عامل اصلی مشکلات منطقه دخالت قدرت‌های خارجی است

به گزارش افکارنیوز،حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در دیدار رییس‌ مجلس الجزایر با ابراز خرسندی از سلامتی عبدالعزیز بوتفلیقه رییس‌جمهور این کشور، اظهار داشت: ۸ سال پیش که در سفر به کشور شما با آقای بوتفلیقه گفت‌وگو کردم، ایشان را برخوردار از نظرات روشن در مسایل دو جانبه‌ای و منطقه‌ای دیدم و معتقدم تهران و الجزیره بر این مبنا می‌توانند همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای بسیار خوبی داشته باشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای گسترش و تعمیق روابط دوجانبه با الجزایر را در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد و معتقد است حل و فصل مسایل منطقه‌ای نیاز به مشارکت کشورهای منطقه دارد.

روحانی با بیان اینکه امروز منطقه ما و منطقه شما درگیر مشکلاتی است، اظهار داشت: در همه مناطقی که مسلمانان با مشکلاتی مواجه هستند، یک عامل اصلی آن دخالت قدرت‌های خارجی است و عامل دیگر این است که کشورهای اسلامی همه توان خود را برای رفع این مشکلات و رسیدن به وحدت، همفکری و همکاری به کار نمی‌گیرند.

رییس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: الجزایر که برای استقلال و آزادی خود مبارزه کرده و فردی مثل آقای بوتفلیقه آن را رهبری می‌کند، کشوری مناسب برای همکاری و تلاش در راستای رفع مشکلات منطقه‌ای بوده و جمهوری اسلامی ایران با نگاهی مثبت به الجزایر و شخص آقای بوتفلیقه آماده گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای خود با این کشور است.

رییس‌ مجلس الجزایر نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام و پیام تبریک رییس‌جمهور این کشور به مناسبت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و آغاز بکار حجت‌الاسلام روحانی به عنوان رییس جمهور اسلامی ایران گفت: پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری نشانگر پیروزی دموکراسی، آرمان‌های والای انقلاب و ملت ایران و حرکتی در راستای تحقق خواسته‌های آنان است.

وی روابط دو کشور را در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دیرینه توصیف و تمایل کشورش برای گسترش همکاری‌های فی‌مابین و مقابله مشترک با چالش‌های موجود در منطقه و جهان تاکید کرد.

وی اظهار داشت: آقای بوتفلیقه بر ارتقاء سطح مناسبات ایران و الجزایر تأکید دارد و خواستار گسترش روابط دو کشور به عرصه‌هایی هستند که تا به حال به آنها پرداخته نشده است.

رییس‌ مجلس الجزایر با تأکید بر لزوم همکاری کشورهای منطقه برای رسیدگی و رفع چالش‌های منطقه‌ای، گفت: الجزایر از جمهوری اسلامی ایران و حق آن در برخورداری و استفاده صلح آمیز از فعالیت‌های هسته‌ای حمایت کرده و برای دفاع از امت اسلامی در کنار ایران حضور دارد.

وی تصریح کرد: زمینه‌ مناسب و چارچوب سازمان‌یافته‌ای برای گسترش روابط اقتصادی ایران و الجزایر وجود دارد و امیدواریم این عرصه از مناسبات دو کشور نیز هر چه سریع‌تر تقویت شده و به سطح مطلوب و مورد نظر طرفین ارتقاء یابد.

رییس مجلس الجزایر برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر روحانی که عصر امروز (یکشنبه) در مجلس شورای اسلامی برگزار میشود، به ایران سفر کرده است.