به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم تحلیف حجت الاسلام حسن روحانی هفتمین رئیس جمهور کشورمان ضمن تبریک به وی اظهار داشت: انتظار مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور این است که اولا همانطور که در تبلیغات انتخابات همه کاندیداها بخصوص رئیس جمهور محترم تبلور داشت یعنی پایبندی به قانون محور فعالیت قوه مجریه قرار داشته باشد.

رئیس قوه مقننه افزود: بدون تقید به قانون نه عدالت معنا پیدا می کند و نه توسعه پایدار شکل می یابد و نه زندگی مردم قابل پیش بینی می شود ثانیا مجموعه شرایط کشور و تجربه سالهای گذشته نشان می دهد توسعه کشور مخصوصا در دهه پیشرفت و عدالت صرفا بر اساس تئوری عینی امکانپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمات عجولانه گرچه ممکن است زود نتیجه بخش باشد اما در دراز مدت به هم ریختگی اقتصادی ایجاد می کندو ثالثا اولویت نخست کشور در رفع گرانی و بیکاری عقلا با اتکا به رونق تولید داخل علاج شود.

لاریجانی تصریح کرد: امروز کشاورزی، صنعت نیازمند حمایت جدی هستند تا با ظرفیت بالا بتوانند چه در رفع احتیاجات داخلی و چه در توسعه صادرات گامهای اساسی تری بردارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: شرایط فعلی جهان اسلام و بیداری اسلامی نیازمند حمایت جدی جوامع دموکراتیک است و از طرفی آمریکا و برخی کشورهای غربی با افراطی گری نسبت به ملت ایران به تاریکی گذشته خود افزوده اند و البته مزاحمت هایی نیز برای
این ملت بوجود آورده اند که نیازمند تدابیر همه جانبه و همکاری همه قوا در جهت تحقق استقامت ملی می باشیم و در این صورت است که خداوند نوید پیروزی داده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی به عنوان پایگاه مهم مردم سالاری در این چارچوب همه جور همکاری صمیمانه با دولت جدید خواهد داشت و امیدواریم کابینه آینده از ظرفیت کافی برای تحقق انتظارات ملی کشور برخوردار باشد.

لاریجانی گفت: لازم می دانم از دولت های نهم و دهم آقای احمدی نژاد که در ۸ سال سخت کوشانه خدمت کردند تشکر کنم و آرزوی توفیق برای آنان می نمایم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین سخنران در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشورمان ضمن خوش آمد گویی به مهمانان داخلی و خارجی و تبریک ماه مبارک رمضان اظهار داشت: از دو جهت امروز برای ما ایرانیان اهمیت دارید اول به مناسبت انتخابات باشکوه ریاست جمهوری و مراسم تحلیف رئیس جمهور محترم که عملا آغاز دور جدیدی برای قوه مجریه کشور محسوب می شود.

وی افزود: ثانیا امروز سالروز فرمان مشروطیت است که روحیه زنده و دموکراتیک ملت ایران را در تاریخ گذشته نشان می دهد. بیش از یکصد سال پیش که در منطقه شرایط ایستا، قلدرمآبانه و البته همراه با عقب افتادگی و وابستگی حاکم بود ملت ایران با راهنمایی علما و مراجع نجف و ایران فشار برای رفع استبداد و تشکیل مجلس را آنقدر زیادی کردند که حکومت قاجار مجبور به اعلام فرمان مشروطیت شد.

لاریجانی تصریح کرد: گرچه فراز و فرودهای زیادی در حرکت دموکراتیک ملت ایران و تشکیل مجلس بوجود آوردند و عملا با کودتای ۱۲۹۹ رضا شاه که با کمک انگلیس شکل گرفت ایران دچار دیکتاتوری دیگری گردید؛ بعد از ۲۰ سال دیکتاتوری در هنگامه جنگ جهانی و اشغال ایران و عزل رضاشاه شرایط تغییر کرد و مجددا تا حدودی فضای ازادی های سیاسی و اجتماعی فراهم گردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این دوران پارلما ن به جای خود بازگشت اما متاسفانه با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ توسط محمدرضا شاه که این بار با همکاری آمریکا سامان یافت، دولت ملی دکتر مصدق ساقط و مجددا ایران دچار دیکتاتوری پهلوی صغیر شد که با حرکت ملت بزرگ ایران و راهبری پیشوای رهبر ملت حضرت امام خمینی(ره) بساط بیش از نیم قرن دیکتاتوری پهلوی برچیده شد.

