تنها راه تعامل با ایران کاستن از خصومت‌هاست / با زبان تکریم‌ سخن بگویید نه تحریم

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم تحلیف خود، طی سخنانی به موضوعات روز کشور و منطقه پرداخت؛ متن کامل سخنرانی رئیس جمهور به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت بزرگ و شریف ایران

میهمانان ارجمند ملت ایران، رؤسای محترم جمهور، نخست‌وزیران، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای همسایه و دوست

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان

رؤسای محترم قوای مقننه و قضائیه

رئیس و اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری

رئیس و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

رییس و اعضای محترم دفتر مقام معظم رهبری

اعضای محترم بیت امام راحل

اعضای محترم دولت

مسئولان محترم کشوری و لشگری

علما و روحانیان ارجمند

خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران

نخبگان، اندیشمندان و فرهیختگان

خبرنگاران محترم

خانم‌ها و آقایان!

با سوگندی که در این مجلس باشکوه ادا نمودم، اکنون رسماً مسئولیت خطیر قوه مجریه، پاسداری از قانون اساسی و پاسخگویی به خواسته‌‌‌های بحق ملت شریف ایران را ‌پذیرفته‌ام. باور دارم تشکیل دولت راست گویان، امانت داران، اخلاق مداران و مردم داران، نزدیک ترین مسیر برای پیروی از پیامبر رحمت است؛ هموکه فرمود:

«اَقرَبُکُم غَدا مِنّى فِى المَوقِفِ اَصدَقُکُم لِلحَدیثِ وَاَدَّاکُم لِلاَمانَةِ وَ اوفاکُم بِالعَهدِ وَاَحسَنُکُم خُلقا وَاَقرَبُکُم مِن النّاسِ»

این‌که مسئولیت دولت جدید، در ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و در عین حال، شروع این مسئولیت با ۱۴ مرداد که یادآور پیروزی مردم در نهضت مشروطه و سرآغاز قانون‌گرایی در تاریخ جنبش‌های آزادی‌خواهی ملت ایران است، نیز تقارن دارد، به فال نیک می‌گیرم و از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم که در این مسیر دشوار، درهای رحمت خویش را بر روی مردم بزرگوار ایران و این خادم ملت بگشاید و تقدیری نیکو و شایسته برای مردم و کشور رقم زند.

مردم ایران در انتخابات ۲۴ خرداد، حماسه‌ای بس بزرگ آفریدند. ملت بزرگی که فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه و سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند؛ با روحی سرشار از امید، نشاط و تعهد به کشور و آیندة آن، مردم‌سالاری نظام را بار دیگر به نمایش گذاشتند. در این انتخابات، مردم با لبخند به زندگی و مشارکت مؤثر و کم‌نظیر، خواسته‌های خود را از طریق صندوق رأی به کرسی نشاندند.

رهبر فقید انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(قدس سره شریف)، میزان را، رأی مردم اعلام نمودند. امروز به اعتبار رأی مردم و امضای آن از سوی رهبری معظم انقلاب، متعهد به انجام وظایفی می‌شوم که یقیناً فراتر از توان و ظرفیت هر شخص حقیقی است. در هفته‌های گذشته، دربارۀ پیام صندوق‌های رأی بسیار تأمل کردم؛ مردم در این انتخابات به‌وضوح مشخص کردند که بر کدام مشی و اندیشه پای می‌فشرند و آن‌را ادامه راستین آرمان‌های انقلاب می‌دانند. همه آنهایی که به اینجانب رأی دادند، و آنهایی که به دیگران رأی دادند و یا حتی پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند، همه شهروندان ایرانی هستند و از حقوق برابر شهروندی برخوردارند؛ دولت تدبیر و امید، خود را مکلف می‌داند که خواسته‌های قانونی همة آنان را مد نظر قرار دهد.

من نماینده همة مردم ایران هستم. سرمایة این دولت در مسیر پیشِ رو، اتکال به خداوند، اعتماد به مردم گرانقدر ایران و بهره‌گیری از همه سرمایه‌های طبیعی و انسانی این مرز و بوم است.

