به گزارش افکارنیوز،روزنامه لبنانی الاخبار اظهار کرد: موردخای کیدار، پژوهشگر و عضو مرکز مطالعات بگین‌سادات در دانشگاه بار ایلان که در گذشته افسر سازمان امنیت نظامی اسرائیل بوده و به عنوان یک چهره متخصص در اوضاع سیاسی و اجتماعی کشورهای عربی متخاصم با اسرائیل شناخته می‌شود، در مقاله‌ای که در شماره جدید مجله عبری «میرئه» نوشته، ابراز عقیده کرده که در وضعیت فعلی به سود اسرائیل است که تا آن جا که می‌تواند از شبکه القاعده و شاخه‌های آن در لبنان، به ویژه جبهه النصره حمایت کند تا در برابر حزب‌الله لبنان بجنگند چرا که پیروزی القاعده بر حزب‌الله و تسلط آن بر لبنان و سوریه تهدیدی جز تهدید تاکتیکی برای اسرائیل و غرب نخواهد بود.

در نتیجه هزینه‌ای که از سوی اسرائیل برای مهار حزب‌الله پرداخت خواهد شد بسیار کمتر از هزینه‌ای است که اسرائیل خود راسا با حزب‌الله وارد جنگ شود و بخواهد آن را شکست دهد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی وی در ادامه می‌نویسد، جبهه النصره در لبنان به رغم آغاز فعالیت‌هایش علیه حزب‌الله و ارتش لبنان همچنان در مرحله نوپای حضور خود در این کشور به سر می‌برد، اما پیش‌بینی می‌شود که به زودی افرادی از لبنان و فلسطین و جهادی‌هایی از دیگر کشورهای عربی به آن بپیوندند تا به این ترتیب عرصه درگیری‌های اسلامی در لبنان به وضعیتی شبیه وضعیت عراق، سوریه و لیبی تبدیل شود. انتظار می‌رود ارتش لبنان با این مجموعه وارد جنگی تمام‌عیار شود اما نتواند بر آنها غلبه کند و در نتیجه حزب‌الله وارد عمل شده و صحنه به رویارویی حزب‌الله با جبهه النصره بینجامد. به این ترتیب بدترین سناریوی جنگ داخلی در لبنان از زمان استقلال آن در سال ۱۹۴۳ تاکنون رقم خواهد خورد.

موردخای کیدار تصریح میکند: به این ترتیب فرصتی طلایی برای اسرائیل فراهم میشود تا بتواند با حمایت از جبهه النصره و القاعده از دست حزبالله که در حقیقت شاخهای از قدرت ایران در مرزهای اسرائیل محسوب میشود، خلاص شود. اگرچه ممکن است که این درگیری به دلیل حضور پررنگ این جریان در لبنان و سوریه در آینده و خصومت اعتقادیای که با اسرائیل دارد به ضرر امنیت ملی اسرائیل تمام شود اما این حقیقت را نیز باید درک کرد که در صورتی که ایران و حزبالله بتوانند بر این جریان برتری یابند و آنها را شکست دهند، تهدید قدرتی که آنها از این برتری به دست میآورند به مراتب بدتر از تهدید جبهه النصره برای اسرائیل خواهد بود. به ویژه که در این صورت جایگاه اسد نیز تقویت خواهد شد و این مساله تهدید امنیتی ملی اسرائیل را چند برابر خواهد کرد.