وی خاطرنشان کرد: امام با تیزبینی و ریشه یابی قیام های گذشته ملت ساختار قانون اساسی کشور را بر پایه مردم سالاری و اراده ملت به سوی اهداف اسلامی چنان ساماندهی نمود که دیکتاتوری و وابستگی هیچگاه نتواند زمینه ای برای بروز سیاسی پیدا کند و این مهم با جایگاه منیع ولایت فقیه در قانون اساسی و قدرت مجلس در کشور محقق گردید و این دقیقا آرمان واقعی انقلاب مشروطه بود.

لاریجانی تصریح کرد: در حرکت نوین ملت ایران امام و رهبران صدر انقلاب اسلامی جدا از راهنمایی ملت از چنگال استبداد نگاهی عمیق بر حرکت آتی ملت ایران و سایر ملل متناسب با نیازهای عصر حاضر داشتند و عملا نظام جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای تحلیل عمیق پاسخگویی به نیازهای درونی کشور، سعادت مسلمانان، همزیستی مسالمت آمیز ابناء بشر تعریف نمود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تحلیل شرایط جهانی نشان می داد بشر امروز از چند درد مهم رنج می برد. ۱ - درد نداشتن آزادی فکر در بسیاری از کشورها، در برخی از کشورهای شرقی و اسلامی عملا حکومت های مستبد عامل ایستایی فکر گردید و در برخی دیگر از کشورها بخصوص کشورهای غربی سلطه قدرت بنگاههای غربی بر ابزارهای رسانه ای و سیاست مداران به نحو دیگری سد راه تفکر آزادی گردیده است.

وی افزود: مشکل اصلی در این است که تلاش ها برای تحقق آزادی های اجتماعی بدون کمترین توجه به وارستگی معنوی است.

لاریجانی ادامه داد: درد دیگری که بر کشورهای شرقی که دچار کمونیست شده است بی عدالتی حزبی است که رمق ملت ها را گرفت و در اکثر کشورهای اسلامی بی عدالتی تنفرآمیز هیات های حاکمه یاس در ملت ها ایجاد نمود و در غرب انکار نظریه عدالت توسعه و بدتر از همه تمسخر عدالت خواهی و مترادف دانستن آن با تمایلات توتالیستی خصوصا بعد از جنگ جهانی دوم و افزایش نفوذ تفکر پوزوی ویستی شکاف غنی و فقیر در کشورهای توسعه یافته افزایش یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: درد استعمارزدگی و سلطه پذیری در کشورهای شرقی و آفریقایی در یک قرن اخیر به اوج خود رسید و غالبا با ایجاد و یا حمایت از حکومت های دیکتاتوری توسط کشورهای غربی به غارت منابع این کشورها منجر گردید.

وی گفت: درد بزرگتر در امروز این است که بر استعمار و استثمار نوین لباس قانون بین الملل می پوشانند نظیر برخی تصمیمات که در شورای امنیت سازمان ملل و برخی سازمان های دیگر آن گرفته می شود و نمونه آن را در موضوع فلسطین، جنگ ۳۳ روزه، جنگ ۲۲ روزه و مسئله هسته ای ایران مشاهده کرده ایم.

لاریجانی افزود: این امر به تدبیر ولتر آخرین درجه فساد است زیرا به کار بردن قوانین برای ظلم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درد فقد معنویت و قربت انسانها از حیات واقعی در دولت های مدرن که این هم تا حدی است که بسیاری از اندیشمندان غربی را نیز نگران کرده است. یکی دیگر از از دردها، درد تفرق مسلمین و دوری آنها از زندگی عزتمندانه است که نمونه بارز این درد را می توان در ظلم بین به فلسطینی ها مشاهده نمود.

وی گفت: در حالی که بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان این منظره دردناک را هر روز مشاهده می کنند و هر روز طرحی به عنوان صلح در عرصه بین المللی مطرح می شود این شرایط مسلمانان در تخالف با اصل اسلامی لله عزت و لرسول و للمومنین است

لاریجانی افزود: مشاهده می کنیم که حقوق مسلم فلسطینیان را برای امنیت و راحتی بیشتر غاصبان فلسطین به مزایده می گذارند. امروز هم بار دیگر این صحنه تکراری را با طرحی جدید مشاهده می کنیم این شرایط ما را با یاد سخن مارکس می اندازد که تاریخ همواره تکرار می شود. ابتدا به صورت تراژدی سپس به شکل یک نمایش کمدی.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همین حال سازماندهی ظلم مضاعف به فلسطینیان یعنی در عین شهرک سازی های یهودی و انواع محدودیت ها برای فلسطینی ها باز مسلمانان موعظه به صلح طلبی می کنند.