مردم شریف ایران به اعتدال‌گرایی و دوری از افراط و تفریط رأی مثبت دادند. کانون فکری و اجرایی دولت بر محور اعتدال و عقلانیت بنا خواهد شد. اعتدال‌گرایی به‌معنای توازن میان آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی است. اعتدال‌گرایی بر اجماع ملی، قانون‌گرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تأکید می‌کند. بنیان این مرام فکری و عملی، فاصله گرفتن از تخیل و توهم و تمرکز بر تفکر، برنامه، شفافیت و استفاده از تخصص‌هاست. دولت تدبیر و امید نهایت اهتمام خود را به کار خواهد گرفت تا بر مبنای اهداف و روش‌های عقلایی و متناسب با واقعیت‌های موجود، اعتدال را شالوده عملکرد و مدیریت کشور قرار دهد، تهدیدها را کاهش داده و فرصت‌ها را افزایش دهد. اعتدال‌گرایی بر اخلاق و مدارا اصرار می‌ورزد و از طریق گفت‌وگو، تفاهم و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت سعی خواهد نمود شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی را به حداقل ممکن برساند.

دولت تدبیر و امید بر حاکمیت قانون، رعایت حقوق و آزادی‌های همه شهروندان، پاسخگویی به جامعه و به مدیریت علمی، تأکید خواهد داشت. مردم تغییر، تحول و تعالی می‌خواهند. مردم می‌خواهند از فقر و تبعیض به دور باشند. مردم می‌خواهند حرمت و کرامت داشته باشند. مردم می‌خواهند در فضایی آزاد، معنوی و عقلانی زندگی کنند. پدران و مادران جامعه ما در پی آینده‌ای مطمئن برای فرزندانشان هستند. جوانان ما می خواهند فرصت شکوفائی و کار و ابتکار داشته باشند. در یک کلام، مردم می‌خواهند بهتر زندگی کنند، عزت داشته باشند، از زندگی باثباتی برخوردار شوند و جایگاه شایسته خود را در میان ملت‌ها بازیابند.

از آغاز انقلاب اسلامی، زنان فهیم این سرزمین بر مبنای اندیشه های والای حضرت امام دوشادوش مردان در جهت توسعه و اعتلای کشور، حضوری همه جانبه داشته اند. آنان همواره کوشیده اند به عنوان نیمی از جامعه بزرگ ما، در خلق حماسه های جاودان نقش آفرین باشند؛ انتخابات ۲۴ خرداد ماه نیز جلوه گاه دیگری از این شگفتی آفرینی ها بود. در پی گامهای بلندی که نظام اسلامی برای تکریم منزلت زنان برداشته است، دولت تدبیر و امید استیفای هر چه بیشتر حقوق زنان و ایجاد فرصت برابر در زمینه های اجتماعی را از اهم وظایف خود می داند و فراهم آوردن زمینه های اجتماعی و حقوقی لازم برای نقش آفرینی بیشتر آنان در عرصه های مختلف را در دستور کار خود قرار می دهد.

یکی از اهداف کلیدی دولت، مبارزه با فساد و تبعیض خواهد بود. همه دستگاه‌ها و نهادها و مسئولان باید دست به دست هم دهند تا مبارزه‌ای جدی با نابرابری و فساد را آغاز کنند. اگر با فساد مبارزه کنیم، فعالیت و رقابت اقتصادی مردم معنا پیدا می‌کند، از منابع ملی به‌صورت درست و بهینه استفاده می‌شود، شایسته‌سالاری گسترش پیدا می‌کند و از همه مهم‌تر، مبارزه با فساد، عدالت و شکوفایی اقتصادی را به ارمغان می‌آورد. در چنین شرایطی، فقر و تبعیض از جامعه رخت برخواهد بست.

