روحانی در پاستور و احمدی نژاد در دانشگاه چه می کنند؟
گروه سیاسی

؛ گفته است از امروز به دنبال کارهای دانشگاه ایرانیان خواهد رفت، دانشگاهی که به گفته خودش برای تاسیس آن به کمک های مردمی احتیاج دارد و قرار است محمود احمدی نژاد که دیگر باید از او با عنوان رییس جمهور سابق نام برد در آن به تدریس و اشاعه گفتمان جهانی اش بپردازد حسن روحانی اما باید پا جای پای احمدی نژاد بگذارد اتفاقی که هشت سال پیش زمانی که روزنامه ها از آخرین گزارش هسته ای روحانی به خاتمی سخن می گفتند هیچ کس تصورش را هم نمی کرد در چنین روزهایی روحانی دولت را از احمدی نژاد تحویل بگیرد.

به گزارشافکارنیوز؛ ماموریت حسن روحانی در سرپرستی تیم مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ به پایان رسید و پس از آن بود که گویی ستاره بختش در آسمان سیاست ایران به یکباره افول کرد و ۸ سال آینده را در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پستی نسبتاً تشریفاتی روزگار گذراند هر چند شاید حتی خودش هم نمی توانست تصور کند که پایان این دوران بازگشتی پر قدرت به میدان سیاست در کسوت ریاست جمهوری خواهد بود او پست ریاست جمهوری را از کسی تحویل گرفت که بیشترین اختلاف نظر را با وی درباره مسائل بین الملل داشته است اختلاف نظری که در بخشی از خاطرات حسن روحانی در کتابش امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای درباره آن توضیح داده و گفته است چگونه اولین و آخرین ملاقات کاری اش با محمود احمدی نژاد به جدال لفظی کشیده شد.

اینک حسن روحانی از امروز با مسائلی روبرو خواهد شد که رسانه های ایران مدت‌هاست از آن تحت عنوان " میراثاحمدی نژاد " یاد می کنند، رشد بی سابقه نقدینگی تامبلغ بیش از ۴۶۷ هزار میلیارد تومان، تورم نزدیک به ۴۰ درصدی و نرخ بیکاری حدود ۲۰ درصدی تنها بخش هایی از میراثارزشمندی است که محمود احمدی نژاد برای حسن روحانی به یادگار گذاشته است مسائلی که تنها رسیدگی به آنها احتمالاً تمام وقت رییس جمهور را خواهد گرفت.

از سوی دیگر روحانی در روزهای آینده برای تشکیل کابینه مورد نظر خود نیز وارد آخرین رایزنی ها با نمایندگان مجلس و گروه های سیاسی خواهد شد، فهرست های منتشره و تغییرات اعمال شده در آنها نشان داده رییس جمهور تلاش می کند افراد حساسیت برانگیز برای اصولگرایان را در پست های کلیدی مانند وزارت معرفی نکند زیرا می داند به هیچ عنوان در وضعیتی نیست که بخواهد شمشیر را برای منتقدانش از رو ببندد و خصوصاً می‌داند که هوای بهارستان نشینان را باید حسابی داشت باشد، از سوی دیگر رییس جمهور اکنون با انتظارات فراوانی از سوی طیف حامیانش نیز روبرو است و چنانکه بخواهد مطالبات حداقلی آنان را نادیده بگیرد، تنها تردیدهای هوادارانش را افزایش می دهد در حالیکه حسن روحانی روزهای آخر احمدی نژاد و سفرهای استانی خالی از جمعیت او را دیده و اینک از اهمیت همراهی افکار عمومی با برنامه های رییس جمهوری به خوبی آگاه است.

در مورد مسائل بین المللی نیز کارهای زیادی هست که روحانی باید سرو سامان بدهد طی هشت سال سیاست خارجی احمدی نژاد در چند کشور آمریکای لاتین خلاصه شد و روابط ایران با اروپا و بخش عمده ای از کشورهای آسیایی به سردترین حد خود رسید، ارتباطاتی که رییس جمهور گفته است می توان با اتخاذ تدابیر عقلانی بخش عمده ای از آن را احیاء کرد.

