نکته های جالب از مراسم تحلیف روحانی

بهگزارشافکارنیوز،تحلیف(سوگند یاد کردن) رئیس ‌جمهور؛ نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورها و نظام‌های سیاسی دنیا به عنوان یک اصل قطعی مطرح است و آنکه می‌ خواهد رئیس دستگاه مجریه یا نخست وزیر باشد، باید در ابتدا سوگند بخورد؛ محتوای سوگندها مبتی بر ارزش‌های حاکم بر کشورهاست و به این ترتیب همه قسم یاد می‌کنند: یکی به قرآن، یکی به تورات و دیگری به انجیل.

* تحلیف در هر کشوری طبق فرهنگ آن کشور برگزار می‌شود

تحلیف، آئینی است که در هر گوشه از جهان با آداب و رسوم خاص مبتنی بر فرهنگ آن کشور برگزار می‌شود و در جمهوری اسلامی ایران، طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی «رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‏ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‏شود به ترتیب زیر سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه را امضاء می‌نماید».

* متن سوگند رئیس‌جمهور به قرآن کریم

رئیس‌ جمهور بعد از مراسم تنفیذ، در آئین تحلیف و در پیشگاه خداوند و ملت ایران و در حضور رئیس دستگاه قضایی و اعضای شورای نگهبان، اینطور سوگند یاد می‌‌کند «بسم‏الله‏الرحمن‏الرحیم؛ من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده‏ گرفته‏ام به‌کارگیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‏السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم».

درباره مراسم تحلیف نیز شرایطی ذکر شده که محل اتیان سوگند موضوعیت دارد و جلسه باید در محل استقرار مجلس تشکیل شود.

تحلیف باید در جلسه‌ای که به موجب اصل ۶۵ قانون اساسی رسمی است و به حد نصاب رسیده، انجام شود و شخص رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبات در مراسم تحلیف حاضر باشد.

لازم به توضیح است که سوگندنامه باید به وسیله شخص رئیس‌ جمهور و با صدایی که همگان بشنوند قرائت شود و در نهایت، سوگندنامه باید توسط شخص رئیس‌ جمهور امضاء شود.

عصر امروز یکشنبه(۱۳ مرداد۹۲)، مراسم تحلیف هفتمین رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران برای یازدهم دوره ریاست جمهوری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و با رعایت شرایط فوق برگزار خواهد شد.

* حضور رئیس‌ جمهور سابق و وزاری دولت دهم در مراسم تحلیف

از محمود احمدی‌نژاد رئیس‌‌ جمهور سابق، وزراء، تمام سفرای که در ایران حضور دارند، همراه با اعضای شورای نگهبان برای حضور در این مراسم دعوت شده‌ است.

مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ساعت ۱۶ امروز برگزار خواهد شد و برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی از مقامات همه کشورهای خارجی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور دعوت به عمل آمده است.

* روایت سخنگوی وزارت خارجه از لیست قطعی مهمانان خارجی مراسم تحلیف

سیدعباس عراقچی سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره هیئت‌های خارجی شرکت‌کننده در این مراسم گفت: ۵۵ هیئت شامل مقاماتی از ۵۲ کشور، سازمان ملل متحد و دو مهمان ویژه در این مراسم حضور دارند.

وی گفت: هیئت‌هایی از کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، کره شمالی، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، سودان، سوریه، سوازیلند، روسیه، ونزوئلا، الجزایر، آذربایجان، امارات متحده عربی، ازبکستان، مالزی، هند، نیکاراگوئه، تانزانیا، کوبا، غنا، کومور، اوکراین، کویت، آفریقای جنوبی، برزیل، ترکیه، سریلانکا، موریتانی، گینه بیسائو، بروندی، فلسطین، بنین، توگو، چین، عمان، قطر، اتیوپی، مغولستان، تونس، گرجستان، نیجریه، عربستان، گینه کوناکری، مولداوی و سورینام در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب حضور خواهند داشت.

عراقچی از حضور معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در این مراسم خبر داد و خاویر سولانا رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ماهاتیر محمد نخست‌وزیر پیشین مالزی نیز به عنوان مهمانان ویژه در مراسم تحلیف شرکت خواهند کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ۱۰ رئیس جمهور، ۲ نخست‌وزیر، ۶ رئیس مجلس، ۸ معاون رئیس جمهور، ۳ معاون نخست‌وزیر، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۳ وزیر از دیگر وزارتخانه‌ها از جمله شرکت‌کنندگان در آئین تحلیف حسن روحانی هستند.

* مهلت دوهفته‌ای روحانی برای معرفی کابینه از امروز شروع می‌شود

بنابراین گزارش، حجتالاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر با حضور در صحن علنی مجلس مراسم تحلیف را به جا خواهد آورد و سپس طبق قانون ۲ هفته برای معرفی اعضای کابینه به مجلس مهلت خواهد داشت؛ مهلتی که به نظر میرسد رئیس جمهور منتخب نمیخواهد از آن استفاده کند.