بازخوانی وعده‌های اقتصادی - معیشتی روحانی

به گزارش افکارنیوز،با وجود اینکه طبق نظرسنجی‌های معتبر، مهمترین دغدغه مردم در انتخابات را مسائل اقتصادی و معیشتی تشکیل داده و حتی طبق نظرسنجی صداوسیما در ایام پس از انتخابات نیز اکثریت مردم از حسن روحانی بیش از هرچیز دیگر انتظار تحول در وضعیت اقتصادی و معیشتی خود دارند، اما این روزها بیش از آنکه به وعده‌های اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب پرداخته شود، شعار سیاسی " اعتدال " و تبیین آن، آن‌هم به‌گونه " هر کسی از ظن خود "، مهمترین مساله‌ای است که از سوی اهالی رسانه بدان پرداخته شده و توجه بسیار ناچیزی به مساله اقتصادی می‌شود.

لذا در این مقال سعی شده است که بخشی از وعده‌های اقتصادی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در انتخابات ۹۲ مورد بازخوانی قرار گیرد:

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در برنامه " با دوربین " و در تاریخ هشتم خرداد گفته که راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماهه و ١ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولتش پیش‌بینی کرده و معتقد است که با این برنامه می‌توان در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی بود.

هم‌چنین وی در برنامه گفت‌وگو با کارشناسان در شبکه ۴ سیما گفته که اصل تأمین مسکن ارزان برای جامعه ما و به‌خصوص نسل جوان، جزو برنامه‌های دولت " تدبیر و امید " است.

رئیس جمهور منتخب در دیدار نمایندگان اقلیت ادوار مجلس در تاریخ هشتم خرداد وعده داده که سازمان‌هایی نظیر مدیریت و برنامه‌ریزی که تعطیل شده‌اند را احیا خواهد کرد. او در همین نشست این را هم اضافه کرده که دولت باید به‌صورت فراجناحی اداره شده و معنای جناح واحد آن است که نیمی از فعالان و مدیران جامعه را کنار بگذاریم که در این صورت ضرر بزرگی به جامعه تحمیل خواهد شد.

رئیس جمهور منتخب هم‌چنین در بخشی از مناظره‌های تلویزیونی گفته است که مسئله حقوق زنان را مورد توجه قرار خواهد داد. روحانی در یکی از سخنرانی‌های خود با اعلام این مطلب تأکید کرده که در حال حاضر مسئله بیکاری زنان خیلی زیاد است و ۶۶ درصد افراد بین ۲۰ تا ۲۹ سال امروز جزو افراد بیکار جامعه هستند.

به‌ اعتقاد روحانی، یارانه افرادی که دارای حقوق ثابت هستند، مانند کارگران و کارمندان باید تقویت شود. پیشنهاد دولت وی یارانه کالایی به مردم است تا مردم نسبت به تأمین کالاهای اساسی خود تضمین لازم را داشته باشند.

وی در نطق‌های انتخاباتی خود گفته است که " در دولت تدبیر و امید در کنار یارانه نقدی، یارانه‌کالایی برای کالاهای اساسی داده خواهد شد تا دهک‌های پایین و آن‌هایی که بیشتر در فشارند، دغدغه نداشته باشند ".

روحانی در در گفت‌وگو با شبکه رادیویی جوان وعده داده که " برنامه‌های اقتصادی وسیعی از سوی دولت تدبیر و امید طراحی شده که با اجرای آن‌ها می‌توان کشور را به‌ سرعت از بحران موجود خارج کرد. اگر بتوانیم رونق اقتصادی را درست کنیم، بحثبیکاری هم حل می‌شود. امروز حداقل ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بیکار در کشور وجود دارد "

وی در همین گفت‌وگو مطرح کرده که " دولت تدبیر و امید " در اولین قدم، تلاش می‌کند که محیط کسب و کار را به‌طور دائم بهبود بخشیده و البته برای کوتاه‌مدت هم بسته‌های تشویقی ویژه‌ای خواهیم داشت که با اجرای آن می‌توان در کوتاه‌مدت این حرکت را در جامعه به سرانجام رساند.

رئیس جمهور منتخب درباره برنامه‌هایش در حوزه هدفمندی یارانه‌ها در شبکه خبر سیما، به بیان توضیحاتی پرداخته و گفته است که " یارانه باید هدفمند بشود، اما سؤال این است که قرار شد یارانه هدفمند بشود، هدفمندی یارانه‌ها خیلی هدف قشنگی است و مجلس از زمان برنامه دوم و سوم به‌دنبال اجرای هدفمندی بود و الحمدلله قدم اول هدفمندی یارانه‌ها ولو ناقص، اجرا شد. اما برای ادامه آن باید کاری کنیم و قانون را به‌ دقت اجرا و نواقص گذشته را جبران کنیم. اشکالات قبلی را رفع کنیم. وی گفته است که بنده معتقدم که کنار این یارانه نقدی، ما نیاز به یارانه کالایی داریم ".

روحانی در برنامه‌ تبلیغاتی خود در شبکه جام‌جم همچنین به مردم این نوید را داده که اگر روی کار بیاید آرامش را در اقتصاد حاکم خواهد کرد؛ این جمله روحانی در این‌باره است که گفت: " اساس اقتصاد دولت تدبیر و امید این است که به مردم آرامش دهد و در بخش اقتصاد نگرانی را بردارد، تا مردم درباره کالاهای اساسی نگران نباشند؛ دولت تدبیر و امید دنبال این است که آن‌چنان رونق اقتصادی ایجاد کند و آن‌چنان درآمد سرشار در اختیار مردم قرار بگیرد که مردم اصلاً به این ۴۵ هزار تومان نیاز نداشته و زندگی خوبی داشته و همه افراد شاغل باشند ".

وی هم‌چنین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تأکید می‌کند که در خانه و خانواده صدقه گرفتن افتخار نیست. او گفته " من کاری می‌کنم که دولت به‌سمت مردم دست دراز کند، نه‌ اینکه مردم به‌سوی دولت دست دراز کنند ".

حسن روحانی در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله طاهری اصفهانی در اصفهان و در جمع خبرنگاران درباره زمان‌بندی برای کاهش و کنترل نرخ تورم گفته است که مردم در همان ۲ ماه اول آثار کارهای انجام‌شده را می‌بینند. روحانی تصریح کرده که برای از پیشِ‌روی برداشتن مشکلات اقتصادی برنامه یک‌ماهه، ۳ماهه، یک‌ساله و ۴ساله در نظر گرفته‌ایم.


اما علیرغم وعدههای داده شده مبنی بر تلاش برای حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور طی راهحل کوتاه مدت ۱۰۰ روزه، حسن روحانی در آخرین موضعگیری خود راجع به این مسئله در مراسم ضیافت افطار مجلس که در جمع نمایندگان حضور یافته بود، گفت که دولت با شروع کارش در ۱۰۰ روز اول، تلاش میکند واقعیات کشور را به مردم و رهبری و نمایندگان ملت بگوید. دولت آینده خواهد گفت که چهچیزی را تحویل گرفته و با چه مشکلاتی مواجه است و راهحل را چگونه میبیند.