روحانی اروپا را جایگزین چین و روسیه خواهد کرد؟
چنانکه از گفته ها و نوشته های پیشین حسن روحانی برمی آید وی همان اندازه که معتقد به گسترش رابطه با اروپا است به شرق بی اعتماد است از این رو می توان انتظار داشت رییس جمهور ضمن نزدیکی به قدرت های اروپایی آنان را تا اندازه زیادی جایگزین چین و روسیه در امور مربوط به ایران کند.

شاهد مدعا اینکه حسن روحانی در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای در نقد عملکرد تیم هسته ای علی لاریجانی که پس از وی در سال ۸۴ عهده دار انجام مذاکرات با قدرت های اروپایی شد می‌نویسد: " تیم بعدی علی رغم حسن نیت و تلاش های فراوان و ایجاد نوعی امید، در هفته های اول متاسفانه مرتکب اشتباهات تاثیر گذاری شد. نخستین اشتباه این بود که گفتند نیازی به مذاکره با اروپا ندارند. من همان زمان به آنان گفتم شما که می گویید با شرق مسئله حل می شود، ما با چین و روسیه تعاملات زیادی داشته ایم و دریافته ایم با آنها به تنهایی کاری از پیش نخواهد رفت، گفتم خوب است با شرق کار کنید، اما تنها با اتکای به آنان به نتیجه نمی رسید " و در جای دیگری خاطرنشان می کند: " در واقع پس از قطعنامه سپتامبر ۲۰۰۵ بود که تیم جدید هسته ای متوجه شد که وزن شرق چقدر است! و آنگاه به دنبال غرب رفتند، که البته دیگر خیلی دیر شده بود. "(صفحه ۶۲۲)

در مجموع از مطالعه عملکرد و نظرات حسن روحانی می توان دریافت که وی بر خلاف بسیاری از سیاستمداران ایرانی عمیقاً نسبت به چین و روسیه بی اعتماد است خصوصاً که کارنامه منفی این دو کشور در حمایت از قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران نیز عدم اعتماد رییس جمهور جدید را بیشتر کرده و شاید به همین دلیل است که ولادیمیر پوتین اعلام کرده پس از استقرار دولت جدید به ایران می آید تا با حسن روحانی دیدار کند زیرا مشاوران پوتین به وی گفته اند که رییس جمهور جدید ایران تا چه اندازه اعتمادش را نسبت به روسیه از دست داده و این کشور می رود تا با نزدیک شدن به رقبای اروپایی روس‌ها آنها را ناکام بگذارد.

هر چند روحانی هم به خوبی می داند برای اجرایی کردن این پروژه به زمان و انرژی زیادی احتیاج دارد.

احمدی نژاد و سیاسی ترین دانشگاه ایرانیان!

از سوی دیگر محمود احمدی نژاد با خیالی آسوده به کار تاسیس دانشگاه ایرانیان خواهد پرداخت دانشگاهی که از همین حالا حضور چهره های جنجالی چون اسفندیار رحیم مشایی و حمیدبقایی در آن مسجل شده و اگر آقای احمدی نژاد می گوید قصد دارد تا در این دانشگاه به اشاعه گفتمان جهانی مورد نظر خود بپردازد باید هر روز منتظر خبرهای جنجالی از دانشگاه تحت ریاست او باشیم بویژه اینکه رییس جمهور سابق دیگر ملاحظات ریاست جمهوری را هم ندارد و بی پروا نظراتش را اعلام می کند. شاید اصلاً او اینبار در جایگاه منتقد بنشیند و عملکرد دولت را نقد کند.

پیش از این همگان دانشگاه تهران را به عنوان سیاسی ترین دانشگاه ایران می شناختند عنوانی که با تاسیس دانشگاه ایرانیان احتمالاً می تواند از دانشگاه تهران گرفته شود.

به هر حال باید منتظر ماند و دید عاقبت دانشگاه احمدی نژاد و دولت روحانی به کجا ختم می شود.