رویکرد اصلی دولت یازدهم زمینه سازی برای مشارکت گسترده مردم است، که سرلوحه سیاست‌های تمامی بخش‌های دولت خواهد بود. در این رویکرد، کارآمدی، شفافیت، فراهم آوردن فضای کسب‌وکار مناسب، ترویج فرهنگ کارآفرینی، ‌ سامان‌دهی سرمایة انسانی، تقویت سرمایه‌های اجتماعی، دست‌یابی فزاینده به علوم و فنون و تأمین رفاه عمومی اساس سیاست‌گذاری‌ها و عملکرد خواهد بود.

دولت تدبیر و امید برای خود رسالتی جدی قائل است تا از دردها و رنج‌های ملت ایران بکاهد و نشاط را به زندگی ایرانی و ایرانیان بازگرداند. برای تحقق چنین هدفی، قدرت و ثروت ملی را باید افزایش دهیم، خرد جمعی را مبنای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار دهیم، به بخش‌های غیردولتی اعتماد کنیم، تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم. ما باید به مردم اعتماد کنیم، با آنها صادقانه سخن بگوییم و شرایطی را فراهم آوریم تا مردم مسئولیت بیشتری در ادارة کشور و تأمین معاش خود بپذیرند و مداخلة اقتصادی و فرهنگی دولت در زندگی آنها کاهش یابد. چنین چارچوبی، زمینه گسترش اخلاق اجتماعی، رشد فردی، دین‌مداری و آزادی‌های مدنی را تحقق خواهد بخشید. دولت باید ساختارها را اصلاح کند تا مردم بتوانند با اتکای به فکر، همت و سرمایه خود، رشد کنند و توسعه ملی را فراهم آورند.

اقلیم های متنوع فرهنگی از سرمایه ها و زیبایی های این کهن بوم و بر است. ایرانیان در همه جای این سرزمین به خوبی آموخته اند که دوشادوش هم با احترام و افتخار زندگی کنند. اگر چه اقدامات فراوانی در جهت توسعه منطقه ای و استیفای حقوق اقلیت های قومی و مذهبی برداشته شده است اما متاسفانه هنوز هم کاستی ها و نارسایی ها وجود دارد. دولت تدبیر و امید بر خود فرض می داند که زمینه استیفای این حقوق را به بهترین وجه ممکن فراهم نماید و ارتقای کرامت و خلاقیت های فرهنگی و اجتماعی همه هموطنان را سر لوحه اقدامات خود قرار دهد.

امروز مردم ایران نسبت به مشکلات و نارسایی‌های موجود کشور هم آگاهی و هم دغدغه دارند، اما همین مردم با مشارکت فعال در انتخابات امید آفریدند تا با فکر و برنامه، اعتدال و قانون‌گرایی، شرایط کشور را به‌سوی بهبود و توسعه پایدار سوق دهند.

در عرصه سیاست خارجی، با قاطعیت تمام و به‌عنوان منتخب مردم شریف ایران، اعلام می‌دارم که جمهوری اسلامی ایران در پی صلح و ثبات منطقه‌ است. ایران لنگرگاه ثبات در این منطقه پرآشوب است. ما در پی تغییر مرزها و دولت‌ها نیستیم. نظام سیاسی هر کشور به خواست و اراده عمومی مردم آن کشور بستگی دارد. ما با هر گونه دگرگونی در نظام‌های سیاسی از طریق مداخلات خارجی مخالفیم و به‌کارگیری زور را نقطه مقابل مردم‌سالاری و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها می‌دانیم. مخالفت و ستیز با هر گونه زورگویی، سلطه و تجاوز مخصوصاً تعرض نظامی، جزئی از فرهنگ اسلامی، انقلابی و ایرانی ماست. آرامش و ثبات در همه مناطق پیرامونی ما نه فقط یک آرزو و خواست، بلکه نیاز و ضرورتی همه‌جانبه برای جمهوری اسلامی ایران است.

تلاش همه‌جانبه برای پایان دادن به ناآرامی‌ها، برادرکشی‌ها، خشونت‌های فرقه‌ای و قبیله‌ای و بی‌عدالتی‌ها در هر نقطه از جهان خواست قطعی همه ملت‌ها در جامعه جهانی است. در جهان به‌هم پیوسته کنونی، هیچ قدرتی نمی‌تواند امنیت خود را از طریق ایجاد وحشت و ناامن کردن دیگران به‌دست آورد. رفاه، امنیت و توسعه، کالاهای جهانی و غیرقابل انحصار هستند.

