ‌گاه به دنیا گزارش نمی‌دادند، در نشست چهار ماه قبل نیویورک مجبور به اعتراف شدند که پنج هزار سلاح هسته‌ای در آمریکا وجود دارد.
وی این اعلام را از سر اجبار خواند و گفت: امروز مردم می‌پرسند که این همه سلاح برای چیست؟
وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که آنها ۶۵ سال است که سلاح هسته‌ای داشته و صدها هزار نفر را در هیروشیما و ناکازاکی کشته‌اند، اظهار داشت: امروز هم سلاح‌های مدرن‌تر می‌سازند و حتی عوامل خود را در این منطقه مسلح به سلاح هسته‌ای کرده‌اند.
رئیس دستگاه دیپلماسی با طرح این سؤال که چه کسانی رژیم صهیونیستی را به سلاح‌ هسته‌‌ای مسلح کرده‌اند و پاسخگو نیستند؟ گفت: زمانی که همین کشورها به سراغ ایران می‌آیند با وجودی که می‌بینیم تمام گزارشات آژانس نشانگر عدم انحراف به سمت سلاح‌ هسته‌ای است، باز حرف خود را می‌زنند.
متکی با بیان اینکه ملت ایران بی نیاز از سلاح هسته‌ای است، یادآور شد: سلاح منطقی که ملت ایران در اختیار دارد قوی‌تر از هر نوع سلاح هسته‌ای است. اما در چنین شرایطی می‌گویند که ممکن است ایران این نیت را داشته باشد که به سمت سلاح هسته‌ای برود و بعد با ادعای داشتن نیت ایران، ملت ما را مجازات می‌کنند.
وزیر خارجه کشورمان این موضوع را نشانگر عدم حاکمیت منطق بر نظام کنونی بین‌المللی دانست و افزود: این نظام، نظام زورمندانه و این منطق، منطق قدرت است در حالی که قدرت ملت ایران بر منطقش است، به همین دلیل آنها فرو می‌ریزند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: زمانی که از اوباما پرسیدند چرا تصور می‌کنی که پیروز انتخابات می‌شوی؟ گفت برای اینکه متفاوت سخن می‌گویم، مثبت حرف می‌زنم و آمریکا فکر می‌کند با انتخاب من چهره منفور شده خودش را در داخل و سراسر جهان تصحیح می‌کند. یعنی خودشان اذعان دارند که چهره آمریکا منفور شده و این به خاطر سیاست‌ها، عملکرد و دروغ‌های آنهاست.
متکی با اشاره به لشکرکشی غرب برای مقابله با تروریسم، اظهار داشت: امروز همین اسم‌هایی که در گذشته از آنها نام برده می‌شد زنده هستند و هیچ یک کشته نشده‌اند.
وی با طرح این سؤال که چند تروریست در افغانستان بود که صد هزار نفر را در این کشور کشتند، اما کسانی که از آنها به عنوان تروریست نام می‌برند هنوز زنده‌اند؟ یادآور شد: آنها با شعار نابودی مواد مخدر به افغانستان رفتند اما در زمان حضورشان کشت مواد مخدر از ۳۰۰ تن زیر سایه سرنیزه‌ها و سلاح‌های آمریکایی و تحت مدیریت انگلیس، به ۹ هزار تن رسیده است.
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در خط مقدم این مبارزه تاکنون ۴ هزار نفر از بهترین نیروهای ایرانی قربانی و شهید شده‌اند.

* خروج آمریکا از عراق
متکی با اشاره به استیصال آمریکا در افغانستان و عراق، اظهار داشت: بهترین کاری که اوباما در عراق می‌تواند انجام دهد خروج از این کشور است.
وی ادامه داد: تا چندی پیش می‌گفتند که تا ۱۵ سال دیگر در افغانستان خواهند ماند اما در دو هفته اخیر اعلام کردند که سال دیگر از افغانستان می‌روند.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آنها باید بروند چرا که جایشان در منطقه نیست، خاطرنشان کرد: آنها با منطق متضادی که دارند نمی‌توانند در منطقه بمانند.
وزیر خارجه با اشاره به آگاهی ملت‌ها نسبت به رفتارهای غرب، گفت: جمهوری اسلامی می‌گوید نظامی که ناعادلانه است قابل دوام نیست و زمان اینکه کسی بگوید ما امر می‌کنیم و بقیه اجرا کنند، گذشته است.
متکی با بیان اینکه امروز موضوع خروج اشغالگران از منطقه نه تنها خواست ملت ایران بلکه خواست تمامی ملت‌های جهان است، آن را در سایه انقلاب اسلامی و انفاس قدسیه امام بزرگواری دانست که در طول ۸۰ سال زندگی پر برکت خود هرگز از خود سخن نگفت، بلکه از اعتقاد و ملتش گفت.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بزرگ‌ترین افتخار دولت که خدمتگزاری مردم است، اظهار داشت: امروز در عرصه روابط اقتصادی خارجی تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های کشور را در جای جای دنیا فعال کنیم.
وزیر خارجه صادرات غیرنفتی کشور در سال‌های پس از انقلاب را هفت میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: امروز بیش از ۲۶ میلیارد دلار حجم صادرات غیرنفتی ماست.
وی ایران را یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولید کننده علم در جهان دانست و گفت: هیچ قله و آشیانه بلندی از نوآوری‌ها نیست که جوانان و نوجوانان در المپیادها نتوانند کسب کنند.
متکی امکانات امروز کشور را در خدمت برای کشور خواند و خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین نعمتی که امام(ره) برای ما آورد استقلال کشور بود و استقلال اکسیر اعظمی است که با همه وجود باید آن را حفظ کنیم.
وی کسانی که استقلال خود را از دست می‌دهند، کسانی که سرنوشتشان را در خارج از مرزها تعیین می‌کنند و کسانی که چشمشان به خارج از مرزها و ایده‌های وارداتی است را خدمتگزاران خوبی برای ملت خود ندانست و گفت: آنها نمی‌توانند خدمتگزاران خوبی برای ملت خود باشند.
وزیر خارجه افزود: وقتی امام(ره) سخن می‌گفت کوه می‌لرزید و این کلام معصوم است که مومن مانند کوه راسخ است برای اینکه از حق پیروی می‌کند.
وی با بیان اینکه اسلام برترین است و بالاتر از اسلام نیست، خاطرنشان کرد: تأکید ما بر چنین مکتبی است و مرام ما چنان مرامی است که اماممان آموخت و مقتدایمان امام مظلومی است که امشب شب ضربت خوردن آن است.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) درباره حضرت علی(ع)، گفت: امام راحل فرمود بزرگ‌ترین ظلمی که بر علی(ع) و بشریت شد این بود که زمانه علی ظرفیت نداشت که بتواند همه دانش، اندیشه، توصیه‌ها و درس‌های علی(ع) را درک کند.
متکی ایستادگی امام خمینی را ناشی از شناخت مردم خود دانست و اظهار داشت: ۴۵ سال پیش از امام(ره) پرسیدند به چه اتکایی سخن می‌گویید و محکم ایستاده‌اید و طرفداران شما کجا هستند؟ که امام(ره) فرمود سربازان من در گهواره‌ها هستند، همان‌هایی که در ۲۲ بهمن خیابان‌های تهران و کوچه پس کوچه‌های سراسر ایران را از فریاد «یا مرگ یا خمینی» پر کرده و دیو جنایتکار حاکم بر کشور را اخراج کردند.

/ب.