در تعاملات بین‌المللی، دولت تلاش خواهد نمود تا با ایجاد اعتماد متقابلِ بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان، امنیت ملی و پیرامونی خود را گسترش دهد. شفافیت، کلید گشودن باب اعتماد است. شفافیتی که از آن سخن می‌گوییم، نمی‌تواند یک‌طرفه و بدون سازوکارهای اجرایی و عملی در روابط دوجانبه و چندجانبه باشد.

تنش‌زدایی، ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسیر حرکت ما را روشن خواهد کرد. با صراحت تأکید می‌کنم که ایران هیچگاه سر جنگ با دنیا نداشته است. ما تمامی تلاش‌های خود را معطوف به مهار جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان خواهیم کرد.

ایران، بهای سنگینی برای استقلال خود پرداخت کرده و همچنان برای عزت و سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است. گرچه تحریم‌ها فشار اقتصادی زیادی برمردم وارد کرده است اما مشارکت فعال مردم در این انتخابات نشان داد که آنها در حراست از حقوق و منافع ملی خود جدی و هوشیار هستند. ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می‌کند، نمی‌توان با تحریم به تسلیم واداشت و یا به جنگ تهدید کرد بلکه تنها راه تعامل با ایران، گفتگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت‌هاست.

تعامل سازنده براساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر، مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس، متناسب با رفتار و برخورد طرف‌های مقابل در جهت بهبود و ارتقاء روابط حرکت خواهیم کرد. به صراحت می گویم اگر پاسخ مناسب می خواهید، نه با زبان تحریم، که با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.

در خاتمه، من دست همکاری به‌سوی همة نهادها و دستگاه‌های مسئول در کشور دراز می‌کنم. دولت تدبیر و امید برای تحقق اهداف عالیه کشور و افزایش شوکت ایران و کرامت ایرانیان، به همفکری، همراهی و هم‌اندیشی همة مسئولین و مردم نیازمند است. امید دارم که با مروت و مدارا، همدلی و همکاری، دفاع از منافع ملی و پاسخگویی به خواسته‌های به‌حق مردم ایران، بتوانیم آینده‌ای بهتر را رقم زنیم.

امیدوارم همگی قدر این فرصت را بدانیم. نکند سرگرم حاشیه ها شویم و هدف را گم کنیم. بیایید با این سخن رسول الله همراه شویم که:

«من فُتح له بابُ خیر فلینتهِزه فانه لا یَدری متی یُغلق عنه»

از خداوند متعال مسئلت دارم که به اینجانب و اعضای دولت جدید توفیق دهد تا با پیشبرد اهداف کشور، خدمات ارزنده‌ای را به ملت شریف ایران ارزانی داریم. از ملت بزرگوار و نمایندگان محترم ملت می‌خواهم که با مشورت و توصیه به عدل، مرا در این امر بزرگ یاری دهند که مولایمان امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «فلا تکفُّوا عن مقالة بحق او مَشُورة بعدل»

از مهمانان عزیز خارجی که برای شرکت در این مراسم مهم، رنج سفر را بر خود هموار نمودند، از سفرای محترم مقیم تهران و همچنین از تشریف‌فرمایی همة مسئولان کشوری و لشگری صمیمانه تشکر می‌کنم و توفیقات بیشتری را برای همه، آرزومندم.

در اینجا، خدمت نمایندگان محترم ملت اعلام می دارم که با انجام بررسی های لازم، ارزیابی و مشورت با صاحبنظران و تشکل های علمی و تخصصی، در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی، در همین جلسه اسامی وزرای پیشنهادی دولت تدبیر و امید را به همراه زندگینامه و برنامه آنان و همچنین خط مشی و اصول کلی برنامه دولت، جهت اخذ رای اعتماد مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم می نمایم.